Чи справді Верховна Рада заборонила російську церкву?

За що насправді проголосувала 19 жовтня Верховна Рада і чому це голосування аж ніяк не означає заборони РПЦ, – пояснює співкоординатор "Простору свободи" Тарас Шамайда.

Фото: AFP
Фото: AFP

Отже, по пунктах.

  1. Законопроєкт 8221, який справді забороняє російську церкву, зареєстрували в листопаді 2022 року понад 30 депутатів з різних фракцій на чолі з Микола Княжицький. Відповідно до цього проєкту забороняється діяльність в України РПЦ і релігійних організацій, які прямо або опосередковано їй підлеглі. Договори оренди чи користування державним та комунальним майном припиняються через 2 місяці після набуття законом чинності. Припиняються взагалі всі правочини резидентів України з забороненими структурами. Офіційно використовувати у назві слово "православна" зможуть лише структури помісної Православної Церкви України або ті, хто отримає дозвіл від ПЦУ.
  2. У грудні 2022 року профільний гуманітарний комітет парламенту на чолі з Nikita Poturaev підтримав законопроєкт 8221, одностайно рекомендувавши ухвалити його в першому читанні.
  3. Однак одразу після цього Банкова і її монобільшість заблокували цей законопроєкт, і ось уже скоро рік не включають його до порядку денного пленарних засідань, попри постійні заяви, заклики і вимоги.
  4. Петиція на підтримку ухвалення законопроєкту 8221 швидко зібрала необхідні 25 тисяч підписів. З закликом до депутатів ухвалити цей закон в кінці 2022 – на початку 2023 року зверталися органи місцевого самоврядування, включаючи низку обласних рад, велика кількість громадських організацій. Безрезультатно.
  5. У грудні 2022 року понад 20 депутатів різних фракцій на чолі з Ірина Констанкевич зареєстрували інший важливий законопроєкт 8262, який так само передбачає припинення використання московською церквою державного і комунального майна, але найважливіше – спрощує процедуру переходу громад з РПЦ до помісної церкви. Цей проєкт так само підтримав профільний комітет. Але і він досі заблокований монобільшістю.
  6. Нарешті у січні 2023 року уряд вніс свій законопроєкт 8371, який також був підтриманий профільним комітетом. Цей проєкт передбачає точкові зміни в законодавство, покликані полегшити заборону структур московської церкви через суд. Державна служба етнополітики і свободи совісті (ДЕСС) отримує право проводити релігієзнавчу експертизу щодо виявлення підлеглості релігійних організацій центрам на території Росії. І от якщо ДЕСС у цій експертизі визнає якусь релігійну організацію підлеглою центру в Росії, держава звертається до суду про заборону такої організації.
  7. Законопроєкт 8371 має як мінімум три очевидних проблеми. По-перше, навіть для початку процесу заборони РПЦ потрібне бажання конкретних посадовців і правильний висновок експертизи. По-друге, кожна з півтора десятка тисяч громад та інших структур УПЦ-МП формально є окремою релігійною організацією, тож ганятися по судах доведеться за кожною з цих структур. По-третє, судові процедури включно з апеляціями можуть тягнутися роками.
  8. Але навіть такий беззубий урядовий законопроєкт, розроблений, до речі, за дорученням РНБО і Президента України, "слуги народу" з січня місяця вперто відмовлялися виносити в зал.
  9. Щоб вивести противників заборони РПЦ на чисту воду прихильники такої заборони на чолі з Yulia Klymenko розпочали збирати підписи колег з вимогою розглянути на пленарному засіданні ВСІ зареєстровані законопроєкти про протидію московській церкві, включно зі згаданими вище депутатськими проєктами 8221, 8262 і урядовим 8371. Ці три проєкти не є альтернативними, всі вони підтримані комітетом і можуть доповнювати одні одних. У підсумку за кілька тижнів було зібрано понад 240 підписів народних депутатів і відмазка влади про "нема голосів" з тріском розсипалася.
  10. Але влада удала, що законопроєктів 8221, 8262, рішень комітету і підписів 240 депутатів про їхній розгляд не існує. І винесла на сьогоднішнє пленарне засідання лише урядовий законопроєкт 8371. Причому навіть сьогодні в залі парламенту очільник фракції "Слуга народу" Давид Арахамія намагався зняти це питання з порядку денного. І лише обурення багатьох депутатів як з опозиції, так і з більшості, які погрожували в разі зняття проєкту заблокувати парламентську трибуну, не дозволили зірвати розгляд хоча б урядового проєкту.
  11. Отже, урядовий законопроєкт 8371 сьогодні нарешті ухвалений 267 голосами в першому читанні. Це, безумовно, позитивний крок. Але це точно не є рішенням про заборону РПЦ ні з точки зору процедури, ні з огляду на зміст законопроєкту.
  12. Що далі? Залежить від волі монобільшості і від суспільного тиску на владу. Законопроєкт можуть знову місяцями тримати, не виносячи на друге читання. Можуть послабити через поправки, звівши нанівець. Можуть, навпаки, посилити, внісши в нього ключові норми законопроєктів 8221 і 8262. Цей останній варіант – оптимальний. Але щоб він став реальністю, ми маємо уважно стежити за рухами депутатів і наполягати на необхідних змінах, а потім і на їхньому втіленні в життя. Тільки за таких умов російській церкві в Україні справді настане кінець.

Докладніше про законопроєкти:

Тут можна прочитати текст і супровідні матеріали законопроєкту 8221, який насправді передбачає заборону РПЦ, але скоро рік як не виноситься на засідання парламенту https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/40832

Тут – законопроєкт 8262 про спрощення переходу громад і припинення використання московською церквою державного і комунального майна https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/40938

Тут – урядовий законопроєкт 8371, проголосований 19 жовтня парламентом у першому читанні https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/41219

релігійна безпека РПЦвУ Рада заборона

Знак гривні
Знак гривні