Де живуть найбагатші українські пенсіонери? (ІНФОГРАФІКА)
Регіональний розподіл пенсійних трансфертів в першу чергу пояснюється демографічними характеристиками областей, які визначають кількість платників до Пенсійного фонду та пенсіонерів.
Найбільший трудовий потенціал на заході країни, а північні та східні регіони старішають.
З північних областей України багато людей мігрують до Києва, користуючись територіальною близькістю до столиці.
В селах залишаються лише літні люди. Наприклад, Чернігівська та Донецька області є лідерами з питомої ваги населення віком понад 60 років.
Традиційно, східні області – постачальники трудових мігрантів до країн СНД, західні – до країн ЄС. Ці громадяни зазвичай працюють нелегально й про якісь внески до пенсійного фонду не йдеться.
Важливий і рівень заробітних плат, оскільки власне вони визначають розмір внесків.
Так, наприклад Тернопільська область весь час характеризувалася низьким рівнем трудових доходів. Тут також і найнижча середня пенсія.
Найвища середня зарплата - в Києві.
Тут проживають і «багаті» пенсіонери. Цьому, правда, є й інше пояснення: проживання великої частина пенсіонерів, які мають право на пенсії за окремими законами.
Однак, є й інші пояснення, які пов'язані з особливостями пенсійного законодавства.
Так, наприклад, для шахтарів мінімальна пенсія не може бути нижчою трьох прожиткових мінімумів, а рік стажу їм зараховується за 2. При цьому, працюючий шахтар платить до пенсійного фонду як будь-який інший смертний. Люди, що працюють на «шкідливому виробництві» насправді працюють менше - їм йде «рік за два».
Пенсійне забезпечення в Україні та джерела його фінансування
Зараз в Україні основною є солідарна система. У класичному уявленні солідарна система фінансує пенсійний дохід одного покоління з зарплат наступного.
Перерозподіл пов'язано з внесками пенсіонерів, які здійснювалися впродовж їх робочого життя. Основна мета - перерозподіл та забезпечення пенсіонерів адекватними мінімальними стандартами життя.
Насправді солідарна система в Україні лише частково відповідає класичному уявленню і стоїть перед вибором: фінансовим крах або забезпечення гідного рівня пенсій.
Близько третини доходів пенсійного фонду фінансується за рахунок трансфертів з держбюджету.
У держбюджеті-2014 запланований трансферт пенсійному фонду в розмірі 81,7 млрд грн - це відповідає п'ятій частині доходів держбюджету.
Частина цих коштів збирається за рахунок спеціальних зборів на пенсійне страхування з певних операцій: купівлі валют, торгівлі ювелірними виробами, покупки автомобіля, нерухомості, користування мобільним зв'язком.
Однак і цього далеко недостатньо.
Інша частина трансферту забезпечується за рахунок перерозподілу доходів загального фонду держбюджету (податок на прибуток, ПДВ, ін.), які могли б бути використані на інші цілі - такі як охорона здоров'я, інвестиції.
Крім того, система нарахувань і призначення пенсій дуже диверсифікована, що послаблює зв'язок між внесками до пенсійного фонду та пенсійними виплатами.
У нас умови призначення пенсій визначаються професією, соціальним статусом, умовами праці, терміном виходу на пенсію, ін.