Майже детектив. Як австрійські двигуни Rotax потрапляють в іранські БПЛА

Іранський БПЛА Mohajer-6 використовує австрійський двигун Rotax ​912. Військовий портал Defense Express аналізує, як західний компонент став частиною іранського безпілотника.

Детальний "розтин" іранського розвідувально-ударного дрона Mohajer-6, який був вкрай акуратно "приводнений" ЗСУ під Одесою наприкінці вересня, показав наявність у ньому цілої низки західних компонентів. Японська, американська та китайська електроніка, а також австрійський двигун Rotax 912, все – комерційного призначення.

Австрійська компанія вже повідомила, що не давала жодних дозволів на продаж двигунів, включно через дистриб'юторів, не тільки до Ірану, а й до РФ. Це далеко не перша фіксація використання Іраном двигунів від Rotax, бо їх також помітили на іншому розвідувальному БПЛА Shahed-129.

Але, як пише американське видання The Drive, за цією історією може ховатися не таємні контрафактні постачання, а доволі дивна хвиля крадіжок двигунів Rotax 912 з приватних літаків. Річ у тім, що Rotax 912 є одним з бестселерів на ринку легкої авіації, й за час існування цього двигуна з 1989 року було випущено понад 50 тисяч моторів.

69b635967cdea174.webp

Ця хвиля розпочалась у 2000 році й за 12 років було викрадено понад 130 двигунів Rotax 912 та 6 двигунів Rotax 914. Більшість з цих крадіжок відбулись у країнах ЄС, для них був характерний єдиний почерк з вкрай обережним професійним демонтажем двигуна та обходом охорони.

На першому місці серед крадіжок - Велика Британія з 36 випадками, потім Німеччина – 31 двигун. Також крали двигуни у США – 7 одиниць, та РФ – 4 одиниці. Все це активно обговорювали пілоти легкої авіації, деякі з яких почали встановлювати GPS-маяки на свої двигуни.

Найбільше крадіжок відбулось у 2016 році, коли поцупили 18 моторів, а вже у 2021-му крадіжки зменшились до п'яти випадків. Понад те, крали лише двигун без лопатей, і не просто будь-який Rotax 912, а лише з модифікації під низькі оберти.

Зловмисники чудово знали, на яких літаках який двигун встановлений, і не чіпали машини з іншими двигунами чи високообертовими версіями Rotax 912. Всі операції зі 110-кг моторами проводились за доволі короткий час, з максимальною обережністю та вмілим демонтажем зайвого обладнання. І жодний з цих двигунів чи його частина не була знайдена.

7386359693577ef2.jpg

Це дратує, і ми це знаємо. Але це дуже важливо.
Texty.org.ua потребують вашої підтримки.

Ми робимо те, на що не наважуються інші. Розкриваємо схеми пропагандистів, називаємо імена зрадників, показуємо справжні масштаби катастроф, стаємо ворогами найвпливовіших людей світу. Наприклад, Ілон Маск писав у своєму твіті, що нас треба прирівняти до терористів. За більшістю наших матеріалів із журналістики даних — місяці кропіткої роботи й сотні перевірених джерел інформації. Ми не залежимо від політичних примх мільйонера-власника. Ніхто не може вказувати нам, чого не говорити чи про що не повідомляти.

Результат роботи грабіжників у Великій Британії

Все це дозволяє зробити припущення, що одним з джерел постачання двигунів Rotax до Ірану якраз і були ці крадіжки. І, звісно, вони не були єдиним джерелом. Тегеран має цілу мережу підставних фірм та десятиріччями організовував контрабанду. Наприклад, у 2014 році у Німеччини були затримані іранці, які під виглядом двигунів для гідроциклів намагались вивезти 61 мотор, які могли бути використані у безпілотних апаратах.

Найпевніше, йдеться про двигуни Limbach 550, які є оригінальною версією MD-550 китайського виробництва, які використовуються у дронах-камікадзе Shahed-136.

росія іран іранські дрони крадії двигуни

Знак гривні
Знак гривні