ЕКОПФО замість МСЕК. Ветерани скаржаться на зниження групи інвалідності та бюрократію
«Лікарі не хочуть конфліктувати з керівництвом, тому створюють перепони, щоб ти махнув рукою і перестав добиватися», — каже ветеран Олексій Подолян.
Реформа МСЕК мала спростити оформлення інвалідності й зменшити корупційні ризики, але ветерани скаржаться на відмову лікарів видавати направлення, втрату пенсій через технічні збої та зниження групи інвалідності. У МОЗ визнають лише тимчасові технічні труднощі в роботі системи.
Ключові проблеми
Замість медико-соціальних експертних комісій (МСЕК) із 2025 року в Україні працюють експертні команди з оцінювання повсякденного функціонування особи (ЕКОПФО).
Відтепер усі документи мають подаватися в електронному вигляді. Сканувати їх нібито мали безпосередньо в лікарні. Тільки техніка для цього є не скрізь. От і бігають військовослужбовці в пошуках сканера. Не всі розуміють, як це має бути: одним файлом чи різними. Тож вислуховують на свою адресу всяке.
Ще одна проблема — на початку роботи документи не підтягувалися в Пенсійному фонді та соцслужбах. Через це декому скасували пенсію. Щоб її відновити, треба докласти значних зусиль. Часто документи передають від команди до команди. Це затягує час.
Але найбільше скарг виникає через те, що військовослужбовці отримують третю групу замість другої, хоча стан здоров’я в них не покращився. Є скарги на призначення нижчої групи й тим, хто отримує статус інвалідності вперше. Підозрюють, що таким чином держава намагається зменшити навантаження на бюджет.
Отримати направлення
Лікарі не хочуть брати на себе відповідальність і не поспішають давати направлення на проходження оцінювання.
Олексій Подолян пішов на війну добровольцем. Торік під час обстрілу був поранений, дістав травму шиї. Після операції, вживлення міжхребцевих імплантів і реабілітації списаний із війська. Наприкінці 2024 року пройшов військово-лікарську комісію (ВЛК), але направлення на МСЕК не отримав, бо саме тривала реформа. Військова лікарка відправляла його до цивільних медиків. Лише після того, як Олексій звернувся до начальника ВЛК, направлення йому таки видали.

Юристка ГО «Принцип» Ганна Карачевська, яка підтримує ветеранів у таких питаннях, у коментарі Texty.org.ua також звертає увагу на те, що не всі медичні спеціалісти готові давати направлення на оцінювання, навіть коли в пацієнта є всі необхідні документи. Часто доводиться звертатися до кількох фахівців, перш ніж вдається його отримати.
«Донька військовослужбовця розповіла, що травматологи в державних та комунальних клініках відмовлялися давати направлення на ЕКОПФО і вносити дані про її батька в систему, бо з відповідним діагнозом група інвалідності не встановлюється (але ж може встановлюватися відсоток втрати працездатності)», — каже Ганна.

Також юристка наводить як приклад випадок, коли у Львові сімейна лікарка не хотіла давати направлення військовому. Йому довелося звертатися за супроводом до юристки.
Міністерство охорони здоровʼя у відповіді на запит Texty.org.ua пояснює, що направлення на оцінювання повсякденного функціонування має давати лікар, який веде пацієнта, знає його стан і може обґрунтувати направлення перед експертною командою. Він керується постановою КМУ № 1338.
У більшості випадків це вузькопрофільний спеціаліст (наприклад, травматолог, невролог, онколог) або голова ВЛК. Сімейний лікар може сформувати направлення, коли вже зібрано всю необхідну медичну документацію, не потрібно додаткових обстежень і він здатен надати належне обґрунтування.
Представник МОЗ у разі порушень радить скаржитися керівництву медзакладу і на гарячу лінію МОЗ (0 800 505 201).
Відсканувати документи
Сканування медичних документів фактично переклали на пацієнтів, і це проблема. За словами юристки, у багатьох лікарнях немає сканерів, тому люди приносять їх на флешках.
«Пораненому військовослужбовцю запропонували одразу пройти ЕКОПФО в лікарні, де він проходив лікування на ВЛК. Але потрібні були скани документів, яких у нього не було. Тому він втратив таку можливість і повернувся у свою частину. Тепер йому треба брати відпустку, йти до лікаря по направлення, перш ніж пройти оцінювання», — розповіла юристка.
Це підтверджує і ветеран Ігор із Полтавської області, який проходив оцінювання в січні 2025 року.
Просився в бібліотеки, щоб відсканувати це все. Тижні два в мене пішло
«У місцевій поліклініці мені дали перелік документів і відправили оцифровувати. Я просився в бібліотеки, у читальні зали, щоб відсканувати це все. Тижні два в мене пішло, поки все зробив. Його ще й усе одним файлом треба робити», — розповідає Ігор.
Міністерство охорони здоров’я у відповідь на запит Texty.org.ua про те, чи забезпечені медичні заклади, на базі яких діють ЕКОПФО, технікою для оцифрування документів, відповіло, що заклади багато років використовують електронну систему охорони здоров’я і самі відповідальні за наявність потрібної техніки.
Збої в системі
Система, у якій мають бути всі документи й автоматично направлятися у відповідні служби, працює недосконало. Ігореві документи до Пенсійного не дійшли, і йому анулювали пенсію.
«Я скидаю їм посвідчення, яке мені продовжили на три роки, а вони вже анулювали пенсію. Сказали, що все буде автоматично. А документи не підтягнулися, і пенсію скасували. Тепер поновлювати треба через Полтаву та Київ», — каже Ігор.
Документи не підтягнулися, і пенсію скасували
Андрій Хархота з Дніпра отримав інвалідність у зв’язку із серцевим захворюванням. Він один із перших проходив оцінювання за новими правилами. Електронний висновок не отримав. Через те що його не видно було в базі, не міг продовжити термін дії посвідчення.
«Я йду в Пенсійний фонд, вони кажуть, що не бачать мене в базі. Сканувати друкований витяг відмовляються. Термін дії посвідчення інваліда війни спливає, кажуть, що не можуть продовжити, бо треба, щоб був у базі», — розповідає Андрій.

У Пенсійному фонді кажуть, що не бачать мене в базі
Врешті посвідчення продовжили за окремим рішенням комісії. Андрій написав про свою ситуацію у фейсбуці. МОЗ відреагувало. Обіцяли надіслати рішення з електронним підписом на пошту. Але цього так і не сталося. Той фактор, що рішення ЕКОПФО не підтягується в електронну систему соцслужб, може вплинути на нарахування пільг. Особливо вдарить по кишені скасування пільги за комунальні послуги.
Назарові (ім’я змінено на прохання героя) з Хмельницької області за три місяці після отримання документів про статус інвалідності не вдалося оформити пенсію.
«Дуже довго збирати всі ці документи. Треба ходити у військкомат, деякі документи потрібно з частини витягувати. Деколи кажуть, що цей документ тільки за офіційним запитом можуть дати. Потрібно самому все робити, шукати, питатися. Це дуже якось не продумано», — каже ветеран.
Потрібно самому все робити, шукати, питатися
Проблеми з електронним документообігом МОЗ вважає тимчасовими труднощами і запевняє, що всі звернення оперативно розглядаються.
«Пенсійний фонд, органи соцзахисту на постійному контакті. Якщо людині здається, що сталася помилка, важливо повідомити про це лікаря або звернутися до відповідного органу — інформацію завжди можна уточнити і виправити», — пояснюють у МОЗ.
Пошуки команди ЕКОПФО
Серед плюсів нової системи юристка Ганна Карачевська називає формування спеціалізованих команд оцінювання. Команди формуються з профільних спеціалістів відповідно до конкретної патології пацієнта, що забезпечує точніше оцінювання функціонального стану.
Але бувають випадки, коли захворювань багато і жодна з команд братися за такого пацієнта не хоче. Так сталося з Ярославом Лемішем із Миколаївської області. Нині він перебуває на службі. У нього довгий список захворювань. За словами Ярослава, ВЛК визнала його обмежено придатним. Коли скасували це поняття, його направили на МСЕК у 2024 році.

«Командування дізналося, що мені таки світить група, а не відсоток втрати працездатності, й на мене оформили фіктивне СЗЧ, щоб унеможливити отримання мною групи як військовим. Нині я на службі, виконую бойові завдання в районі Нової Каховки», — каже Ярослав.
За словами Ярослава, його документи були в Миколаєві, в обласній МСЕК, після чого їх передали до Дніпра в Інститут вивчення проблем інвалідності. Потім без розгляду надіслали знову до Миколаєва в обласну експертну команду, а далі сліди загубилися.
За словами Ярослава, його документи шукали із січня, і лише в березні вони знайшлися. Йому повідомили, що їх оцифрували, але жодна експертна команда не хоче брати справу на розгляд через велику кількість хвороб.
Жодна експертна команда не хоче розглядати справу через велику кількість хвороб
«Сказали прямим текстом: “Чекайте, можливо, удача вам усміхнеться, і вашу справу хтось візьме на розгляд. Але чекати довго доведеться”. Були дуже здивовані, що я зараз воюю на першій лінії», — розповідає Ярослав.
У Міністерстві охорони здоров’я зазначають, що експертна команда під час оцінювання аналізує всі супутні діагнози та їх вплив на функціонування людини в комплексі — саме це і є основою нового підходу. Рішення ухвалюється з огляду на загальний стан здоров’я, а не окремий діагноз, а також на наявність обмежень життєдіяльності в людини.
Поки матеріал готувався до публікації, стало відомо, що справа Ярослава знайшлася в місті Баштанка на Миколаївщині. Військовому повідомили, що не розуміють, що робити, оскільки вона мала бути розглянута ще торік. Попередили, що, можливо, доведеться брати нове направлення і проходити все заново.
Класифікація поранень
За словами юристки Ганни Карачевської, інколи бойові поранення не класифікуються такими у висновках ЕКОПФО, і це перешкоджає отриманню належних соціальних гарантій.
«Юристка, яка супроводжувала пораненого військовослужбовця, повідомила, що до неї звертався пацієнт з ампутацією нижче коліна, у висновку ЕКОПФО написали: “Захворювання”. В іншому випадку у військовослужбовця у висновку ВЛК зазначено: “Пов’язане із захистом Батьківщини”, а на ЕКОПФО написали по-іншому. І доводили йому, що саме так і має бути», — каже експертка.
Пацієнтові з ампутацією нижче коліна у висновку ЕКОПФО написали: «Захворювання»
Документи Олексія Подоляна з Одеси спочатку направили в Дніпро, там відмовилися їх розглядати, потім у Херсон (знову відмова) і врешті в Хмельницький.
«Таке враження, що спеціально затягують, — у розпачі каже він. — Бо якщо в три місяці після ВЛК не вкластися і не пройти оцінювання, то будуть проблеми з отриманням одноразової грошової допомоги. Лікарі не хочуть потрапити в немилість до свого керівництва. І створюють перепони, щоб у тебе нічого не вийшло, щоб махнув рукою і не став добиватися. Ось три місяці минуло. Хто за це відповість? Чому я не пройшов одразу? Це ж не я винний, що мене одразу не подали. Виходить, це лише моя проблема тепер».
Група інвалідності
«Спостерігається тенденція до зниження групи інвалідності або призначення лише відсотка втрати працездатності замість групи інвалідності», — каже юристка Ганна Карачевська.
Із цим стикається багато військових. Документи Олексія Подоляна розглянула команда з оцінювання в Хмельницькому. Але вони не помітили міжхребцевих кейджів (імплантів у шиї) і призначили чоловікові третю групу інвалідності замість другої. Олексій обурений і збирається оскаржувати рішення.
Ігореві з Полтавщини, про якого ми розповідали вище, продовжили групу інвалідності на три роки, але вже не другу, а третю.
«У мене здоров’я постійно погіршується. Раніше хоч оглядали, запитували, чи є скарги. А тут я прийшов, і рішення вже було готове», — каже Ігор.
Знизили групу інвалідності з другої на третю і Вікторові Зеленському з Чернігівщини. Він дістав поранення фугасно-осколковим снарядом із танка, коли повертався з бойового завдання. Осколки пробили товсту, пряму і дванадцятипалу кишки, один потрапив у нирку, інший трохи не дійшов до серця.
«Коли я зайшов і спитав, чому третя, а не друга, мені відповіли: “Ти ж молодий. Усе в тебе відновиться”. А що відновиться, якщо в мене внутрішні органи всі шиті?» — дивується Віктор.
Після поранення й отримання групи інвалідності його списали, а тепер, коли призначили третю групу, уже запитували з військової частини, чи не хоче він повернутися служити.
МОЗ у відповіді на запит пояснює, що зниження групи інвалідності можливе, якщо під час повторного оцінювання експертна команда фіксує покращення стану людини: зменшення обмежень у життєдіяльності, проходження ефективного лікування чи реабілітації.
«Рішення завжди ґрунтується на актуальному стані людини й затверджених критеріях, а не лише на попередньому висновку», — йдеться у відповіді міністерства.
Оскарження
Ганна Карачевська зазначає, що оскаржити рішення ЕКОПФО можна через Центр оцінювання функціонального стану для розгляду оскаржень. Але й там затягують розгляд скарг.
«Юрист, який супроводжував пораненого військовослужбовця, розповів: “У мене поки що негативні враження. Спочатку майже одразу відповідали по телефону, а потім як відрізало, не додзвонитися до них, на письмові запити також мовчать”. Інша юристка подавала скаргу, відповіді поки що не отримала», — каже фахівчиня.
Наш співрозмовник Ігор із Полтавщини також подав на оскарження висновку. Лист із документами на оскарження пролежав у Дніпрі 13 днів, його ніхто не забрав, аж поки сам Ігор не почав дзвонити й з’ясовувати, тоді вже вручили адресатові.
Переваги нової системи
Попри всі описані недоліки, переваги також є. За версією юристки ГО «Принцип» Ганни Карачевської, нова система має такі переваги:
Налагоджена система запису та регулярні сповіщення пацієнта про термін огляду. Це зменшує черги та ажіотаж, що були за старої системи МСЕК. На номер телефона або електронну пошту пацієнта постійно надходять сповіщення про дату розгляду чи її перенесення.
Менше корупції: рандомний підбір лікарів до складу комісії та відеоспостереження за її роботою зменшують ризики корупції та підвищують об’єктивність оцінювання. Ні лікар, який направляє пацієнта на ЕКОПФО, ні сам пацієнт не знають персонального складу команди, яка здійснюватиме оцінювання. Експертна команда до дня проведення оцінювання також не знає, якого пацієнта оглядатиме.
Можливість коригування рішення без оскарження. При отриманні правильного формулювання у ВЛК можна звернутися для внесення змін до висновку ЕКОПФО, що дає змогу виправити помилки або неточності.
Централізований розгляд оскаржень. Функціонування єдиного Центру оцінювання функціонального стану для розгляду оскаржень позбавляє пацієнта необхідності проходити додатковий проміжний етап оскарження на регіональному рівні.
Можливість перегляду висновків МСЕК. Пацієнти можуть оскаржити рішення попередньої системи (МСЕК), прийняті до 31.12.2024 року, що забезпечує наступність і захист прав у перехідний період.
Цей перелік переваг частково збігається з тим, як бачать досягнення реформи в МОЗ. У їхньому списку є також кілька пунктів про перехід до електронного документообігу, зокрема між МОЗ, Мінсоцполітики і Пенсійним фондом. За належної організації це справді мало б зменшити кількість бюрократичних процедур, але поки що, за свідченнями людей, які з цією системою зіткнулися, вона працює зі збоями.
У МОЗ на наш запит відповіли, що труднощі виникли через те, що припинення роботи МСЕК і запуск нової системи відбулися одночасно. Новим експертним командам доводиться опрацьовувати значний обсяг справ, які накопичилися ще в період дії попередньої системи. Також виправляються помилки у введенні даних. Це впливає на швидкість обробки нових направлень. У деяких випадках виявляються помилки у введенні даних або затримки під час опрацювання рішень в інших органах.
Діяльність ЕКОПФО в цифрах (станом на 9 квітня 2025 року):
1440 експертних команд працює в системі;
295 закладів охорони здоров’я, де здійснюється оцінювання;
130 тисяч рішень ухвалено,
з них:
45 000 справ передано від МСЕК;
76 233 справи — встановлення інвалідності;
74 407 справ — повторне планове оцінювання;
5367 справ — повторне оцінювання у зв’язку зі зміною стану здоров’я;
2424 справи — призначення реабілітаційних або медичних виробів;
1917 справ — визначення ступеня втрати професійної працездатності.