Після виборів. 10 пунктів про Порошенка і майбутнє
Подій багато, їх розвиток стрімкий. Та вибори Президента саме час підбити деякі підсумки та подивитися в майбутнє. Війна на Сході не зупинитися. Порошенко керуватиме з обмеженими повноваженнями, і зацікавлений в перевиборах парламенту.
Автор: Орест Зог
1. Чому Порошенко, звідки рейтинг? Він поводився грамотно. Як зазначає політичний оглядач ТЕКСТІВ Тарас Шамайда спочатку зумів "четвертим" пристати до опозиційної трійки, але в умовах постійних провалів і незадоволення трійкою під час революції негативи на себе не перебирав. Плюс зумів позиціонуватися так, що електорат Януковича не сприймав його так в штики, як Тимошенко, Тягнибока чи навіть Яценюка. Відповідно, з перемогою революції і катастрофічним обвалом рейтингу ПР, він перебрав багато голосів людей, які інакше голосували б за Януковича чи були не визначеними.
Домовившись з Кличком, остаточно зняв питання лідера на Заході і в Центрі. Таким чином, він очолив рейтинг в усіх регіонах, окрім Донбасу. А коли ти лідер в усіх регіонах, то потрібно лише вести грамотну політику, спрямовану на підтримку змін ("жито по-новому"), єдності і незалежності країни.
Крім того, в умовах сварок, війни і т.д. Порошенка сприймають як такого спокійного, надійного підприємця, як зуміє організувати мирне життя. До того ж він зумів створити позитивний імідж англомовної людини, що має контакти на Заході і може вести зовнішню політику. Оскільки виростає роль головнокомандувача, то підвишуються рейтинги людей, яких виборці можуть уявити головнокомандувачами - Порошенка, Гриценка, навіть Ляшка. І падають тих, кого з різних причин головнокомандувачем уявити не можуть - Тимошенко, Тигіпко, Симоненко тощо.
Плюс на фінальному етапі грає роль протистояння Порошенко-Тимошенко, яке автоматично дає шанси більш популярній людині, яка вже лідирує в усіх регіонах, а також бажання багатьох закінчити вибори в один тур.
2. Зможе Порошенко не багато. Призначити голову СБУ, міністра оборони і міністра закордонних справ. які зараз «виконуючі обов’язки». Прогнозуємо, що прізвища будуть ті ж, лише без приславкаи «в.о.».
За новою Конституцією повноваження президента обмежені і йому доведжеться узгоджувати більшість дій з парламентською коаліцією. Порошенко вже заявляв, що не проти аби Яценюк і далі був премєром. Нагадаємо, що в премєра повноважень більше ніж у президента. В чинній більшості не має фракції Порошенка, а для ефективної політики мала б бути ціла президентська більшість.
3. Порошенко прагнутиме перевиборів Ради. Оскільки в Порошенка немає власної фракції і є високий рейтинг він зацікавлений у перевиборах парламенту. В цьому його інтерес співпадає з потреби суспільства.
Адже нинішній склад не відображає настоїв суспільства. Сьогодні більшість включає в себе частину колишніх прихильників Януковича (без них більшості не має) і ця частина по можливості гальмує реформістські законопроекти. Хоча це їм вдається і не завжди.
Депутати-флюгери завжди раді долучитися до нового Президента і вкупі з позицією просто нормальних депутатів така конфігурація дає шанс на перевибори Верховної Ради.
Та аби депутати погодилися розпуститися чи створити умови для того аби президент міг розпустити, Порошенко має пообіцяти усім зацікавленим, що вони не залишаться за бортом політики.
Це вже інтересам суспільства не відповідає. І громадськість має вимагати не просто нових виборів а виборів за відкритими партійними списками. Від слів, котрі навівають сон - «відкриті партійні списки» залежить чи вдасться побороти корупцію і створити процвітаючу країну.
За цією системою політична корупція, з якої все і починається стає неможливою – місця в прохідній частині списку продавати ніяк, бо немає прохідної частини.
Без виборів за відкритими списками нас чекає голосування за нові бренди із старим персоналом.
4. Війна. На Сході спокійніше не стане. Росію зупиняє, тільки здатність дати здачу. Першочерговий план Кремля зірвати вибори президента і залишити Україну без однієї з гілок влади. Так легше проводити повну окупацію. Після вдалих виборів Росія продовжуватиме каламутити воду у на Донбасі і Луганщині, час від часу пробуючи на зуб інші області.
5. Бюрократія головний ворог української армії, силовиків і ефективності АТО. Паркетні генерали, перестраховки і складна структура прийняття рішень не дозволяють ефективно воювати. Порошенко пообіцяв пришвидшити темп АТО. Кажуть війна очищає.
Новий президент випалить напалмом бюрократію і радянські управлінські звички – люди це пам’ятатимуть довго і багато чого пробачать. Гарне рішення залучити західних експертів для перебудови армії і цілого силового блоку. Подивимося чи наважиться.
6. Результати голосування без Криму, Донеччини і Луганщини виглядають просто чудовими. Відверто проросійські кандидати набирають 2%, Симоненко - 1%. Звичайно потрібно робити поправку на бажання людей обрати Президента в один тур, але принципово інша конфігурація врізається у мозок заводською сиреною.
Є привід задуматися: без окупованих території країна виглядатиме зовсім по іншому. Допустимо, ми ціною життів повернемо контроль над Сходом. А далі? Далі там у парламент знову обратимуть п’яту колону, а Ахметов і далі спокійно гнатиме метал на Захід і шантажуватиме Київ сепаратизмом. Воно нам треба?
Точно є сенс воювати на Донбасі, щоб у Кремля не розгорався апетит. Після нашої збройної перемоги можна таки провести там референдум і відділити їх.
7. Порошенко і корупція. Оглядачі одностайні Порошенко розумний і має організаторські здібності. Але одностайні і в іншому: він продукт системи проти якої і повстав Майдан. Ну і про його пристрасть до нових мільйонів теж говорять, особливо, якщо є спокуса їх отримати легко. Пожертвувати потенційним прибутком а натомість вчинити по закону – головне внутрішнє випробування для нового Президента. Допоможемо йому подолати спокусу.
Безпрєдєла в стилі Януковича не повториться, хоча тема державних тендерів і компаній переможців ще довго підніматиме політичні скандали. Боротьба з корупцією це правильні закони. Порошенко достатньо демократичний, щоб дозволити громадським активістам впливати на політику. Тиск, тиск і ще раз тиск допоможуть Порошенку перемогти свого демона.
Головна форма тиску – просування правильних законопроектів і процедур. Викривальні публікації і розслідування необхідні, але, як показує практика, самі по собі мало на що впливають.
8. Порошенко і нова Конституція. Боси парламенту не зацікавлені в сильному Президентові і потайки від суспільства готують нову Конституцію де Президенту залишаються декоративні функції. Захід теж схиляється до того, що в Україні мала б бути парламентська модель, це теоретично повно запобігати узурпації влади новим Януковичем.
Не вдаватимемося в дискусію щодо конституційного устрою, зауважимо лише, що в разі збільшення/зменшення повноважень парламенту чи Президента потрібно проводити перевибори, або вводити зміни в дію після чергових виборів.
9. Найелітніший спецназ української держави має працювати не в зоні АТО. Він має працювати в Лондоні, Нью-Йорку, Токіо і Шанхаї. Залучити інвестиції і створити нові робочі місця завдання елітного підрозділу службовців. Ми не знаємо чи надає аж таку вагу залученню іноземних компанії до роботи в Україні новий Президент.
Інвестиції приносять процвітання. Якщо Україна не стане економічним «тигром», нас поступово задушать, як котеня. Після підписання Угоди про асоціацію багато компаній хочуть виготовляти товари для ЄС на його кордоні, тобто в Україні. Два внутрішні вороги: корупція і бюрократія серйозно грають на руку Кремлю.
10. «Нові обличчя» які показали хороший результат на цих виборах не приносять захмарного оптимізму. Ляшко діяв рішуче, але відчуття, що він грає роль нас не покидало. Чути про його повязаність з Льовочкіним курсують і далі. Гриценко заробляв рейтинг на критиці АТО при цьому забував що і сам був міністром оборони отже теж несе відповідальність за розвал армії.