Українські вчені відкрили новий вид пʼявок з Антарктики, що мають зв'язок із Арктикою (ФОТО)

Українські вчені відкрили новий вид антарктичних пʼявок, предки яких мільйони років тому мігрували в Арктику, а потім знову повернулися в Антарктику.

Національний антарктичний науковий центр / Facebook

Про це повідомив Національний антарктичний науковий центр.

Відкриття зробили зоологи Андрій та Сергій Утєвські у співпраці з іноземними колегами Александром Бєлецьким та Йоанною Ціхоцькою з Польщі, Маріо Санторо з Італії та Петером Тронтелем зі Словенії.

Разом вони досліджували поширення паразитів риб — пʼявок-пісциколід. Виявивши новий вид, зоологи з'ясували, що ця п’явка належить до групи, яку називають «платибделіни». Вони поширені в Арктиці й суміжних водах Атлантики та Тихого океану.

"Це те саме, як знайти білого ведмедя в Антарктиці”, – зазначив Сергій Утєвський.

Далі науковці взялися вивчати, як же могло виникнути таке надзвичайне географічне поширення, адже більшість тварин мешкають виключно або в Північній, або в Південній півкулі.

Провівши низку досліджень, вчені встановили, що риб’ячі п’явки виникли в морях навколо Антарктики, потім розповсюдилися Світовим океаном, досягли Арктики та проникли в прісні водойми Північної півкулі. "Однак згодом предок нашого виду повернувся з півночі на батьківщину пращурів всієї родини риб’ячих п’явок в Антарктиці", – пояснили дослідники.

Національний антарктичний науковий центр / Facebook

Молекулярний годинник показав, що новий вид відділився від своїх північних родичів приблизно 1,76 мільйона років тому під час плейстоцену, коли поверхня Землі зазнала значного охолодження. Саме в цю епоху він зміг перетнути тропіки.

Вчені віднесли новий вид до нового роду, який назвали Austroplatybdellina, що перекладається з латини як «південна платибделіна», тому що ця антарктична пʼявка належить до переважно північної групи платибделін. Повна офіційна назва нового для науки виду — Austroplatybdellina prodiga (латиною prodiga означає «блудна», науковці обрали це слово як аналогію до притчи про блудного сина).

Національний антарктичний науковий центр / Facebook

У НАНЦ нагадали, що харків'яни Утєвські – відомі дослідники полярних регіонів, на їхньому рахунку відкриття 19 нових для науки видів тварин.

нанц зоологія відкриття антарктика арктика наука