Скандал із «Благальницями» у Театрі Лесі Українки: польський режисер розповів, чому скасували прем'єру вистави
Польський режисер Радослав Стемпінь (Radosław Stępień), який півтора року працював над постановкою античної трагедії «Благальниці» у Національному академічному драматичному театрі імені Лесі Українки, вперше публічно розповів про причини скасування прем'єри за два дні до показу.
Дирекція театру не надала офіційних пояснень, але, за словами Стемпня, в кулуарах його постановку звинуватили у «колоніальному погляді» та антиукраїнських наративах. Свою версію подій режисер виклав у статті, опублікованій 18 листопада в польському виданні Notatnik Teatralny, а її повний переклад виклало LB.ua.
За словами польського режисера, ідея постановки «Благальниць» Евріпіда виникла після того, як директор театру Кирило Кашліков відкинув його пропозицію щодо Семюела Беккета: «Беккет — це екзистенціалізм. А ми тут боремося за екзистенцію. Нам потрібен спектакль про це».
Режисер обрав «Благальниць», оскільки текст Евріпіда, на його думку, іманентно містить коментар до ситуації в Україні: «Ось Аргос, невелика демократія, зазнає нападу від тиранічних Фів і просить допомоги в наймогутнішої демократичної держави того часу».
Стемпінь зазначає, що політичний зміст був присутній у драмі, і команда свідомо осучаснила деякі елементи: лідер Аргоса Адраст отримав бронежилет, а афінський лідер Тесей — характерний синій костюм.
Режисер стверджує, що повна концепція і сценарій були відомі дирекції майже рік, і актори активно брали участь у діалозі, відкидаючи ідеї, «надто сильні й надто болючі для глядача».
Проблеми почалися після третьої генеральної репетиції 25 квітня 2025 року, яку Кирило Кашліков, на відміну від попередніх, відвідав. Перед преспоказом режисер отримав SMS із проханням терміново прийти на зустріч із трупою.
На зустрічі Кашліков, говорячи російською, нібито заявив, що вистава «винятково вдала» в естетичному плані, але її політичний зміст шкодить інтересам України:
«Директор заявив, що повинен переконатися, чи актори усвідомлюють, що граючи «Благальниць» у моїй режисурі, вони саботують зусилля своїх батьків, чоловіків і братів на фронті, руйнують те, що так важко вдалося побудувати в американо-українських відносинах... ну карочє, якщо Дональд Трамп побачить фотографії зі спектаклю та дізнається, що саме грають у Національному театрі в Києві, можна попрощатися з військовою підтримкою США для армії України».
Кашліков запропонував акторам голосувати за продовження роботи над виставою, яка, на його думку, «шкодить інтересам Батьківщини». Коли актори почали протестувати, директор присік їх, кажучи, що він «не збирається нічого цензурувати», але вони «вєроятна нє панімают сітуацию в мірє».
Стемпінь повідомив, що його вивели із зали, і він дізнався про долю вистави від монтажника на сцені:
«Монтажник спитав мене: — То що, демонтуємо? ... Демонтаж через пів години, — кинув монтажник своїм колегам, а я відчув, що доля вистави вирішена: директор розпорядився демонтувати сцену ще до того, як звернувся до акторів і виніс справу на голосування».
Режисер стверджує, що пізніше актори розповіли йому про зманіпульоване голосування, коли директор прислухався до меншості, яка виступила за скасування.
«Боюся, що директор Кашліков ніколи не заглядав ані до сценарію, ані до проєктів і не слухав мене, коли я говорив про концепцію. Задоволений загальною «доброю атмосферою», що панувала в театрі під час наших репетицій, він розраховував на те, що, як він любив казати, «ета будєт как-нібуть», адже, зрештою, це лише стара грецька трагедія — ну то де там може бути проблема.
Та коли він на третій генеральній побачив виставу — сучасну, актуальну й політичну, вирішив діяти профілактично, бо, як росіянин з Новосибірська, мусить бути обережнішим у керуванні театром у Києві, ніж звичайний директор у звичайному місті», — пише польський режисер.