Дороги в Україні будуть дедалі гіршими, прогнозує експерт. Як врятувати галузь: аналіз

Дослідник мобільності й безпеки дорожнього руху, голова громадської організації "Vision Zero" Віктор Загреба зібрав і узагальнив дані щодо фінансування доріг в Україні. Експерт зазначає, що дані не гарантовано точні, адже він збирав їх по крупицях з вторинних джерел, бо знайти в державних джерелах цю інформацію практично неможливо.

"Ще цікаво, що всі цифрові інструменти для моніторингу прозорості й підзвітності дорожнього сектору, які плодились за щедрої підтримки донорів та сприяння уряду в 2017-2021 роках, більше не працюють. Бази даних безслідно зникли", — пояснює він.

Пояснення до графіка Віктора Загреби. Синій колір: кошти в розпорядженні Укравтодору, по роках з Державного дорожнього фонду. Зелена лінія: оцінка Світового банку від 2017 року, скільки коштів було мінімально необхідно Укравтодору на дороги державного значення у 2018-2022 роках (мін. 30 млрд на рік). Сіра колонка: маштаби витрат у 2022-2024 роках невідомі, 20 млрд тут умовні. 2025 рік - дані з новин, неформально цю цифру автору підтвердили зсередини Держвідновлення. Ці всі показники не враховують галузеву інфляцію, яка просто величезна між 2018 та 2025 роками, та міжнародні джерела фінансування. Автор також вказує, що в аналізі не враховано дороги місцевого значення й дороги й вулиці населених пунктів та громад, але там ситуація подібна (за винятком Києва)
Пояснення до графіка Віктора Загреби. Синій колір: кошти в розпорядженні Укравтодору, по роках з Державного дорожнього фонду. Зелена лінія: оцінка Світового банку від 2017 року, скільки коштів було мінімально необхідно Укравтодору на дороги державного значення у 2018-2022 роках (мін. 30 млрд на рік). Сіра колонка: маштаби витрат у 2022-2024 роках невідомі, 20 млрд тут умовні. 2025 рік - дані з новин, неформально цю цифру автору підтвердили зсередини Держвідновлення. Ці всі показники не враховують галузеву інфляцію, яка просто величезна між 2018 та 2025 роками, та міжнародні джерела фінансування. Автор також вказує, що в аналізі не враховано дороги місцевого значення й дороги й вулиці населених пунктів та громад, але там ситуація подібна (за винятком Києва)

Віктор Загреба узагальнює, на які думки та рефлексії цей графік може спонукати:

Грошей було спочатку дуже мало. Недостатньо навіть для підтримки доріг й мостів у функціональному стані. Але потім стались реформи завдяки Петру Порошенку, Володимиру Гройсману, Андрію Пивоварському, Володимиру Омеляну.

Завдяки реформам у 2018-2019 коштів стало достатньо. Життя й державна політика стали налагоджуватись, з'явились якісні ремонти і якісне утримання доріг.

У 2019-2021 роках грошей стає надмірно багато. Проблемою багатьох діячів й менеджерів стало успішно їх освоювати до кінця року. Швидкі та масивні, великі, дорогі проєкти, підрядники ростуть неприродніми темпами. З нуля виростає новий мега-підрядник з Вінниці.

"Кажуть, що у 2019-2022 роках корупція в галузі розквітла як ніколи раніше, немов те дерево у фільмі "Аватар". Спроби Кубракова й Найєма у 2021-22 роках документувати й здавати окремих корупціонерів не увінчались успіхом, а навпаки — завершились звільненням тих, хто здавав", — зазначає експерт.

Ми тепер знов на початку циклу, коштів катастрофічно мало, резюмує дослідник мобільності й безпеки дорожнього руху.

Загреба прогнозує, що дороги ставатимуть дедалі гіршими, як були в 2010-2015 роках. Бо немає навіть коштів на їх банальне утримання й поточні ремонти. Мости будуть й далі руйнуватись й падати. Підрядникам доведеться скорочуватись, об'єднуватись, поглинатись й закриватись.

На думку дослідника, Україні слід шукати нові способи фінансування галузі:

Це дратує, і ми це знаємо. Але це дуже важливо.
Texty.org.ua потребують вашої підтримки.

Ми робимо те, на що не наважуються інші. Розкриваємо схеми пропагандистів, називаємо імена зрадників, показуємо справжні масштаби катастроф, стаємо ворогами найвпливовіших людей світу. Наприклад, Ілон Маск писав у своєму твіті, що нас треба прирівняти до терористів. За більшістю наших матеріалів із журналістики даних — місяці кропіткої роботи й сотні перевірених джерел інформації. Ми не залежимо від політичних примх мільйонера-власника. Ніхто не може вказувати нам, чого не говорити чи про що не повідомляти.

"Про "Велике будівництво" треба забувати, натомість переходити на розумне будівництво. Не будувати те, що не є необхідним. Змінити стандарти й норми, щоб дороги, розв'язки й мости в нас були як в ЄС — раціональними, а не як в Україні чи в Єгипті — максимально широкими й максимально дорогими", — підсумовує Загреба.

дороги економіка логістика інфраструктура

Знак гривні
Знак гривні