Вчені виявили гриби, здатні розщеплювати міцний пластик за 140 днів

Науковці використали два штами грибів, щоб розщепити лабораторні зразки поліпропілену всього за 140 днів. Поліпропілен – міцний пластик, з якого виготовляють кришки для пляшок та харчові контейнери – становить майже третину пластикових відходів у світі й розкладається сотні років.

Про це пише Science Alert.

Команда австралійських вчених "нагодувала" пластиком два види грибів – Aspergillus terreus та Engyodontium album. Від 25 до 27 відсотків зразків були "з'їдені" через 90 днів, а пластик був повністю розкладений через 140 днів, повідомляють дослідники.

Наразі виявлено понад 400 мікроорганізмів, здатних розкладати пластик природним шляхом, причому гриби привертають увагу своєю універсальністю та здатністю розкладати всі види синтетичних субстратів за допомогою потужного набору ферментів.

"Останні дослідження показують, що деякі гриби можуть навіть розкладати деякі "вічні хімікати", такі як PFAS, але цей процес є повільним і поки що недостатньо вивченим", – пояснює мікробіолог Ді Картер з Університету Сіднея.

PolypropyleneBreaksDownWithTwoFungi-780x415.webp

Деградований грибками пластик (праворуч) у порівнянні з необробленим зразком (ліворуч)

Хоча дослідники ще не знають, як саме гриби перетравлюють пластик – це може стати предметом майбутніх досліджень – є думка, що гриби розкладають такі матеріали, як пластик, на простіші молекули, які вони потім можуть поглинати або виводити.

Команда австралійських науковців пояснює, що їхній метод можна масштабувати, але спершу потрібно оптимізувати експериментальні умови для роботи в промислових масштабах.

гриби пластик наука екологія