Тексти.org.ua – це повільні медіа. Чому? Читайте маніфест
Редакційний колектив "Текстів", а також наші автори та однодумці з числа спільноти сайту регулярно спілкуються на тему того, якими мають бути ЗМІ у сучасному світі потужного продукування та споживання інформації. Нещодавно в поле нашого зору потрапив програмний текст, який майже повністю відповідає нашому баченню про те, якими повинні бути сучасні медіа, і якими медіа хотіли б бути ми самі. Пропонуємо вашій увазі "Маніфест повільних ЗМІ".
Текст під назвою "Маніфест повільних медіа" склали 2 січня 2010 р. троє німецьких журналістів - Бенедикт Кьолер, Сабрія Девид та Йорг Блумтрітт. Ідею схвально сприйняли у медійних колах: маніфест схвалили такі ЗМІ, як The Huffington Post,
Wired, Die Stuttgarter Zeitung та ін.
Ідея "повільності" в контексті медіа аж ніяк не означає "гальмування": насправді йдеться про повільне, якісне створення контенту, яке розраховане на таке ж повільне та якісне споживання. В цьому сенсі ідея повільних ЗМІ аналогічна до "повільної кухні" (на противагу фаст-фудам), "повільної культури" (уваги до мистецьких творів, які мають тривалу, а не "однохвилинну" цінність тощо.
1.«Повільні медіа» орієнтуються на стійкий розвиток. Стійкість пов'язана з використовуваною сировиною, технологічним процесом та умовами праці, які є основою виробництва медійної продукції. Експлуатація і низька заробітна плата так само, як і необмежена комерціалізація інформації користувача, не призведе до створення стійких медіа. Це ж поняття стосується раціонального споживання «Повільних медіа».
2. «Повільні медіа» пропагують зосередження на одному завданні. Їх не можна споживати неуважно, поверхово, навпаки, вони потребують від своїх користувачів повного зосередження. Як і вживання смачної їжі, яка передбачає напруження всіх органів почуттів і кухарі, і його гостей, так і «повільні медіа» можуть із задоволенням сприйматися тільки за умови цілеспрямованого уваги читачів.
3. «Повільні медіа» прагнуть досконалості. Вони не обов'язково уособлюють собою найновіші технології на ринку. Набагато важливіше те, що вони постійно вдосконалюють інтерфейси, які по функціоналу і зручності найкращим чином відповідають звичкам людей у сфері споживання ЗМІ.
4. «Повільні медіа» роблять якість відчутною. Вони прагнуть до того, щоб виробництво, дизайн і контент відповідали найвищим стандартам якості і виділяли їх на тлі більш швидких та «короткотермінових» конкурентів - преміальним інтерфейсом або високоестетичним дизайном.
5. «Повільні медіа» орієнтуються «просьюмерів» (professional consumers - компетентних споживачів – прим.), людей, які активно обирають, що і як вони хочуть споживати і створювати. Медіа надихають просьюмерів розвивати нові ідеї і робити активні дії, витісняючи пасивних споживачів з медійного поля.
6. «Повільні медіа» люблять дискурс і діалог. Вони тяжіють до своїх конкурентів, з якими можуть вступити в бесіду. Вміння слухати так само важливе, як і вміння говорити. «Повільність» у даному контексті означає «вдумливість», бажання йти назустріч, ставлення з повагою і вміння прийняти чужу точку зору.
7. «Повільні медіа» - це медіа соціальні. Навколо «повільних медіа» формуються спільноти. Автори обговорюють з аудиторією актуальні теми, і саме тому такі ЗМІ обстоюють різноманітність точок зору.
8. «Повільні медіа» поважають своїх читачів, взаємодіючи з ними свідомо і дружелюбно, і з розумінням ставлячись до іронії, яку часом виявляють користувачі. «Повільні медіа» ніколи не стануть взаємодіяти з читачами в безапеляційній манері, що не допускає заперечень.
9. «Повільні медіа» поширюються через систему рекомендацій, а не через рекламу: їх успіх ніколи не базується на рекламному тиску по всіх медійних каналах, навпаки, своїм успіхом вони зобов'язані порадам від друзів, колег чи рідні. Гарний приклад – книга, п’ять примірників якої ви подарували найкращим друзям.
10. «Повільні медіа» не застарівають. У них велика тривалість життя, і вони виглядають свіжо навіть через десятиліття. Їх якість не знижується протягом часу, а навпаки, як дорогий коньяк, вони тільки набувають в ціні.
11. «Повільні медіа» випромінюють особливу ауру. Вони викликають у користувачів відчуття приналежності до особливого моменту в їхньому житті. Незважаючи на те, що «повільні медіа» створюються індустріальними методами, вони наводять на думки про свою унікальність.
12. «Повільні медіа» прогресивні, а не реакційні. Вони спираються на технологічні досягнення і мережеву структуру суспільства. На тлі прискорення численних сфер життя умисна повільність є ключем до виживання. Однак «повільні медіа» не вступають в протиріччя з високою швидкістю і миттєвістю інформування в «Твіттері», блогах і соціальних мережах, а навпаки, активно використовують їх переваги.
13. «Повільні медіа» фокусуються на якості в питаннях виробництва і сприйняття медійного контенту. Висока майстерність в таких загальнокультурних питаннях, як: критична оцінка, класифікація і визначення якості джерел інформації, набуває все більшої популярності у мірі зростання доступності інформації.
14. «Повільні медіа» вимагають довіри, але потрібен час, щоб вони цю довіру заслужили. За «повільними медіа» стоять реальні люди, і ви можете це відчути.
"Тексти" запрошують читачів висловлювати свою думку з приводу "Маніфесту повільних медіа". Нам цікава і важлива ваша точка зору.