Як це — бути заміненим ботом? Історії людей, які втратили роботу через ШІ
У статті The Guardian розповідається про людей, які втратили роботу через впровадження ШІ. Серед них — польський журналіст, британська копірайтерка та індонезійська ілюстраторка. Їхні історії висвітлюють етичні та емоційні виклики, пов'язані з автоматизацією творчих професій. Texty.org.ua переказують основне зі статті.

"Вони називали це експериментом, спрямованим на молоду аудиторію". Матеуш Демський, 31 рік, журналіст, Краків, Польща
Я працюю журналістом-фрілансером уже 10 років, зазвичай пишу для журналів і вебсайтів про кіно. Близько двох років я вів ранкове шоу на "Радіо Краків" двічі на тиждень.
Мене звільнили в серпні 2024 року разом із десятком співробітників, які також працювали на пів ставки. Нам сказали, що радіостанція має фінансові проблеми. Я був відносно спокійний, оскільки мав інші джерела доходу. Але через кілька місяців я почув, що "Радіо Краків" запускає програми, які ведуть три персонажі зі штучним інтелектом. Кожен з них мав згенеровані ШІ фотографії, біографію та конкретну особистість. Вони назвали це "експериментом", спрямованим на молоду аудиторію.
Однією з перших програм було "інтерв'ю" в прямому ефірі з польською поетесою Віславою Шимборською, лауреаткою Нобелівської премії з літератури 1996 року, яка померла 12 років тому. Яка етика використання образу померлої людини? Шимборська є символом польської інтелектуальної культури, тому це викликало обурення. Я не міг цього зрозуміти: радіо створюється людьми для інших людей. Ми не можемо замінити наш досвід, емоції чи голоси аватарами.
Деякі з нас, звільнених, подали петицію проти радіостанції, закликаючи врегулювати ситуацію і зняти з ефіру шоу зі штучним інтелектом. Під нею підписалися десятки тисяч людей — актори, журналісти, художники, а також слухачі. Сотні молодих людей не хотіли слухати шоу зі штучним інтелектом. Відтоді радіостанція позбулася аватарів, значною мірою завдяки успіху нашої кампанії. Тепер нею керують студенти. На радіостанції стверджують, що це не лише менторство, але й дешевша альтернатива найму кваліфікованих журналістів. Гадаю, це краще, ніж штучний інтелект.

"Навіть тим, хто зберіг роботу, скоротили зарплату". Ліна Мейліна, 30 років, ілюстраторка, Бандунг, Індонезія
Я створюю ілюстрації в аніме-стилі, і більшість мого доходу надходить від замовлень: я малюю унікальних персонажів для клієнтів, а також створюю власних.
З минулого року, коли штучний інтелект набрав обертів, моє робоче навантаження різко впало. Раніше я отримувала до 15 замовлень на місяць; тепер їх близько п'яти. Люди можуть взяти ваше мистецтво і завантажити його в програму ШІ, щоб створити нову роботу. Один мій підписник нещодавно використав ШІ, щоб зобразити моїх персонажів, які роблять щось неналежне. Я намагалася повідомити про це, але платформа заявила, що це не порушує її політику авторського права.
Одна з основних платформ, яку фрілансери-художники використовують для пошуку роботи, нещодавно запустила кампанію під назвою "Нікого не хвилює, якщо ви використовуєте ШІ", заохочуючи клієнтів та художників використовувати інструменти ШІ. Ну, а мене це хвилює, як і багатьох моїх колег.
Раніше я працювала в невеликій студії як художниця-розкадровщиця для телевізійних рекламних роликів. З моменту появи ШІ я бачила, як колеги втрачали роботу, оскільки компанії використовують Midjourney. Навіть тим, хто зберіг свою роботу, знизили зарплату — а оплата праці в Південно-Східній Азії і так низька.
Мені довелося шукати інші джерела доходу — наразі я роблю реквізит для косплею на замовлення. Я люблю ілюструвати, але якщо я продовжуватиму втрачати клієнтів через ШІ, то, ймовірно, займатимуся створенням реквізиту на повний робочий день.

"Я відчуваю розпач за молодше покоління – ШІ забирає всі творчі робочі місця". Аннабель Білз, 49 років, копірайтерка, Саутгемптон, Велика Британія
Я отримала роботу мрії у 2023 році — писати контент для садового центру. Переважно я займалася пошуковою оптимізацією та писала поради з садівництва для їхнього журналу та блогу. Мої колеги були дружніми, а години роботи — гнучкими.
Приблизно через вісім місяців я помітила, що роботи стає менше. Одного дня я почула, як мій начальник каже колезі: "Просто закинь це в ChatGPT". Маркетинговий відділ почав частіше використовувати його для написання своїх блогів, а мене лише просили вичитувати. Я пам'ятаю, як гуляла чудовими садами компанії зі своїм менеджером і запитувала його, чи замінить мене ШІ, і він наголошував, що моя робота в безпеці.
Шість тижнів потому мене покликали на зустріч з відділом кадрів. Мені повідомили, що мене негайно звільняють. Це було якраз перед Різдвом. На щастя, у січні я отримала тимчасову роботу з адміністрування, але повертатися до цього після роботи мрії в письменництві було руйнівним.
Сайт компанії зараз виглядає сумно. Він повністю згенерований штучним інтелектом і дуже фактичний — немає сутності чи відчуття справжнього задоволення від садівництва. ШІ лякає мене до чортиків. Я відчуваю розпач за молоде покоління — він забирає всі творчі робочі місця.

"Слухаючи серіал, який я записав, я почув, як мій персонаж вимовляє фразу – але це був не мій голос". Річі Таваке, 31 рік, актор озвучування, Сан-Франциско, США
Я присвятив 10 років навчанню професії актора озвучування. Це потребує майстерності — моя робота полягає в тому, щоб правдиво передати історію, яку я розповідаю. Нещодавно я озвучував головного героя — Джессі — у відеогрі про виживання. Джессі зазнає аварії на засніженій горі — як його голос, я маю враховувати, чи він поранений, що він відчуває і в якому він шоку.
Вплив генеративного ШІ на мою індустрію я відчув особисто. Нещодавно я слухав серію аудіодрами, в якій раніше записував свого персонажа, і почув, як він говорить репліку, яку я не записував. Це був мій голос — але не я це говорив.
Я зв'язався з продюсером, і той зізнався, що ввів мій голос у програмне забезпечення зі штучним інтелектом, щоб створити цю додаткову репліку. Але він не питав у мене дозволу. Згодом я дізнався, що він завантажив мій голос на платформу, де інші продюсери теж могли ним скористатися. Я вимагав видалити його, але це зайняло тиждень — і мені довелося поговорити з п’ятьма різними людьми, щоб добитися цього.
Профспілка кіноакторів США SAG-AFTRA торік розпочала страйк проти деяких великих відеоігрових студій через відсутність захисту акторів озвучування від ШІ. Розробники можуть записати кілька фраз, а потім штучний інтелект генерує решту — актори не отримують за це оплату і втрачають роботу. Я сам бачив, як це відбувається.

"Я ніколи не очікував, що вони позбудуться мене". Джадун Сайкс, 28 років, графічний дизайнер, Вейкфілд, Велика Британія
Я почав працювати в компанії, коли мені був 21 рік. Вони продають платформу, яка створює цільові сторінки та макети електронних листів. Я розробляв шаблони та виконував індивідуальну роботу для клієнтів.
Коли з'явився генеративний ШІ, компанія дуже голосно заявляла про використання його як інструменту, що допомагає клієнтам бути креативними. Як компанія, що продає цифрову автоматизацію, розвиток ШІ їм дуже підходив. Я знав, що вони впроваджують його для таких речей, як написання електронних листів та генерація зображень, але я ніколи не очікував, що вони мене звільнять: я пропрацював там шість років і був їхнім єдиним графічним дизайнером. Моє звільнення стало повною несподіванкою. Одного дня відділ кадрів повідомив мені, що моя посада більше не потрібна, оскільки значну частину моєї роботи замінює ШІ.
Я зробив відео на YouTube про свій досвід. Воно стало вірусним, і я отримав сотні відповідей від графічних дизайнерів, які опинилися в такій самій ситуації, що змусило мене усвідомити, що я не єдина жертва – це відбувається по всьому світу, і це має величезний психологічний вплив. Я ходив до коледжу, навчався, пропрацював шість років. Чи все це було марно?
Після того, як мене звільнили, я місяцями шукав роботу. Я не знайшов роботи в галузі графічного дизайну, але влаштувався розробником контенту у виробника ПК.