Рада прийняла закон про концесії. Він не узгоджений з Конституцією й містить корупційні ризики
Концесія — це форма державно-приватного партнерства, яка передбачає передавання об'єктів державної власності — доріг, аеропортів, вокзалів, портів, землі — в тимчасове користування приватним підприємствам.
Верховна Рада ухвалила у другому читанні та в цілому законопроект №1046 про концесію, який передбачає умови залучення приватного капіталу до управління держмайном.
Документ підтримали 257 народних депутатів, - передає ЕП.
Законопроект представила заступник голови Комітету з питань економічного розвитку Роксолана Підласа.
Проект унормовує питання концесії, які зараз регулюються чотирма різними законами, що протирічать один одному. Пропонується надання негрошової держаної підтримки інвесторам, передбачається конкурсний відбір концесіонера, що повинно покращити їх якість.
Загалом при підготовці законопроекту до другого читання було запропоновано 158 правок і пропозицій із яких 100 враховано.
У пояснювальній записці до законопроекту йдеться, що застосування механізму концесії дозволить державі залучити значні приватні інвестиції для модернізації і підвищення ефективності використання інфраструктуриних об'єктів (морські та річкові порти, дороги, аеропорти).
Зазначимо, що президент Володимир Зеленський визначив проект закону як невідкладний і доручив ухвалити до 1 жовтня.
Критика всередині самої Ради
У Головному експертному управлінні Верховної Ради критикували підготовлений до другого читання законопроект, вказавши, що окремі його положення не відповідають і не узгоджуються з нормами Конституції і ряду інших законів України, а також не враховують правові позиції Конституційного Суду України, - передає Бізнес-цензор.
Зокрема, в своїх висновках ГНЕУ вказує на наявність істотних корупційних ризиків при передбаченої законом процедури обрання (заміни) концесіонера шляхом проведення "прямих переговорів" замість конкурсу.
Також зазначає невідповідність закладеного в проекті механізму надання фінансової підтримки концесіонеру, відшкодування інвестиційних витрат за рахунок коштів державного та місцевого бюджетів самій природі концесії та інвестиційної діяльності, які є формами реалізації підприємництва і здійснюються на власний ризик.
"На нашу думку, в проекті є істотний дисбаланс між нормами, що захищають інтереси потенційних концесіонерів, їх кредиторів, міжнародні фінансові установи, і нормами, спрямованими на захист національних державних інтересів", - зазначається у висновках ГНЕУ.
Так, законом передбачено відшкодування концесіонеру частини інвестицій в разі дострокового припинення концесійного договору в зв'язку з порушенням концесієдавцем зобов'язань за таким договором або у зв'язку з настанням обставин непереборної сили.
Крім того, встановлено, що концесійний договір "повинен передбачати отримання концесіонером плати за суспільно значущі послуги", а ось платежі концесіонера на користь концесієдавця тільки "можуть бути передбачені".
При цьому договір концесієдавця з міжнародною фінансовою організацією може містити зобов'язання по повній або частковій компенсації витрат міжнародної фінансової організації, пов'язаних із залученням радників, за рахунок бюджету, а також положення про компенсацію витрат у разі відмови концесієдавця від проведення концесійного конкурса.