До питання миру в Україні не можна залучати Росію – саме вона порушила цей мир (ЗАЯВА)

Політика вмиротворення агресора до добра не доводить.

Доповідь «Мир в Україні I: Європейська війна», підготовлена Міжнародною кризовою групою (International Crisis Group, Брюссель) і опублікована 28 квітня цього року, пропонує вирішити проблему російської агресії на Донбасі, залучивши Росію, державу-агресора, до обговорення проблем європейської безпеки і регіонального контролю над озброєннями.

Замість того, щоб покарати Росію за руйнування системи безпеки і порушення міжнародного права, ICG пропонує кроки, спрямовані на умиротворення держави-агресора. У Доповіді повністю ігнорується те, що 14 тисяч українців були вбиті й 1,5 мільйона стали вимушеними переселенцями в результаті російської агресії на Донбасі.

Українське експертне співтовариство прагне викрити хибні наративи, наведені в цій Доповіді, і виявити її реальні мотиви і цілі.

У Доповіді ICG стійкіший мир для Європи та України пропонується шляхом, по суті, скасування існуючої системи безпеки, яка забезпечується НАТО й угодами про партнерство з окремими державами, в тому числі Україною. Справжньою метою є позбавлення країн Центральної та Східної Європи можливості розвиватися і стати одним зі стовпів європейської безпеки. Доповідь, таким чином, намагається зробити регіон більш нестабільним і вразливим до конвенційного та гібридного втручання з боку Росії.

Доповідь передбачає закріплення ролі Росії у Східній Європі на десятиліття вперед шляхом можливої багатосторонньої угоди. У кращому випадку це недалекоглядно в умовах, коли зростає нестабільність нереформованої економіки Росії, збільшується невдоволення росіян посиленням режиму одноосібного правління Путіна, посилюється напруженість у російських регіонах і зростають загрози, пов’язані з Китаєм. Ця ж пропозиція негативно впливає безпосередньо на Грузію, Молдову і Білорусь – створюючи по суті буферну зону, підтримуючи давню концепцію «сфери впливу Росії».

У Доповіді пропонується «стійкий мир» в Україні та Європі шляхом:

  1. Регіонального, субрегіонального договору про звичайні озброєння з акцентом на обмеження таких озброєнь – що в дійсності означає неприпустиме істотне роззброєння України.
  2. Забезпечення нейтралітету України, без перспектив вступу в ЄС, НАТО – що в реальності означає заморожування європейської та євроатлантичної інтеграції України, повернення її до сфери впливу РФ, позбавлення державного суверенітету і гарантій безпеки.
  3. Стійка реінтеграція окремих районів Донецької та Луганської областей у рамках нової угоди – означає наявність для Донбасу права вето в майбутній зовнішній і національній політиці України та забезпечення інтересів Росії.
  4. Поступове зняття санкцій ЄС щодо Росії та можливість їх повного скасування у разі прогресу в реалізації Мінських угод. Реінтегрований Донбас має своє місце в майбутній зовнішній політиці України – що означає безумовне призупинення санкцій, пов’язаних з війною на Донбасі в обмін на випадкові поступки з боку Росії.
  5. Мир в Україні шляхом залучення Москви до дискусії про європейську безпеку – означає перетворення статусу РФ з держави-агресора на партнера по врегулюванню ситуації. Таким чином, виплата репарацій і компенсацій за позовами в міжнародних судах (в т.ч. в Міжнародному кримінальному суді) буде неможлива. Запит на встановлення істини і справедливості залишиться незадоволеним, що неминуче призведе до конфліктів всередині України. Запропонований ICG сценарій є зовсім не сценарієм довгострокового миру в Україні, а сценарієм трансформації міжнародного збройного конфлікту у виключно цивільний.
  6. Оскільки ЄС уже ввів санкції за анексію Криму, то питання з Кримом закрите – що означає прояв терпимості до окупації Криму.

Всупереч викладеній аргументації ICG, ми твердо переконані, що більш сильна, процвітаюча і безпечна Європа спирається на незмінні принципи територіальної цілісності, економічного розвитку, стійкості суспільства та армії, а також зміцнення демократії в Україні й Європі:

  1. Зміцнення євроатлантичної співпраці та перспективи членства в НАТО для посилення потенціалу України у протистоянні конвенціональному і гібридному втручанню Росії;
  2. Стійкі демократичні інститути в Україні забезпечують повнішу інтеграцію в європейські економічні та політичні інституції, надаючи країнам Східного партнерства осяжні перспективи;
  3. Поглиблення центрально-європейської інтеграції України за рахунок енергетичного, військового та інфраструктурного співробітництва підвищує стійкість проти дестабілізуючих дій Росії;
  4. Поліпшення добробуту, економічного розвитку і демократії в Україні, призводить до посилення розчарування населення діями Росії в Криму та окупованому Донбасі, витрати на окупацію постійно зростають, що, у свою чергу, послаблює нелегітимні утворення, змушуючи людей на окупованих територіях відновлювати зв’язки з Україною;
  5. Існуючі міжнародні та національні механізми протидіють окупації і систематичним порушенням прав людини, гуманітарного права, є ефективним інструментом послаблення агресивного потенціалу Росії, що є кращим шляхом до миру, ніж пристосовування до дій Росії.

Тільки такий підхід, заснований на демократичних цінностях, дозволить забезпечити довгостроковий і стійкий мир і в Європі, і в Україні.

4 травня 2020 року

ПІДПИСАНТИ:

  1. Європейська експертна асоціація
  2. Мережа захисту національних інтересів «АНТС»
  3. Ганна ГОПКО, голова правління Мережі захисту національних інтересів «АНТС»
  4. Олександр ДАНИЛЮК, керівник Центру оборонних реформ
  5. Людмила ДОЛГОНОВСЬКА, співзасновник Мережі захисту національних інтересів «АНТС»
  6. Євген МАГДА, Директор Інституту світової політики
  7. Михайло ГОНЧАР, президент Центру глобалістики «Стратегія ХХІ»
  8. Юрій КМІТЬ, Голова ГО «Західний Інформаційний фронт»
  9. Михайло САМУСЬ, заступник директора ЦДАКР з міжнародних питань
  10. Євгенія ЛУЦЕНКО, директор Центру соціальних і гендерних досліджень, Анти-дискримінаційний центр Меморіал – Брюссель
  11. Марія АВДЄЄВА, співзасновник Європейської експертної асоціації

війна агресія луганщина росія донеччина

Знак гривні
Знак гривні