Росія хоче побудувати підводний тунель у Криму за допомогою Китаю — WP

Російські та китайські проурядові бізнесмени таємно обговорювали плани будівництва підводного тунелю, що з'єднує Росію з Кримом. Таким чином Росія хоче створити транспортний маршрут, який був би захищений від атак з боку України.

Керченський міст у вогні. Фото: AFP/Getty Images
Керченський міст у вогні. Фото: AFP/Getty Images

Про це повідомляє The Washington Post, посилаючись на перехоплені українськими спецслужбами записи.

Зазначається, що переговори, які включали зустрічі наприкінці жовтня, були викликані занепокоєнням Росії щодо безпеки Керченського мосту – ключової логістичної лінії для російських військових.

"Будівництво тунелю біля мосту зіткнеться з величезними перешкодами, за словами американських чиновників і інженерних експертів, які заявили, що роботи такого масштабу, які коштуватимуть мільярди доларів і займуть роки, ще ніколи не проводилися в зоні бойових дій.

Проєкт також створить політичні та фінансові ризики для Китаю, який ніколи офіційно не визнавав анексію Криму Росією, і чиї компанії можуть потрапити під економічні санкції, запроваджені проти Москви Сполученими Штатами та Європейським Союзом", – йдеться у статті.

Утім, додає WP, одна з найбільших будівельних компаній Китаю заявила про свою готовність взяти участь у проєкті.

"В електронних листах, поширених серед посадових осіб нещодавно створеного в Криму російсько-китайського консорціуму, згадуються зустрічі з китайськими делегатами в Криму. В одному з них, датованому 4 жовтня, китайська корпорація залізничного будівництва (CRCC) описує "готовність забезпечити будівництво залізничних і дорожніх об'єктів будь-якої складності в Кримському регіоні".

Реєстраційні файли консорціуму показують, що шість з дев'яти директорів-засновників організації не вказані у відкритих документах, що дозволено російським законодавством, спрямованим на захист об'єктів західних санкцій.

Електронні листи також свідчать про намагання Китаю зберегти секретність. В одному з них підкреслюється, що CRCC братиме участь лише за умови "суворого дотримання повної конфіденційності" і що назва компанії буде замінена на "іншу, неафілійовану юридичну особу" в будь-яких контрактах. В іншому електронному листі згадується китайський банк, який готовий "конвертувати свої доларові кошти в рублі для переказу в Крим для фінансування проєктів [консорціуму]", – пише американське видання.

Експерти з великих міжнародних транспортних проєктів кажуть, що будівництво тунелю під Керченською протокою технічно можливе, і що Китай має необхідний досвід та обладнання. Проте, за їхніми словами, це буде величезне підприємство, порівнянне за масштабами з тунелем між Данією і Німеччиною, який будується вже вісім років, коштуватиме понад 8,7 мільярда доларів і стане найдовшим тунелем в Європі, коли його буде завершено наприкінці десятиліття.

За словами інженерних експертів, підземні роботи можуть проходити з мінімальним ризиком, але проєкт все одно поставить тисячі працівників, дороге обладнання і розлогі будівельні майданчики в зону досяжності українських ракет.

Фахівці пояснюють, що через загрозу атак Росія і Китай, ймовірно, не зможуть використовувати новітні методи будівництва із застосуванням гігантських днопоглиблювальних суден на поверхні води. Натомість у них не буде іншого вибору, окрім як використовувати традиційну технологію буріння тунелів.

За словами інженера, який працював над кількома найбільшими тунельними проєктами у світі, будівництво тунелю через Керченську протоку, ймовірно, коштуватиме щонайменше 5 мільярдів доларів і є "операцією з високим ступенем ризику".

росія-китай кримський міст логістика рф атаки крим

Знак гривні
Знак гривні