Настільки небезпечні іранські ударні дрони Shahed-136: розбір міфів

Повітряні сили констатують, що Росія останніми днями знизила кількість ракетних ударів по Україні, але наростила присутність безпілотників у повітряному просторі над Україною. Після атаки на Одесу, здійсненої БПЛА Shahed-136 (Герань-2), інженер авіаційної та ракетної техніки, аналітик Станіслав Маньков зробив для "Демсокири.Одеса" розбір міфів щодо дронів-камікадзе іранського виробництва. Далі пряма мова.

У суперечках про ці іранські БПЛА було зламано вдосталь списів, їм приписувались неймовірні характеристики чудо-зброї, яка знищить всі наші хімарси. Зокрема, заявлялось про дальність польоту 2500 км(!), оснащення штучним інтелектом, здатність взаємодіяти "роєм" від п'яти штук, непомітність для радарів.

Step-by-step розберемо кожний пункт міфотворчості про цей БПЛА.

Що це таке?

309109872_405183255112619_8355386705543605809_n.jpg

Як заявлено, Shahed-136 – це баражуючий боєприпас (loitering munition) за типом. Після запуску, такий боєприпас має перебувати певний час в заданому районі, очікуючи на появу заданої цілі. Наприклад, очікуючи на увімкнення радара зенітної системи. Після цього виконується атака на виявлену ціль.

За конструкцією, Shahed-136 це композитна безхвостка, має дельтоподібні крила з "вінглетами" на кінцях. Двигун зі штовхальним повітряним гвинтом розташовані позаду.

Про дальність

Найбільший міф щодо цього персидського летадла. Заявлена дальність у 2500 км одразу привернула увагу до цього БПЛА, характерний запах "аналоговнету" ледь-ледь відчувався також. Почнемо з двигуна.

309255163_405183165112628_3090010358249901888_n.jpg

На Shahed-136 стоїть поршневий чотирициліндровий авіаційний двигун іранської фірми Mado MD-550. Своєю чергою це копія німецького двигуна L550 від фірми Limbach. Притомний даташит на цю серію двигунів тут. Двигун має потужність 50 к.с. та питому витрату пального на рівні 340-440 г/к.с×год. Щоб подолати 2500 км, цей апарат має провести в повітрі не менше 13,5 годин (за умови, що політ весь час проходить на максимальній швидкості ~185 км/год). За таких умов, цей БПЛА витратить не менше 230 кг палива, що перевищує заявлену загальну масу 200 кг. Реалістичніше виглядає запас палива в 100 кг (половина від загальної маси), на ~6 годин польоту на дальність ~1000 км. До отримання більш-менш цілого екземпляра Shahed-136 для вивчення, звісно.

Крім того, для баражуючого боєприпасу "дальність" у кілометрах вказує на тривалість польоту, бо дійсна дальність використання обмежена дальністю дії системи зв'язку.

Про наведення

Наступний міф — про систему наведення, яка дозволить полювати на критично важливу нам західну техніку.

Однак на всіх публічно доступних фото цього апарату не виявлено оптико-електронної станції наведення, яка необхідна, аби шукати ціль, визначати пріоритетні цілі та виконувати наведення боєприпасу на задану ціль. Що залишає небагато опцій для можливого принципу наведення: інерційна система наведення + наведення по GPS/ГЛОНАСС, або ж протирадарна "голова" для ураження активних радарів противника. Це вказує на достатньо обмежені можливості цього БПЛА, особливо проти рухомих цілей.

308831077_405183178445960_2017637831931917942_n.jpg

Для порівняння, ізраїльський баражуючий боєприпас Mini-Harpy з наявною оптико-електронною станцією наведення

308834153_405183155112629_3135166706113275518_n.jpg

Про використання Shahed-136

Як пускову установку для цих БПЛА використовують шасі звичайних вантажівок.

308912322_405183138445964_4588300375230108527_n.jpg

Як видно на фото, п'ять таких БПЛА вміщаються в кузов. Стартує цей БПЛА за допомогою стартового ракетного двигуна, далі вже працює його основний поршневий двигун з повітряним гвинтом. Саме через ці кадри виникло припущення, що ці БПЛА працюють групами від 5 шт.

Попередньо цій системі закидали наявність ШІ та можливість виконувати атаки так званим "роєм", тобто групою БПЛА, які обмінюються між собою інформацією та здатні реагувати на зміну умов в заданому районі, розподіляти між собою цілі тощо.

Звісно, детально про ці можливості можна буде казати після отримання більш-менш цілого екземпляра Shahed-136 для вивчення. Проте продемонстрована сьогодні поведінка БПЛА в нальотах на Одесу не виявила зачатків ШІ чи "роїстості": послідовний прольот декількох Shahed-136 з характерним шумом на достатньо великій висоті (~200-300 метрів), без зміни висоти та курсу і з невеликою швидкістю (~120-150 км/год).

Власне, "вундерваффе" з БПЛА Shahed-136 вийшло так собі. Якщо відкинути аналоговнетну рекламу, це простий ударний одноразовий БПЛА, який малопомітний через свою конструкцію та здатний принести в стаціонарну ціль ~20-30 кг бойової частини.

бпла іранські дрони зброя рф

Знак гривні
Знак гривні