Н

«Не стійте, сьогодні більше не буде». Маразматичний закон про бенефіціарів паралізував ЦНАПи

«Активісти» черги – переважно літні люди, які мають радянський досвід багатогодинного стояння й очікування, починають всіх організовувати. «Я прийшла оформлювати спадщину за чоловіком, але і мені талона немає, от уже дві години сиджу, чекаю, може випаде», «Я тут із шостої!», «Вас за мною не було!», «Я за цим чоловіком!» – гудуть люди.
Параліч системи відбувся через вимогу подавати кінцевих бенефіціарів. Це зробила 171 тисяча юридичних осіб, лишилося ще 800 тисяч. Як ми вже писали, новий закон вимагає, щоб громадські організації та юридичні особи підприємців, а найпоширенішими є товариства з обмеженою відповідальністю (ТОВ), подавали відомості про своїх бенефіціарів.

Пояснення, чому цей закон маразматичний, читайте у попередній нашій статті: Юридичне божевілля: влада зобов’язала громадські організації подати інформацію, якої не існує

Вчора

Скрізь – розлючені черги підприємців та громадських активістів, які з останніх сил намагаються подати інформацію про бенефіціарів у всіх ЦНАПах міста Києва та управліннях юстиції.

Приїхав на Євгена Сверстюка, 15 (територіальне управління юстиції в Києві, Київській та Черкаській областях) о 15:30 і був 317-тим, при тому, що в омріяний 710 кабінет заходила людина зі 196-тим номером для Києва.

"У кого 77-й? Область? 77, немає! Наступний, 78-й?" – на весь коридор кричить жінка зі списком.

У мене виникло враження, що я опинився в Радянському Союзі, із нескінченними чергами. Люди курили просто на балконі сьомого поверху територіального управління. “Зачиніть двері, дим йде в коридор та кабінети”, “Хто курить? Якщо будете курити, ми завершимо прийом”, – виходить реєстратор, на її слова в коридорі розпочинається гул, який переходить у лемент. Звучать образи в бік президента, Верховної Ради та міністра юстиції, хоча він ніби тут й ні до чого.

Ввечері поїхав до Печерського ЦНАПу, о 17:00 там було майже порожньо, але радість швидко минула, коли дізнався, що талонів немає вже кілька годин. Люди стоять у черзі до електронного автомата, і раз на одну-дві хвилини хтось в пошуках щастя клікає на кнопку, а потім зітхає: «Не з’явились». «Я бачила, що кілька годин тому людина отримала талон, – каже літня жінка. – Я то сама прийшла оформлювати спадщину за чоловіком, але і мені талона немає, от вже дві години сиджу, чекаю, може, випаде. А таких, як ви багато, всі підходять, клацають, чекають із пів години і йдуть».
Вирішив, що в цей «бій» без підготовки йти не можна. Треба зібратися з силами й повернутися наступного ранку.

Ввечері фейсбук-стрічку розривають обнадійливі заяви про те, що Комітет погодив внесення змін до закону про відтермінування подання інформації про бенефіціарів, але в порядку денному його немає.

«Може буде менше людей», – подумалось.

Сьогодні

7:40 (ЦНАП відкривається о 9-й). Біля Печерського ЦНАПу – порожньо. Всередині установи вже десять людей.

"Я тут взагалі із шостої ранку чекаю, в нас дитяча організація, грошей на штрафи немає", – підслуховую розмову в черзі.

8:10. Люди починають поступово підтягуватися, що дві хвилини чується: “хто останній” – “за мною будете, але зі мною ще 5 людей” – “добре, нічого не зробиш”.

8:30. “Ви чого вперед поперлись? – лунає десь біля автомата із талонами. – Я о сьомій прийшла, а ви щойно”.

Люди, які спокійно сиділи по периметру зали, підтягуються до центру. “Я тут із шостої”, “Вас за мною не було”, “Я за цим чоловіком”, – вестибюль ЦНАПу наповнюється галасом.

"Активісти" черги – переважно літні люди, які мають радянський досвід багатогодинного стояння й очікування, починаються всіх організовувати: “Жінка, я за Вами, а Ви, чоловіче, за мною, так хто далі: Ви, Ви і Ви – за цим чоловіком, шикуйтесь всі до дверей”, – такої самоорганізації я давно не бачив. Усі 50–70 людей, які вже зайняли весь вестибюль, почали шикуватись у чергу, комусь не вистачило місця і довелося виходити на вулицю.

8:50. 10 хвилин до часу Х. “Система включається автоматично, о 9:00”, – оголошує працівниця ЦНАПу, її колеги в цей час фотографують чергу на мобільні телефони із різних ракурсів. Там і тут чуються історії:

Вчора був в Голосіївському ЦНАПі, так там не пускають всередину, весь натовп стоїть на вулиці”.

“А Солом’янський ЦНАП дуже красивий, великий, але черги більші”.

“А ми подали документи ще в серпні, а на цьому тижні перевірили, а там відмова, ось знов тут”.

“Де ж ця держава в смартфоні, чого через Дію не можна подати?”

“От юристи та нотаріуси зароблять грошей на рік вперед, може, вони ту норму лобіювали”.

“Не хвилюйтесь, автомат видає 50 талонів, тому тим, хто на початку черги, вистачить”.

О 9:00 запрацювали термінали, відразу почався галас, хвіст черги почав мігрувати до автоматів, знову образи, крики. Талони скінчились на 41-му номері, о 9:10. “Заспокойтесь, талони можуть з'явитися, – говорить один чоловік до іншого. – Я вчора теж не встиг і пішов, але вчорашніх я сьогодні не бачу, напевно, таки подали документи”.

Мені пощастило отримати 18-тий номер, усього за півтори години я здав документи. Але чітких інструкцій із заповнення форм не знайшов, вичерпного переліку документів немає, деякі “сусіди по нещастю” на “колінах” малювали структуру бенефіціарів, яких не існує. Хтось каже, що якщо в організації чотири та менше засновника – то вони є бенефіціарами, хтось це заперечує.

комунікаційна кампанія провалена, нічого не зрозуміло, люди відчувають себе беззахисними та неспроможними

Варто зауважити одне: комунікаційна кампанія провалена, нічого не зрозуміло, люди відчувають себе беззахисними та неспроможними. Тим більше, що реєстратори просто приймають документи, вони не консультують, дізнатися про те, чи все прийняли та чи не «влетів на штраф» можна буде тільки в понеділок.

Та питання не лише в ГО і ТОВках. Як бачимо з розмов у чергах, через цей закон звичайні громадяни не можуть отримати необхідні послуги, як-от оформлення спадщини.

Працівникам ЦНАПу моя щира повага, вони дійсно стараються з усіх сил. Але і ми, і вони – заручники ситуації.

1.jpg

Черги у печерському ЦНАПі. Врахуйте, що на країну насувається нова хвиля коронавірусу, і більшість заражень відбуваються у приміщеннях без вентиляції

Питання довіри

Ввечері 6 жовтня в офіційному фейсбуці Міністерства юстиції написали, що штрафів для тих, хто подасть відомості у жовтні – листопаді не буде. Але фейсбук не є джерелом права, а от в законі все чітко прописано.

За три місця (з липня 2021) відомості про кінцевих бенефіціарних власників подали 171 тис. юридичних осіб, лишилось ще 800 тис., які мають це зробити. Незрозумілим є і перелік документів, зокрема, нотаріально завірена копія паспорту для голови громадської організації – чого ніколи не вимагали, коли подаєш документи особисто.

У зв’язку з відставкою голови Верховної Ради України, законопроєкт 5807, який відтерміновує подання інформації до липня наступного року, можуть і не розглянути.

“Питання довіри” – так можна охарактеризувати ситуацію, яка склалася. Підприємці та громадські активісти навряд чи складають електоральне ядро "Слуги народу", тому їхніми інтересами можна знехтувати, тож ніхто і не вірить фейсбуку міністра юстиції.

Проєкт реалізується за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ Чеської Республіки в рамках Transition Promotion Program. Погляди, викладені у цьому матеріалі, належать авторам і не відображають офіційну позицію МЗС Чеської Республіки.

transition_lg_v2.gif

бенефіціари мінюст бізнес цнап антикорупція фінмоніторинг антиреформа реванш громадські організації маразм

Знак гривні
Знак гривні