З України в Росію досі постачають запчастини для літаків і гелікоптерів, — розслідування

З початку повномасштабного вторгнення РФ в Україну компанія «Авіа ФЕД сервіс» забезпечила російську авіапромисловість запчастинами щонайменше на 650 млн рублів ($7,3 млн), причому більша частина, на 370 млн рублів ($4,1 млн), надійшла з України.

Фото ілюстративне, з відкритих джерел
Фото ілюстративне, з відкритих джерел

Про це йдеться у розслідуванні російського проєкту «Важные истории» та OCCRP.

Зазначається, що згідно з митними деклараціями, з лютого 2022 року до липня 2023 року «Авіа ФЕД сервіс» імпортувала деталі для ремонту літаків Ан-124 виробництва Харківського машинобудівного заводу «ФЕД» майже на 120 мільйонів рублів, запчастини для локаційних станцій вертольотів Ка-32 київського заводу «Радар» на понад 67 млн, деталі для ремонту двигунів Ан-24 та Ан-12 виробництва «Мотор Січ», продукцію київського заводу «Артем» та інших українських підприємств приблизно на 170 мільйонів рублів.

Крім українських деталей, «Авіа ФЕД сервіс» імпортувала запчастини з Франції, США та Великої Британії.

Клієнтами компанії, згідно з даними держзакупівель, є Міноборони Росії, підприємства держкорпорації «Ростех» та президентський спеціальний льотний загін «Россия».

Автори розслідування нагадують, що російська компанія «Авіа ФЕД сервіс» була заснована у 1993 році як представництво Харківського машинобудівного заводу (ХМЗ) ФЕД. Її нинішнім керівником є уродженець Луганська Олександр Решетник.

У 2014 році Харківський машинобудівний завод «ФЕД» припинив постачання продукції своєму російському представництву, а у 2018-му компанія «Авіа ФЕД сервіс» потрапила під українські санкції.

Втім, йдеться у розслідуванні, це не завадило постачанню у РФ — але не безпосередньо, а через зареєстровану в Об'єднаних Арабських Еміратах компанію Linker. На її сайті вказано, що компанія спеціалізується на постачанні авіадеталей для вертольотів Мі-8, Мі-17, Ка-32 "у будь-яку точку світу".

Керівником Linker, як з’ясували розслідувачі, є уродженець Чернігова Андрій Курта. А власником – ще один уродженець України Олексій Пальчик.

Linker отримував українську продукцію, зокрема, від "Мотор Січ", чий директор В'ячеслав Богуслаєв у жовтні 2022 року був затриманий за підозрою в державній зраді за "незаконні постачання товарів військового призначення для російської штурмової авіації". 

Розслідувачі також встановили, що на сайті спорідненої Linker компанії Amis вказано, що компанія – офіційний представник «Мотор Січ» в ОАЕ та «має всі необхідні дозволи та ліцензії».

Дані митниці свідчать, що останнє постачання Linker було зроблено в січні цього року. Після цього постачання продовжилися вже через компанію "Бакайторг1" із Киргизстану, яка була зареєстрована у квітні 2023 року. За цей час вона встигла продати Росії продукції українського ХМЗ на 40 млн рублів, йдеться у розслідуванні.

У коментарі для розслідувачів директор «Авіа ФЕД Сервіс» Олександр Решетник заявив, що продукція українських заводів, яку його фірма передала своїм клієнтам у 2022-2023 роках, була придбана раніше, у 2020-2021 роках, і просто «лежала за кордоном». Однак на запитання, як це можливо у випадку з постачання через "Бакайторг1", зареєстровану кілька місяців тому, він відповісти не зміг.

Своєю чергою представник компанії «Бакайторг1» із Киргизстану на зв’язок із розслідувачами не вийшов, а керівник Linker Олексій Пальчик заявив, що його компанія «з України до Росії ніколи нічого не постачала і не постачає».

Доповнено 29.11

Укроборонпром офіційно повідомив, що АТ "Компанія авіаційного та ракетно-технічного будування", ДП "ХМЗ "ФЕД" і АТ "Київський завод "Радар" з 2014 року не працюють російською компанією «Авіа ФЕД сервіс», а також не мали та не мають контрактів із LINKER (ОАЕ) і "Бакайторг1 (Киргизстан)".

розслідування запчастини авіація рф

Знак гривні
Знак гривні