М

Маланка за новим стилем. Маланку на Буковині водили у новорічну ніч

Останні промені сонця-2024 пронизують нутрощі пазика “Чернівці — Шипинці”, як шампури мариноване м’ясо. Всередині битком: жителі сіл на захід від обласного центру поспішають додому, тримаючи на колінах чималі торби із закупами. У центрі Мамаївців, великого села за 10 кілометрів від Чернівців, виходить третина пасажирів. Біля дверей утворюється невелика тиснява. Поки останні в черзі ще тупцюють на сходинках автобуса, перші вже розпливаються в усмішці: “А дивись, маланка вже є!”.

Маланкарі чекають на початок дійства. Фото надане авторкою
Маланкарі чекають на початок дійства. Фото надане авторкою

20 хвилин до часу Х

На годиннику 16:10, але так, маланка вже є. Біля блимаючої гірляндами різдвяної фотозони під стіною Будинку культури вже весело і трохи нервово перемовляються хлопці старшого шкільного віку в дивних, яскравих костюмах. Допомагають один одному прилаштовувати головні убори: у декого вони височенні, прикрашені рядами різнокольорових паперових квітів та увінчані плюмажем. З незвички до такої шапки й справді не відразу підлаштуєшся.

Маланка в Мамаївцях. Фото надане авторкою
Маланка в Мамаївцях. Фото надане авторкою

Машини, що проїжджають трасою Н10 повз Будинок культури в Мамаївцях, бібікають, побачивши маланкарів. Тих все більшає: сходяться до клубу з різних боків.

Групове фото перед початком маланкування в Мамаївцях. Фото надане авторкою
Групове фото перед початком маланкування в Мамаївцях. Фото надане авторкою

За кілька хвилин із бічної вулички виходить ще одна чимала зграйка перебраних у масках. Автівки, що пропускають їх на пішохідному переході, зчиняють гам із клаксонів. Маланкар у масці зі здоровезним носом-картоплею, зробленій із пап’є-маше, показує водіям V — вічний знак перемоги.

Маланкарі в Мамаївцях. Сергій Воронюк у центрі села з гуртом перебраних. Фото надане авторкою
Маланкарі в Мамаївцях. Сергій Воронюк у центрі села з гуртом перебраних. Фото надане авторкою

Ендемічний вид

Це Сергій Воронюк, організатор цьогорічної маланки, і це справді його перемога. До повномасштабного вторгнення Чернівецька область зберігала найбільшу кількість маланок, язичницьких зимових ритуалів. Деякі з обрядів тягнуться ще з часів, коли тут мешкали племена фракійців.

Кожна буковинська маланка своєрідна й зіткана з елементів різних культур
Кожна буковинська маланка своєрідна й зіткана з елементів різних культур

Маланкування зустрічається і на сусідньому Поділлі, але вже як ендемічний вид. Буковина ж гриміла коров’ячими калаталами й оркестрами і вирувала маланками чи не в кожному третьому-четвертому селі.

У цьому православному побожному краї маланкування було більше ніж традицією. У зимові дні, коли на вулиці виходила переберія, у села як на прощу поверталися ті, хто покинув край і давно оселився в інших країнах. Уся буковинська діаспора покидала свої брюсселі та мілани, щоб знову побачити маланку, а як вийде, взяти в ній участь.

Ерзац-маланки

Маланкою пишалися. З гордістю казали, що ні Перша, ні Друга світові її не зупинили. Маланкарі вперто дотримувалися ритуалу в радянські часи, коли нічними селами ходили комсомольські патрулі й відловлювали людей у масках. Ковід, що змусив увесь світ сидіти тишком, побоюючись скупчень народу, маланку теж не зупинив.

Маланка у Вашківцях під час епідемії ковіду. Фото надане авторкою
Маланка у Вашківцях під час епідемії ковіду. Фото надане авторкою

Але в січні 2023 року те, що не змогли зробити ані пандемія, ані світові війни, вдалося місцевій владі. Влада сказала: “Ша! Хлопці в окопах ваших веселощів не зрозуміють”. І вперше за віки існування маланки перебрані підкорилися.

Красняни, жителі прикордонного селища Красноїльськ, де збереглася найчисленніша і найбільш просякнута тестостероном маланка країни, передавали переберійні костюми за кордон.

Діаспора влаштовувала мінімаланки, ерзац-маланки у своїх нових містах

Діаспора в Італії та Бельгії брала дозволи в місцевої влади і влаштовувала мінімаланки, ерзац-маланки у своїх нових містах. Ерзац — бо яка там вже маланка у відриві від Буковини, від місць, звідки духи предків, які так давно покинули цей світ, що й імен їхніх вже ніхто не згадає, вселялися в тіла сучасних юнаків.

Я не розвожу містику, я переказую слова тих, хто маланкою дихав і жив. Дехто з них у це свято вірив. Дехто просто підтримував красивий веселий ритуал. Щастило тим, кого відбирали для участі в маланкарських фестивалях у сусідній Румунії: там дуже пишаються своїми зимовими традиціями і чи не кожне місто влаштовує паради перебраних. Часом на такі події запрошують українські колективи: шкільна маланка із села Йорданешти парадувала в грудні 2023 року вулицями Сучави, а краснянська молодь вражала село Вікову-де-Сус.

Маланка із села Йорданешти на параді маланок у румунській Сучаві. Фото надане авторкою
Маланка із села Йорданешти на параді маланок у румунській Сучаві. Фото надане авторкою

Буковина мовчала

Та сама Буковина мовчала. Села, колись розцяцьковані гірляндами, вечорами просто занурювалися в темряву. Маланку заборонили — і вона слухняно підкорилася. Маланка вмирала.

Вона вмирала і до повномасштабного вторгнення. Перебиратися традиційно було справою молодих неодружених чоловіків. У більшості сіл 20-річним (і старшим) чоловікам маланка була вже нецікава. Минули часи, коли себе треба було якось розважати нескінченними зимовими вечорами, придумувати костюми, заучувати рухи танців і слова пісень. Розважати нас давно вже нічогенько вміють смартфони.

Маланка вмирала і до війни: школярів у селах меншає

Маланка суттєво помолодшала: у неї збиралися переважно школярі років 10–12 і старші. А школярів у селах меншає. Урбанізація, депопуляція, міграція — ви й самі можете продовжити список страшних “-цій”, які вбивають нашу провінцію. Тож усі владні аргументи про те, що “хлопці в окопах, а тут бугаї розважаються”, були лицемірством: бугаїв у маланках нема, є діти.

Та категорія людей, на яких ще можна вплинути патріотичним вихованням. Із патріотичним вихованням у нас останні років 30 було туго, молодь непатріотично мріяла виїхати з України. А тут такий магніт із традицій та любові до малої батьківщини. Але ж... Ша! Хлопці в окопах не зрозуміють.

З’ясувалося, що на батьківщині хлопцям із передової потрібна маланка

Хлопці з окопів часом все ж таки поверталися в рідні Мамаївці. Хтось у труні — їхні портрети зараз стоять біля сільради. Та повертались і живі. Часом скалічені, часом просто втомлені. І з’ясувалося, що на батьківщині хлопцям із передової потрібна маланка. Справді потрібна. Це частина їхньої ідентичності. Це, зрештою, частина української культури. А хіба не культуру також вони боронили від ворогів?

Темні роки

Сергій Воронюк два темних роки мріяв, щоб маланка не зникала. Не вийдуть юнаки на зимові вулиці рік, не вийдуть два — далі й не захочуть. І ще одна українська традиція відлетить у вирій. Сергій намагався рік тому взяти дозвіл на маланкування. Влада дозволу не дала.

Цього року він прийшов із воїнами, які повернулися в село з фронту. І до їхніх аргументів прислухалися. Вперше за більш ніж два роки зі скринь діставалися старі маски і яскраві костюми. Бо нехай мамаївецька маланка не гриміла так, як вашківецька чи краснянська, вона завжди була і велелюдною, і веселою, хоч і майже не потрапляла в об’єктиви преси.

Нові дати

Пауза тривалістю два роки допомогла легше перейти на нові дати. У Мамаївцях маланка завжди ходила ввечері 13 січня — на Василя. Як майже скрізь у краї, крім Герцаївщини та Сокирянщини — ті як маланкували до совєтів у ніч із 31 грудня на 1 січня, так традицію і не порушували. Та зараз Василя вже і в Мамаївцях не 13 січня. Нова дата здається дуже органічною: ми всі зростали з новорічними шкільними карнавалами, перебиратися в новорічну ніч — цілком собі традиція теж.

Запитую, як Мамаївці сприйняли нову дату для маланки. Сергій каже, що проблем не було. У селі чотири церкви, кожна конфесія має свій храм. Близько 30 відсотків селян залишилося на старому календарі, та більшість перейшла на новий.

Молода і Молодий

Маланкарі тим часом вже зібралися всі. Воронюк показує, хто є хто. Традиційних образів тут небагато. Козу в селі на маланку не водили: це був персонаж колядницького гурту, але залишився хіба що в пам’яті старожилів. Дівчини-Маланки, на яку сусідні подоляни перебирають красивого хлопця, тут теж ніколи не було, як майже скрізь на Буковині.

Поліетнічний край на перехресті культур увібрав у себе елементи різних зимових ритуалів. Є тут щось від румунів, щось від молдован, навіть шваби-колоністи, що жили тут масово до 1940 року, залишили Чернівеччині очеретяних ведмедів. Але від тієї маланки, яку знала більша частина України, місцевий ритуал взяв хіба що назву.

Дід, Молода і Баба на маланці в Мамаївцях. Фото авторки
Дід, Молода і Баба на маланці в Мамаївцях. Фото авторки

Хто ж є? Є Діди — на їхніх обличчях часто хутряні маски з довгими червоними носами. Є Баби в теплих кожухах. Найяскравіший образ мамаївецької маланки — Молода. Саме в неї на голові ота висока шапка у квітах із плюмажем. Так трансформувався традиційний головний убір буковинських наречених і заручених дівчат: “трава”-кода, яку виготовляли з квітів та ковили. До Молодої в парі йде Молодий.

Головний убір Молодої: трансформована трава, традиційна для наречених Буковини
Головний убір Молодої: трансформована трава, традиційна для наречених Буковини

У найменших учасників дійства в руках український прапор і скринька з QR-кодом: маланка раніше збирала кошти собі на танці, а цьогоріч усе зібране піде на закупівлю потрібного обладнання для мамаївчан на фронті.

Маланкарі збирають кошти для фронту
Маланкарі збирають кошти для фронту

Неполіткоректні персонажі

Велика група перебраних носять у руках розцяцьковані портфелі чи старі дипломати. Це Жиди, найвеселіша маска дійства. Сергій Воронюк каже, що маланкарі в курсі мегагарячих фейсбучних дискусій щодо цього традиційного образу в сучасних вертепах. Але якщо вертеп, “позашлюбний сценічний син” маланки, осучаснення може сприйняти легко (все ж таки це більшою мірою вистава), то маланка як ритуал “ампутації” одного з головних персонажів легко не переживе.

Контроверсійні персонажі: Жиди у складі маланки
Контроверсійні персонажі: Жиди у складі маланки

Авторка цих рядків багато років досліджує українські маланки та зимові ритуали Європи. Бо свої переберії мають майже всі країни континенту — від Іспанії та Франції до Словаччини та Польщі. Багато паралелей із буковинськими маланками мають зимові традиційні карнавали в Альпах: на прикордонні Німеччини, Італії та Австрії. Жид був органічною частиною дійства і в тих краях.

Образ Цигана трансформувався у Ведмедевода в Австрії. Фото надане авторкою
Образ Цигана трансформувався у Ведмедевода в Австрії. Фото надане авторкою

Як і Циган, ще один традиційний маланкарський образ. Образи й костюми в німецьких та австрійських “маланках” залишилися до нашого часу. А от імен у цих персонажів зараз немає. Хто жене Ведмедів в австрійському Аксамсі, весь такий розцяцькований і яскравий? Ні, не Циган, а Ведмедевод. Хто це ходить із дипломатами в руках та у високих циліндрах у німецькому Міттенвальді, невже Жиди? Та де ж так можна казати. Це просто така маска. Костюм. Без назви.

Можливо, таке чекатиме і буковинські маланки. Можливо, і в нас персонажі залишаться, а назву політкоректно замовчуватимуть. Можливо. Хай буде: головне, щоб маланка жила. Ми не можемо внести до Списку нематеріальної спадщини зимовий ритуал у Белелуї на Прикарпатті і вважати, що все, маланка в Україні шанується і зберігається.

Без маланкарів немає маланки

Де там шануватися: у січні 2022 року на белелуйську боранку (боротьбу) маланкарських Ведмедів, Смертей і Чортів приїздили подивитися натовпи журналістів, а самих маланок було три, і то великих. Минулого року зібралося (без всяких боранок) дві. Цьогоріч одна. Бо хлопчиків у селі все менше й менше. Одна маланка в Списку нематеріальної спадщини — це дуже мало, бо ритуали і костюми відрізняються від села до села, і всі цінні, і всі унікальні, і всі потребують захисту.

І держава їх захист не організує: щоб маланка жила, потрібні маланкарі й ті, хто дихає цим ритуалом, такі як Сергій Воронюк і його хлопці. На чистому небі нарешті загорілася перша зірка, за нею з’явилися інші — і хлопці вирушили з оркестром темними мамаївецькими провулками.

Маланкарі йдуть нічними вулицями села Мамаївці. Фото авторки
Маланкарі йдуть нічними вулицями села Мамаївці. Фото авторки

Вони ходитимуть так усю ніч, від двору до двору, як ходили їхні діди й прадіди і як ходитимуть, можливо, їхні онуки. Маланка йде Буковиною. І хай би так і було.

буковина традиції новий рік різдво маланка

Знак гривні
Знак гривні