Кремль значно збільшив витрати на мережу лояльних лідерів і блогерів за кордоном
Кремль у 1,5 раза збільшив витрати на розширення мережі лояльних молодих лідерів, журналістів і блогерів за кордоном. Витрати на просування російської мови за кордоном зросли втричі. Так Москва намагається розширити свій вплив і нав'язати проросійський порядок денний в інших країнах, продовжуючи військову агресію.

Про це повідомляє незалежне російське видання Istories.
Зазначається, що федеральне агентство «Росспівробітництво», яке просуває інтереси Кремля за кордоном і вважається прикриттям для російських спецслужб, витратило на це рекордну суму за останні 14 років.
За неповний 2025 рік Росспівробітництво уклало контракти на різні програми для іноземної молоді, журналістів і блогерів на 412 млн рублів. Це в півтора раза більше, ніж минулого року.
Більша частина витрат пішла на головну програму Росспівробітництва — «Нове покоління». За нею іноземцям від 14 до 40 років — активістам, журналістам, блогерам, підприємцям, вченим — оплачують короткострокові поїздки до Росії. Їх водять на екскурсії, в походи, запрошують на зустрічі з чиновниками і тренінги від пропагандистів.
«Нове покоління», за задумом організаторів, розширює коло активних молодих людей за кордоном, які «конструктивно» налаштовані щодо Росії. Кремль розраховує, що учасники програми з часом займуть високі позиції у себе на батьківщині і завдяки теплому прийому в Росії стануть лояльними до Кремля лідерами за кордоном.
У 2025 році Росспівробітництво витратить на програму 357,3 млн рублів. Це рекордна сума за всі роки її проведення, починаючи з 2011-го. У 2025-му Росію мають відвідати 1600 учасників «Нового покоління».
Рік тому ця програма обійшлася Росспівробітництву в 127,8 млн рублів — це майже втричі менше, ніж у 2025-му. Тоді до Росії планувалося привезти 1000 молодих лідерів. Приїхали 921 особа, йдеться в щорічному звіті Росспівробітництва. З них 603 людини з пострадянських країн, 264 — з Африки, Азії, Близького Сходу та Америки. Точна кількість учасників з європейських країн не розкривається: вони входять до числа решти 54 делегатів.
Залучаючи на свій бік іноземців, російський режим намагається домогтися, щоб в Африці, на Близькому Сході, в Азії та Південній Америці Росію сприймали позитивно — як партнера і донора. Кремль хотів би очолити так званий глобальний південь у його протистоянні з глобальним північчю — США, Європою та Ізраїлем, вважає доцентка факультету соціальних наук Університету Амстердама Анна Фенько.
Кремль розраховує використовувати учасників поїздок до Росії у своїх цілях. «Російське політичне керівництво переконане: хто заплатив, той і господар, — продовжує Анна Фенько. — У них в голові тільки гроші. Вони заплатили учасникам за програму, за квитки і їжу, і це тепер їхня власність. Їх будуть використовувати, підгодовувати, транслювати через них за кордоном той контент, який їм [російській владі] вигідний».
Крім витрат на іноземну молодь, з початком повномасштабної війни Росія збільшила витрати на просування російської мови за кордоном. У 2023 році була прийнята держпрограма «Підтримка і просування російської мови за кордоном». У 2024-му на неї було виділено 500 млн рублів, а в 2025-му — вже 1,8 млрд, тобто в три з половиною рази більше. З них майже 1 млрд рублів піде на «стимулювання інтересу до російської мови», в тому числі через фонд «Русский мир» і сайт для вивчення російської мови «Вікно в Росію», який розробляє RT
У 2025 році Росспівробітництво відправляє підручники до Європи (Австрія, Словаччина, Словенія, Албанія, Бельгія, Угорщина, Італія, Хорватія, Сербія, Боснія і Герцеговина, Чорногорія, Білорусь), до Азії (Монголія, Лаос, Казахстан, Киргизія, Узбекистан, Таджикистан), в Африку (Єгипет, Замбія, Танзанія, Маврикій), а також в пострадянські країни. Серед посібників є й підручники з історії під редакцією Володимира Мединського, переписані на догоду Кремлю.