ВР підтримала законопроєкт Татарова про кримінальну відповідальність за порушення санкцій. Чому це загроза демократії
Верховна Рада схвалила за основу проєкт закону про внесення змін до Кримінального і Кримінального процесуального кодексу про встановлення відповідальності за порушення спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій).
Це загроза демократії і верховенству права, бо санкції, які вводить РНБО проти громадян України — це не судове рішення, і теоретично їх можуть накласти на будь-кого лише за бажанням влади.

Внесений президентом законопроєкт №12406 у першому читанні підтримали 254 нардепи, повідомив перший заступник керівника Комітету ВР з питань податкової та митної політики Ярослав Железняк ("Голос").
За його словами, основні положення законопроєкту такі:
- криміналізація порушення та обходу санкцій, насамперед фінансових;
- встановлення відповідальності як за умисне, так і за необережне порушення санкцій. Покарання за це передбачатиме штраф у розмірі від 425 тис. до 2,04 млн грн або позбавлення волі на 2-10 років;
- при цьому запроваджується вартісний поріг на рівні 151,4 тис. грн для відмежування дрібних порушень;
- встановлюється обов’язкове додаткове покарання – заборона на професійну діяльність до 15 років, а у деяких випадках – конфіскація майна.
Железняк додав, що законопроєктом також передбачена відповідальність юридичних осіб за порушення санкцій, яким може загрожувати штраф, конфіскація майна або ліквідація. Суб’єкти правопорушення — не лише підсанкційні, а й треті особи.
Як повідомляв Цензор.Нет, президент Володимир Зеленський вніс до Верховної Ради законопроєкт №12406 про кримінальну відповідальність за обхід санкцій у січні цього року, доповнивши Кримінальний кодекс новою статтею №114-3, яка не матиме строку давності.
У пояснювальній записці до законопроєкту за підписом заступника голови Офісу президента Олега Татарова зазначається, що у Кодексі України про адміністративні правопорушення вже наявні статті (наприклад, статті 162-1, 166-5, 166-23), які передбачають персональну відповідальність за окремі порушення санкцій, вчинені суб’єктами реалізації санкцій, проте не самими особами, щодо яких застосовані санкції, чи іншими особами, які сприяли їх порушенню. Водночас, з огляду на характер суспільної небезпеки для держави таких порушень, як порушення санкцій, такого покарання недостатньо, вважають в Офісі президента.
"Лише кримінальна відповідальність спроможна забезпечити належний превентивний ефект і каральний вплив, якого шляхом застосування інших, наприклад, адміністративних засобів, неможливо досягти щонайменше тоді, коли йдеться про значні розміри активів, господарську діяльність, що потребує ліцензування, та інші значущі сфери", – вказує Татаров.