У скільки обходиться бюджету пропаганда в донецьких газетах (ІНФОГРАФІКА)
Донецькі чиновники на кожній прес-конференції скаржаться , що економічна ситуація в країні погіршується - про це свідчать і цифри бюджетів - та водночас, за рахунок бюджету ведеться пропаганда.
У цьому матеріалі "Донецької правди" йдеться лише про газети - матеріал про інші медіа буде пізніше. ТЕКСТИ передруковують статтю з незначними скороченнями - повний матеріал можна подивитися на сайті "Новини Донбасу".
Проект "Донецька правда" виходить за підтримки фонду "Відродження"
Так, різниця між доходами і витратами у міському бюджеті Донецька становить близько 100 млн. грн. зі знаком мінус.
Витрати на ремонт фасадів, доріг, відкриття нових парків у центрі Донецька, на виплату заробітної плати бюджетникам здаються космічними і незбагненними з точки зору пересічного обивателя чи бізнесмена середньої руки.
При цьому, чиновники говорять про необхідність економії , про «затягуванні» пасків, про те, що необхідні зміни. Але все це в їхніх руках, і якщо вони захочуть, зміни настануть миттєво - досить придивитися до бюджетів області та міст більш пильно, адже ні про яку економію та зміни мова, судячи з цифр бюджетів, не йде.
Говорять чиновники в основному по телевізору, в газетах і в інтернеті.
Їх мова розрахована на масового споживача, а засоби інформації (газети і ТБ) - інструменти чиновників для поширення власних тез.
Для такого поширення в бюджетах всіх рівнів передбачені спеціальні статті витрат, які так і називаються: «засоби масової інформації».
В рамках цього пункту бюджету чиновники замовляють рекламні фільми про себе і про ту територію, якою вони керують, рекламні статті з якісними фотографіями, покликані довести суспільству, що робота державного службовця ефективна і корисна для громадян.
Водночас, як показує практика , у матеріалах, які створюють комунальні ЗМІ, читачі не знайдуть інформації про результати торгів, видатки бюджету (у доступній та зрозумілій формі), матеріальний стан чиновників.
У кращому випадку , все, що напишуть комунальні газети про бюджет - це величезна таблиця дрібним шрифтом без пояснень, а трактування цієї таблиці займе пару абзаців у виконанні чинного мера.
Природно, мер не торкнеться в своєму коментарі проблем і невигідних для себе аспектів бюджету, та й не тільки бюджету .
На сторінках приватних ЗМІ, які укладають договори з органами влади на висвітлення роботи чиновників, читач не виявить відміток про те, що дана інформація оплачена з бюджету і носить рекламний характер.
Практика замовчування джерел фінансування подібних текстів може ввести читача в оману, що текст написаний журналістом, а не рекламною службою .
Чи не є все це ознаками пропаганди ?
На відео: інтерв'ю Римми Філь та Світлани Закревської
В інформаційному просторі Донецької області превалює інформація про правлячу Партії регіонів. У цьому можна переконатися, вивчивши публікації в тих газетах , які належать владі.
Не секрет, що Партія регіонів і влада в Донецькій області - це одне і те ж поняття . Голова Донецької обласної державної адміністрації Андрій Шишацький є і головою Донецької обласної організації Партії регіонів.
Міський голова Донецька Олександр Лук'янченко виконує функції голови Донецької міської організації Партії регіонів.
По суті , Партія регіонів розпоряджається бюджетами всіх рівнів в області, а це означає, що і витрати, які здійснюються за статтею «Засоби масової інформації» , визначають «регіонали».
Доступ до комунальних ЗМІ не рівний - не всі партії , громадські організації мають можливість заявити про себе на сторінках газет і в ефірах місцевого ТБ (у тому числі комерційного) .
Начальник управління інформаційної політики та з питань преси Донецької обласної державної адміністрації Римма Філь стверджує , що її відомство не цензурує матеріали в комунальних ЗМІ напередодні виходу в друк і не втручається в редакційну політику.
Але чому виходить так , що в місцевих комунальних та приватних ЗМІ, які фінансуються з бюджету області, часто спостерігається порушення балансу думок у бік перебільшення думки політиків правлячої більшості ?
Приклад - телеканал ЮНІОН, який кілька разів отримував з бюджету області кошти на висвітлення діяльності влади, традиційно вельми лояльний до представників Партії регіонів. Керівник і власник телеканалу - депутат облради , член Партії регіонів Наталя Захарченко.
Упродовж тижня після початку Євромайдану телеканал щодня транслював програму «Віч-на-віч» і жодного разу не запросив у прямий ефір учасників Євромайдану, надаючи перевагу виключно представникам влади.
Можливо, пора прийняти практику роздачі грантів для всіх ЗМІ, незалежно від форми власності, й нехай грант отримають ті редакції, які представлять найбільш конкурентний проект? Однак, тут є одна проблема - це експертна рада людей , які прийматимуть остаточне рішення щодо роздачі грантів - можливі конфлікти інтересів та лобіювання виключно тих редакцій, які проявляють лояльність до влади.
***
Станом на 1 січня 2012 у Донецькій області було зареєстровано 1450 друкованих засобів масової інформації місцевої сфери розповсюдження.
З них: газет - 1205; журналів - 189; дайджестів, альманахів, бюлетенів , календарів - 56.
У Донецькій області зареєстровано 60 газет, засновниками (співзасновниками) яких є місцеві органи влади. З них регулярно виходять 44 газети. Загальний разовий тираж видань, засновниками яких є місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, становить понад 275 тис. примірників.
Цікаво , що в невеликій Макіївці , на відміну від мільйонного Донецька з однією комунальною газетою, за рахунок платників податків виходить три видання - «Вечірня Макіївка» , «Вісник Макіївки» , «Макіївський робітник».
Крім того , з бюджету Макіївки регулярно виділяються кошти на купівлю ефірного часу на телеканалі «Юніон».
Також щотижня на території Донецької області виходять за рахунок місцевих бюджетів (подаємо без перекладу):
«Авдеевский вестник» (Авдеевка), «Вести» (Славянск), «Вечерняя Горловка» (Горловка), «Вісті Олександрівщини» (Александровский район), «Вперед» (Артемовск), «Горняк» (Торез), «Дзержинский шахтер» (Дзержинск), «Докучаевец» (Докучаевск), «Докучаевские новости» (Докучаевск), «Дружковский рабочий» (Дружковка), «Енакиевский рабочий» (Енакиево), «Заря Приазовья» (Володарский район), «Знамя Победы» (Шахтерск), «Зоря» (Красный Лиман), «Краматорская правда» (Краматорск), «Луч-информ» (Амвросиевский район), «Мар'їнська нива» (Марьинский район), «Маяк» (Красноармейск), «Наша зоря» (Селидово), «Наше слово» (Волновахский район), «Наши горизонты» (Кировское), «Новая жизнь» (Старобешевский район), «Новая нива» (Тельмановский район), «Новий шлях» (Добропольский район), «Региональные вести» (Новогродовка), «Родина» (Харцызск), «Родное Приазовье» (Новоазовский район), «Родной город» (Димитров), «Сельская новь» (Першотравневый район), «Сельский край» (Великоновоселковский район), «Снежнянская жизнь» (Снежное), «Трибуна» (Дебальцево), «Ясиноватская газета» (Ясиноватая), «Ясиноватская нива» (Ясиноватский район).
У великого портового міста Маріуполя немає своєї комунальної газети.
Найбільш рейтингові та впливові комерційні та комунальні газети Донецької області видаються в місті Донецьк (дивіться іфнографіку).
14 березня 2013 голова Донецької обласної державної адміністрації Андрій Шишацький видав розпорядження «Про напрями використання в 2013 році коштів обласного бюджету на виконання заходів з розвитку інформаційного простору».
Всього на «інформаційний простір» заплановано витратити 4 млн. 968 тис. грн., у тому числі з обласного бюджету - 3 млн. 778 тис. грн., з бюджетів міст і районів області - 1 млн. 190 тис. грн.
Так , згідно розпорядження , 1 млн. 375 тисяч гривень отримує комунальне підприємство «Регіональна телерадіокомпанія «Регіон -Донбас» на забезпечення фінансової підтримки та технічне переоснащення.
1 млн. 190 тисяч гривень бюджетних коштів витрачається на централізоване забезпечення комунальних газет області папером.
462000 гривень отримало Донецьке обласне відділення пошуково-видавничого агентства «Книга пам'яті України» на забезпечення фінансування книговидавничої діяльності.
100 тисяч гривень отримають невідомі автори на видання невідомої літератури.
1 млн. грн. губернатор віддав на «висвітлення діяльності місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, спрямованих на реалізацію Програми економічного та соціального розвитку області».
Подібна практика існувала в області завжди .
Часто між Донецькою обласною державною адміністрацією і Донецькою обласною радою саме по цій лінії відбуваються конфлікти, а якщо точніше - між заступником голови Донецької обласної ради Олександром Кравцовим та управлінням Римми Філь.
Кравцов курирує роботу всіх комунальних підприємств області, в тому числі тих, які видають газети і готують відеопродукти. Саме Кравцов є ключовою ланкою в затвердженні бюджетів газет і ТРК. У підсумку, звіти комунальні редакції приносять Кравцову, а політичну відповідальність за роботу цих підприємств несе Філь.
Згідно все того ж розпорядження губернатора № 114 у 2013 році 95 тисяч грн. платники податків віддали на організацію прес-турів журналістів у Донецьку область.
50 тисяч грн. - на проведення організаційної роботи з підготовки та участі в спеціалізованих виставкових заходах.
150 тисяч грн. на виготовлення сувенірної продукції. І ще 40 тисяч гривень отримав журнал «Донбас», який належить місцевому союзу письменників, і редакція з великими труднощами змогла випустити всього 1 номер в 2013 році.
На проведення конкурсу «Кришталеве серце» - це іміджевий проект губернатора - виділяється 190 тисяч гривень.
Протягом 2013 стаття витрат на діяльність управління інформаційної політики та з питань преси адміністрації в бюджеті Донецької області кілька разів змінювалася у бік збільшення , але наприкінці року фінансування скоротилося на кілька десятків тисяч гривень.
Основний масив витрат припадає на пункт «Програма стабілізації та соціально-економічного розвитку території» - його розмір на протязі року постійно змінювався (дивіться інфографіку) .
Додамо , що саме в рамках даного пункту «Новини Донбасу » уклали договір на 15 тисяч гривень з Донецькою обласною державною адміністрацією на виробництво матеріалів з ілюстраціями (інфографіка), які були опубліковані на сайті з відповідним маркуванням. Аналогічно гроші з цього пункту бюджету розподіляються між іншими редакціями.
У Донецької міської ради витрати за статтею витрат «засоби масової інформації» трохи менше, але витрати перевищують 1 млн. грн. в 2013 році.
На свої ЗМІ міська рада витрачає рівно ті гроші, які передбачені бюджетним пунктом «засоби масової інформації».
«Голос» мера Донецька «Муніципальна газета» отримав з бюджету в 2013 році 516 000 гривень з формулюванням «сприяння широкому інформуванню населення про діяльність міської ради, суспільно-політичні і економічні процеси».
Якщо порівнювати з початком року , то витрати по пункту «ЗМІ» зменшилися від запланованих. Це пов'язано з відмовою міськради розвивати власний телеканал «Нове місто» і виходом зі складу засновників товариства з обмеженою відповідальністю «Бі-Ті-Ві-компані», яке володіє ліцензією на телемовлення на території Донецька і здійснювало трансляцію під логотипом «Нове місто» .
У 2013 році платникам податків Донецька «Нове місто» обійшлося в 671 тисячу гривень.
Нагадаємо, що в цій статті йдеться лише про витрати з бюджету на пропаганду в газетах - про телебачення, радіо й інтернет мова йтиме окремо.