Цивільні видатки держбюджету слід спрямувати на оборону: як це зробити (ПОГЛЯД)

Економіст Юрій Гайдай вважає, що ефективність видатків держави не відповідає екзистенційному рівню загрози. На його думку, недопустимо витрачати гроші платників податків на перекладання бруківки, автомобільні розв'язки до спальних масивів, добудови музеїв, створення патріотичних квіткових панно тощо.

Він також зауважує, що у нас майже немає заділу для переспрямування цивільних видатків держбюджету на оборону, але усе ж є простір для пошуку ресурсу. Нижче пряма мова експерта.

Нагадаю, що майже всі власні надходження до бюджету вже йдуть на оборону. За 5 місяців надходження – 835 млрд грн (без грантів союзників), а видатки лише на оборону – 745 млрд.

А ще ж частина видатків на правопорядок та безпеку – це те, що йде на підрозділи МВС та прикордонників, які теж боронять країну.

При цьому кошти союзників/МФІ ми не можемо використовувати на війну. Такі їхні умови. Що грантів, що кредитів. Ці кошти якраз і йдуть на "цивільні" видатки.

Імовірно, у видатках з власних надходжень можна знайти ще десяток-два мільярдів грн у масштабах року, які не йдуть на війну, і використати їх ефективніше. Але це 1-2% від того, що держава вже витрачає на оборону.

Який тут простір для пошуку ресурсу?

  1. Ефективніше збирати наявні податки (бо підвищення податків до завершення вторгнення не буде);
  2. Пильнувати за видатками держпідприємств – економія їхніх видатків зрештою піде прибутком до бюджету;

Ефективніший збір податків може принести ще декілька відсотків річних видатків на оборону. Більше – це треба закрутити фіскальні гайки так, що доброчесний бізнес буде вити та згортатися. Або робити системну реформу, але під час війни ніхто не ризикне.

  1. Видатки місцевих бюджетів (області, райони, громади). Тут все дуже строкато. Якісь громади мають великий притік ПДФО від військових та ВПО, в інших – бідося. Якісь громади відповідально користаються можливостями й вкладають у те, що справді важливо для своїх мешканців, інші – ремонтують стадіони.

Забрати кошти у всіх – це підважити децентралізацію, яка дуже важлива і вже під загрозою.

Я не сильний в темі місцевих бюджетів, теоретично "згори" тут можна ініціювати тимчасове припинення, або часткове обмеження сплати ПДФО з держбюджету в місцеві за грошове забезпечення військовослужбовців.

Або просувати низову ініціативу, щоб профіцитні громади "скидалися" на ЗСУ, замість видатків, які можуть почекати до перемоги. Інструменти тут можна знайти.

податки держбюджет видатки на оборону війна економіка

Знак гривні
Знак гривні