Д

Депутатам час повернутися до здорового глузду. Закони, які потрібно приймати

В революційному запалі Верховна Рада штампує рішення стахановськими темпами. Відновлено Конституцію 2004 року, призначаються на посади нові керівники, звільняються політв’язні. Закони приймаються одразу в цілому і без обговорення. Зрозуміти депутатів можна – ситуація неординарна і час не терпить. Водночас поспішність і порушення процедур при ухваленні рішень не можуть не відбиватися на якості цих рішень.

Автор: Тарас Шамайда

Ставитися до законотворчого процесу зваженіше закликають депутатів уже не лише зовнішні спостерігачі чи опозиційні тепер регіонали. З жорсткою вимогою дотримуватися регламенту 25 лютого звернулася до колег фракція «УДАРу». Проте вал революційних ініціатив не спадає.

Що і як повинна приймати Верховна Рада в першу чергу та чого краще не робити?

З чим не варто поспішати

1. Зупинення галузевих реформ.

Медична реформа, звісно, була фрагментарною і суперечливою. Але поспішне рішення про її скасування може принести більше шкоди, ніж користі. Депутати вже проголосували за це рішення, не запропонувавши натомість жодних альтернативних шляхів розвитку медицини. Яка необхідність була чинити саме так і саме в ці драматичні дні?

Але значно більша небезпека пов’язана зі скасуванням пенсійної реформи, до чого закликають парламент популісти. Для країни, скарбниця якої порожня, державний борг перевищує 70 мільярдів доларів, а реальний річний дефіцит Пенсійного фонду – не менше 80 мільярдів гривень, це може стати справжньою катастрофою.

Оскільки означатиме стрімке зростання цього й так астрономічного дефіциту. Бажання сподобатися виборцям – річ зрозуміла, але якщо люди перестануть отримувати пенсії, а в бюджеті не стане коштів на зарплати і соціальні допомоги, країна вибухне.

2. Мовні, національні та релігійні питання.

Скасування Верховною Радою мовного закону Ківалова-Колесніченка отримало різні оцінки: від цілковитого схвалення до різкого засудження. Але це рішення – вже в минулому.

Чого не можна робити зараз, так це збурювати суспільство ініціативами про невідкладне прийняття нового мовного законодавства. Депутатка Ірина Геращенко, наприклад, закликала за лічені дні прийняти новий мовний закон. Такі ініціативи, навіть продиктовані благими намірами, подібні до гасіння полум’я бензином.

Адже яким би не був текст мовного законопроекту, він неминуче викличе обурення як не однієї, то іншої частини суспільства. Єдина розумна річ, яку можуть зараз зробити депутати – не чіпати мовних питань узагалі, а займатися проблемами економіки та безпеки.

Те саме стосується й інших ініціатив, що можуть бути болісно сприйняті будь-якими національними чи релігійними групами. До речі, вносять такі проекти не лише представники нової влади, але й представники влади колишньої. Наприклад, намір депутата Новинського надати церквам землю у власність (проект №4298) є вибухонебезпечним сам по собі. А розглядати подібні речі зараз – категорично неприпустимо.

На розгляд будь-яких проектів, які можуть підігріти міжнаціональні чи релігійні конфлікти, слід жорстко накласти табу.

3. Місцеві вибори

Депутати мають визначитися: коли і як проводити місцеві вибори. Той факт, що потрібно перезавантажити як центральну, так і місцеву владу, не викликає заперечень.

Але чи розумно проводити місцеві вибори за нинішнім, мажоритарно-пропорційним законом? Чи розумно призначати вибори у Києві й ще кількох десятках міст на 25 травня (проект №4198-6 депутата Яворівського, «Батьківщина» вже прийнято), і водночас вносити законопроекти про вибори всіх місцевих рад 26 жовтня (проект №4260 депутатів від «Свободи»).

Чи не краще вибори всіх місцевих рад провести одночасно і за новим, справедливим виборчим законом?

4. Втручання в повноваження інших органів влади

Революційна ситуація і навмисне створений колишнім президентом Януковичем вакуум влади змусили депутатів відступити від букви закону, у т.ч при прийнятті кадрових рішень. Однак дуже важливо не перетворювати такі дії на традицію, особливо коли в цьому немає гострої потреби.

Верховна Рада не повинна втручатися в повноваження інших органів влади. Наприклад, ділити між мовниками радіочастоти має Національна Рада з телебачення і радіомовлення (проект №4292 депутатів від «Свободи» Мирного й Мірошниченка).

Створювати чи ліквідовувати районні Ради в містах – справа міських рад, так само як і перейменовувати вулиці (проекти депутата від «Батьківщини» Бригинця №4226, депутатів Пишного й Дерев’янка №4207 та інші).

Спеціалізацію окремих медичних закладів має визначати уряд чи міністерство охорони здоров’я (проект №4277 депутата Ілика, «Батьківщина»).

Тим часом у законопроектах, які представники нової більшості вносять на розгляд Ради, ці та багато інших питань пропонується вирішувати голосуванням в парламенті.

Така неповага до законів та принципу розподілу влади не робить честі новій більшості.

Кожен, хто слідкує за діяльністю законодавців, може знайти й чимало інших ініціатив, які поспіхом і без жодної критичної необхідності намагаються проштовхнути через сесійну залу. Це потрібно припиняти. Парламент, який залишається найбільш легітимним органом влади, має почати відновлення законності і порядку з себе.

Що потрібно робити невідкладно

1. Захистити державу і громадян.

Верховна Рада має прийняти всі законні рішення, які, на думку нового уряду, Міноборони, МВС чи СБУ, допоможуть захистити безпеку, цілісність та незалежність України чи права громадян.

Народ прагне контролювати владу, та навряд чи знає, які закони потрібно вимагати

2. Забезпечити чесні вибори.

Потрібно сформувати відповідальний склад Центрвиборчкому і внести в закон про вибори Президента зміни, які зроблять ці вибори максимально прозорими й демократичними. Ще важливіше – прийняти нарешті обіцяний закон про вибори до Верховної Ради України за пропорційною системою з відкритими списками, після чого призначити на осінь 2014 року вибори до Верховної Ради. Одночасно можна провести і вибори до місцевих рад.

3. Скасувати найнебезпечніші закони.

Верховна Рада має скасувати або змінити закони, які приймалися попереднім режимом для розкрадання коштів, узурпації влади чи дестабілізації політичної ситуації - від непрозорого законодавства про державні закупівлі (проект №2207 цей закон ключовий у вимогах ЄС щодо безвізового режиму з Україною) до антиконституційного закону про всеукраїнський референдум (законопроект №1088)

4. Рухатися до ЄС

Угода про Асоціацію.

Парламент має проголосувати за всі рішення, необхідні для підписання і ратифікації Угоди про асоціацію з Євросоюзом, запровадження безвізового режиму для громадян України, якнайтіснішої інтеграції до європейських структур. І перш за все потрібно ратифікувати Римський Статут, що дозволить Міжнародному суду з кримінальних злочинів у Гаазі почати розгляд справи про злочини Януковича і його оточення.

Експерт з Угоди про асоціацію з ЄС Тарас Качка вважає: «Як не дивно багато із законів необхідних для підписання Угоди вже перебувають на розгляді Ради. Наприклад, законопроект 3102 щодо безпечності харчових продуктів. Вкрай важливо, щоб зараз ці законопроекти були схвалені, а не поверталися на перепогодження Уряду і ми наступні півроку наново будемо пояснювати по сьомому колу чому ці закони потрібні. Ця історія нажаль, вже неодноразово повторювалася».

Безвізовий режим

Для впровадження безвізового режиму з ЄС теж потрібно прийняти ряд законів, котрі вже внесені на розгляд ВР. Про них йдеться у європейському документі "План дій лібералізації ЄС візового режиму для України, Молдови та Грузії"

Це, як вже згадувалося, це закон, який робить прозорими державні закупівлі. «Антикорупційний» закон ( №3312). Та закон про запобігання дискримінації в якому йдеться про усі можливі групи, яких можуть димскримінувати від жінок, якм платять меншу зарплату в порівнянні з чоловіками, до певної етніної гупи, інвалідів чи сексуальних меншин (№ 2342)

5. Скоригувати бюджет.

Уряд має невідкладно внести на розгляд парламенту зміни до основного фінансового документу, які привели б його у відповідність з реаліями часу.

Демократія – це процедура

Верховна Рада зобов’язана дотримуватися демократичної процедури прийняття рішень. Перш за все – власного регламенту. Це означає, що всі законопроекти мають роздаватися депутатам, вивішуватися на сайті, розглядатися в профільному комітеті і науково-експертному управлінні і лише потім виноситися в зал.

Це означає, що депутати мають право на обговорення, внесення поправок і розгляд законопроектів у другому читанні. Не зайвим буде і дотримання неписаних, але не менш важливих процедур – обговорення проектів на всіх етапах з фаховими середовищами та громадськістю, прагнення до консенсусу в парламенті та суспільстві.

Демократія – це перш за все процедура, і не в останню чергу через порушення процедур встановлювався режим Януковича. Нова влада, що прийшла на хвилі народної революції, не має наступати на ті самі граблі, по який ходили її попередники.

******

Важлива складова бюджету інтернет-видання TEXTY.org.ua- пожертви читачів

Фінансова підтримка кожного з вас дуже важлива для нас. Звертаємося з проханням здійснити пожертву на підтримку ТЕКСТІВ.

Якщо ви здійснили пожертву, повідомте будь ласка нам на адресу texty.org.ua (равлик) gmail.com Це потрібно для того, аби ми могли відзвітувати вам, куди витратили зібрані кошти

Як можна перерахувати кошти:

EugeneLakinsky(НА)gmail(КРАПКА)com - наш рахунок на ПейПел;

096 551 68 93 - гроші на рахунок можна слати і на телефон - це Київстар. У Київстару з'явилася можливість перевести гроші з телефону на кредитну картку. Телефон тільки для збору пожертв, зв'язатися з нами можна по емейлу texty.org.ua @ gmail.com

закон Рада революція

Знак гривні
Знак гривні