Як українські піарники працюють на Росію: приклад викритих СБУ київських PR-агентів Кремля
Служба безпеки України навесні 2025 року затримала на Київщині двох професійних піарників. За даними слідства, затримані українські громадяни працювали на росіян: були задіяні в інформаційному супроводі агресивної війни і надавали PR-послуги особам з близького оточення Путіна. Піарникам інкримінують державну зраду в умовах воєнного стану (ч. 2 ст. 111 Кримінального кодексу України).
Ексклюзивні деталі справи повідомляє Центр стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки (ЦСКІБ).
Затримані СБУ піарники створили понад 200 інтернет-сайтів і розміщували на них пропагандистські матеріали. У планах було розширення мережі до 1300 сайтів.
Ці сайти працювали як агрегатори: вони передруковували статті і новини з заблокованих в Україні російських ресурсів («Газета.ру», «Аргументы и Факты», «Комсомольская правда» тощо).
Згадані матеріали виправдовують російську агресію проти України, глорифікують армію РФ та путінський режим, просувають наративи про «український нацизм» і «нелегітимність» української влади, містять фейки про «воєнні злочини ЗСУ» (мародерство, злочини проти цивільних у зоні бойових дій) тощо. Публікації є зразками воєнної пропаганди і частиною інформаційного супроводу агресивної війни РФ.

Крім поширення російської пропаганди, затримані піарники, за даними слідства, надавали інформаційні послуги топпосадовцям путінського режиму. Зокрема тим, хто перебуває під міжнародними санкціями або очолює підсанкційні підприємства.
СБУ повідомила, що серед клієнтів підозрюваних ‒ голова правління банку «ВТБ» Андрєй Костін, голова держкорпорації «ВЭБ.РФ» Ігор Шувалов.
Послуги з «відбілювання» репутації Шувалову і Костіну потрібні тому, що вони персонально та очолювані ними структури перебувають під санкціями України, ЄС, США, Канади, Швейцарії, Великої Британії, Австралії, Нової Зеландії, Японії та Сінгапура за причетність до агресії РФ проти України.
Аналогічні послуги у лютому 2022 року київські піарники пропонували главі Чечні Рамзану Кадирову.
Пакет послуг охоплював:
- моніторинг медіаполя Росії та інших держав на предмет публікацій про Костіна, Шувалова, Кадирова, банк «ВТБ», аналіз тональності виявлених публікацій, залучення аудиторії тощо;
- розробка стратегії щодо формування та закріплення позитивного публічного іміджу згаданих осіб.
Місячна вартість такого пакету послуг могла становити десятки тисяч доларів.

Серед інструментів, яким користувалися піарники, були:
- ботоферми;
- створення мереж інформаційних сайтів та розміщення на них компліментарних публікацій про клієнта;
- створення контенту для розміщення у соцмережах і відеохостингах.
Ботів використовували як для синхронного розміщення позитивних коментарів та публікацій у соцмережах, так і для генерування пошукових запитів задля впливу на рекомендації та видачу у Google, Youtube, Yandex та інших ресурсах.
Клієнтам також пропонували SEO-песимізацію (заходи для погіршення «видимості» публікації, включно з її видаленням з пошукової видачі), блокування та видалення небажаного для них контенту. Зокрема, шляхом висування юридичних претензій провайдерам та власникам інтернет-ресурсів, звернення до Google зі скаргами на порушення авторських прав (апелювання до норм DMCA ‒ Digital Millenium Copyright Act) тощо.
Загальний алгоритм дій піарників містив:
- наповнення інформаційного поля різних країн через власні сайти та координоване розміщення контенту в соцмережах компліментарними матеріалами про клієнта;
- застосування ботоферм для створення ілюзії високого інтересу аудиторії до піар-матеріалів та вплив на алгоритми соцмереж і пошукових систем для отримання органічного охоплення аудиторії;
- обмеження доступу аудиторії до інших матеріалів про клієнта через комбінування дій ботоферм, інструментів SEO та юридичного спаму.
Дії велися в інфопросторі ЄС, Великої Британії, США, України, Росії, Казахстану, Узбекистану та інших країн.