Тарту прагне стати європейською столицею безпілотних автомобілів

Естонське старовинне університетське місто Тарту з населенням 100 000 мешканців прагне стати європейською столицею безпілотних транспортних засобів.

Про це пише e-Estonia.

Тарту спирається на свій попередній успіх у досягненні безпаперового адміністрування, майже вуглецевої нейтральності опалення та цифрових рішень для мобільності (електровелосипеди, дорожні знаки, світлодіодні ліхтарі з розумним управлінням). Нові амбіції в секторі безпілотного транспорту об'єднують зусилля регіональних організацій: Тартуського університету, Естонської авіаційної академії, Тартуського наукового парку та безліч компаній, деякі з яких виросли безпосередньо з університету.

Спираючись на це, місто Тарту і муніципалітети Тартуського повіту запустили низку пілотних проєктів, випробувань і розробок. Для початку Тарту вирішив поекспериментувати з транспортом на вимогу в регіоні. Організовувати регулярний автобусний маршрут у малонаселеній місцевості нерозумно. Але, за словами Тамбета Матіісена, керівника відділу технологій ADL, цей виклик став ідеальною можливістю для безпілотних автомобілів: часто легше досягти мобільності без водія на невеликих автомагістралях, ніж у щільній міській забудові. Поєднуючи ці міркування та за участі кількох технологічних компаній, Тарту провів широко популярний експеримент між 26 зупинками на вимогу, з'єднаними 66 км доріг.

auve-tech-bus-in-tartu_janar-lind-1600x800.jpg

Фото: e-estonia.com

Цей пілотний проєкт надав як місту, так і іншим учасникам цінну інформацію про майбутні виклики, з якими доведеться зіткнутися, перш ніж таку транспортну систему можна буде застосувати більш широко. Наприклад, Матіісен згадує, як вони швидко зрозуміли, що використання світлофорів для навігації є неоптимальним.

"Було б досить нерозумно взяти сигнал з центру управління дорожнім рухом, перевести його в зелений, жовтий і червоний сигнали світлофора для людей і попросити автомобільні камери реагувати на них, – каже Матіісен. – Набагато розумніше було б під'єднати автомобіль безпосередньо до цифрового сигналу. Ми зробили сигнали світлофора машинозчитуваними через інтернет, і це виявилося набагато надійніше, ніж виявлення за допомогою камер".

Окрім інших корисних ідей щодо розвитку мобільності майбутнього, одним із кроків, перш ніж безпілотний автомобіль випустили на вулиці Тарту, було створення цифрового двійника міста, де він міг би потренуватися. Це, а також ретельно нанесені на карту вулиці, виявилося цінним не лише в контексті пілотного проєкту, а й для інших зацікавлених сторін.

"Ми регулярно підтримуємо зв'язок з AuveTech, естонським розробником автономного транспорту, – розповідає Матіісен. – Оскільки вони розташовані в Таллінні, було б складно доставляти їхні транспортні засоби до Тарту для кожного тестового запуску. Але використання такого цифрового двійника набагато зручніше".

Тарту є представником Естонії в багатьох європейських ініціативах, таких як Програма Європейської комісії з планування сталої міської мобільності (SUMP) та Європейський альянс чистого водню (ECH2A). Ці платформи створюють очевидну синергію в досягненні чистого виробництва енергії та скорочення викидів у транспортному секторі. У сфері водню, наприклад, Тарту відіграв провідну роль у створенні загальнонаціональної екосистеми "Воднева долина", в якій реалізується понад 30 проєктів, починаючи від виробництва відновлюваної енергії й закінчуючи прикладами використання.

Тарту розробляє ширше бачення інфраструктури для створення, зберігання та розподілу відновлюваної енергії за допомогою водню. Марек Алліксоо, керівник проєкту екосистеми пілотованої та безпілотної авіації в Тартуській службі бізнес-консультацій, каже, що водень і міська авіація тісно пов'язані між собою. Стратегія міста Тарту тепер включає принципи міської повітряної мобільності (UAM), які перераховують кроки від регулювання до міського планування і рішень для розумного міста, які прокладуть шлях для повітряних таксі та вантажних дронів.

Одним з головних проєктів, де перетинаються розвиток автомобільного та повітряного транспорту, є центр тестування та сертифікації безпілотних транспортних засобів. Наразі цей проєкт шукає відповідну ділянку площею 20 гектарів поблизу Тарту, де безпілотні автомобілі та повітряні таксі можна було б тестувати і, що важливо, сертифікувати, перш ніж вони будуть допущені до європейських доріг і неба. Це потенційно цікаво для міжнародних компаній, які прагнуть вийти на ринок ЄС.

"Випробувальний майданчик включатиме не лише фізичний простір, а й вищезгаданого цифрового двійника міста, а також частину міста, яка працюватиме як жива лабораторія. Уся міська інфраструктура – від систем управління дорожнім рухом до водневих заправок – підтримуватиме випробування безпілотного транспорту на дорогах і в повітрі Тарту. Виробники автомобілів і безпілотників мають знати, що їхні транспортні засоби можуть функціонувати в снігових і дощових умовах Північної Європи", – пояснює Алліксоо.

"Ми є єдиним естонським містом на Європейському ринку розумних міст, яке передбачає таке майбутнє, а також єдиним містом з Естонії, яке було обрано для участі в місії Європейської комісії "100 кліматично нейтральних та розумних міст до 2030 року", – коментує Раймонд Тамм, заступник мера Тарту, який надав повну підтримку виведенню діджиталізації Тарту на новий рівень. "З огляду на досвід і екосистему, які ми маємо в Тарту, ми впевнені, що зможемо надати міжнародній спільноті цікавий майданчик для тестування і застосування технологій майбутнього. Майбутнє не таке вже й далеке, як ви можете собі уявити".

безпілотні авто урбаністика естонія розумне місто

Знак гривні
Знак гривні