Мобільні провайдери потай змушують українців платити за послуги, яких ті не замовляли (ДОСЛІДЖЕННЯ)
Українські оператори мобільного зв’язку дозволяють підписку на платні сторонні послуги, такі як прогноз погоди, ігри чи гороскоп, про які клієнт і не здогадується. Ці послуги надає третя сторона – контент-провайдер.
Про це пише Хмарочос із посиланням на статтю видання AIN.
Так, дизайнер Кирило Шведов випадково виявив, що сплачує за послугу, якої не замовляв. А з оператором lifecell можна непомітно підписатися на Плеер 18+, Видео 18+, Видео Приколы, MobilFlirt тощо.
Київський юрист Ігор Самоходський так само дізнався, що з його номера на Kyivstar знімають щодня 4,25 грн за «сервіс, про який я не чув». Він написав пост у Facebook. Завдяки розголосу гроші йому компенсували протягом двох годин.
Експерт телеком-ринку Роман Хімич заспокоює: «Найбагатшу колекцію прикладів шахрайства дає ринок Росії, Китаю та деяких інших країн. Нічого подібного за нахабством, масштабами та збитком у нас і близько немає». Наприклад, в РФ в 2009 році дохід від шахрайства на мобільних мікроплатежах склав 50 млн доларів.
Утім, в Україні таке шахрайство також приносить чималі прибутки. Так, за словами Анатолія Фроленкова з Expert & Consulting, мобільні оператори отримують високу комісію за підключення контент-послуги, суму якої не розголошують.
Один із провайдерів, що надають такі послуги в Україні, – «Цифрова лабораторія», заснована Романом Шахраєм. За даними YouControl, виручка цієї компанії в 2017 році склала 110-120 млн гривень, вдвічі більше за попередній рік. Абонента підписують на її послуги «шляхом виявлення згоди через клік на веб-сторінці».
Інший провайдер – «Українська мобільна група», яка за 2017 рік також подвоїла власну виручку – до 22-23 млн грн. Компанія фігурує в кримінальному розслідуванні за фактом фіктивного підприємництва, легалізації доходів, отриманих злочинним шляхом.
Мобільні оператори намагаються ухилитися від відповідальності за підключення таких послуг.
У компанії Kyivstar переконують, що «механіка підключення базується на активних діях самого замовника: по SMS, через IVR, за допомогою прийняття умов на сайті послуги, в промоменю тощо».
«Проте, трапляються такі “ненавмисні підключення”, коли телефон потрапляє до рук дитини, або клієнт натискає на кнопки механічно, не читаючи опис і вартість послуги та питання перед словом “Підтвердити”», – кажуть у Vodafone.
Аби убезпечитися від такого шахрайства, слід щомісяця перевіряти в особистому кабінеті перелік підключених послуг. В разі, якщо такі послуги підключено без вашої згоди, можна написати скаргу в Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері зв’язку та інформатизації. Шаблон такої скарги з посиланням на відповідні документи виклав у публічний доступ юрист Ігор Самоходський.