Р

«Роботизовані телесистеми»: піар Медведчука та російська пропаганда. Чи святкують українці День Незалежності?

Торік ТЕКСТИ докладно розбирали схеми, за якими працює імперія медведчуківських піарників. Це і використання сумнівних блогів як джерела інформації, і синхронність у роботі, і легалізація маніпуляцій через сумнівні соціологічні опитування. На жаль, за рік масштаби їхньої діяльності лише зросли.

Цього разу ми детально проаналізуємо їхні маніпуляції на прикладі лише однієї зі структур, що публікують сумнівні опитування в інтересах Медведчука та його партії (найповнішу версію статті читайте у нашій базі). Виникла вона лише влітку минулого року, однак за цей час встигла «наклепати» десятки опитувань, до яких виникають серйозні запитання. Це структура під назвою ТОВ «Роботизовані телесистеми».

В інтернеті організація також фігурує як «Robotel Systems», або «RTS».

Компанія позиціонує себе як кол-центр, що займається соціологічними опитуваннями.

Опитування «Роботизованих телесистем» суттєво відрізняються від даних авторитетних соціологічних служб і зазвичай показують завищені результати проросійських партій — «Опозиційної платформи — За життя» (ОПЗЖ) та «Партії Шарія», а також просувають меседжі проросійської пропаганди (зокрема, російську вакцину «Спутнік V»).

zik-sputnik.jpg

Типові новини з посиланням на «Роботизовані телесистеми»

rts-zakryttia-medvedchukivskyh-pomyyok.png

Хто б сумнівався...

Ці сумнівні результати особливо часто поширюють близькі до Віктора Медведчука телеканали та інші лояльні до нього ресурси. Про ці опитування регулярно пишуть ті політичні коментатори, що за дивним збігом обставин паралельно піарять того-таки Медведчука.

Крім того, опитування «Роботизованих телесистем» у 2020 році щодо виборів у регіонах (наприклад, Закарпаття, Рівне, Полтава, Хмельницький та Київ) характеризувалися завищеними рейтингами та піаром окремих кандидатів, а також скандалами.

Директором компанії є політтехнолог Антон Соколов — колишній помічник ексміністра оборони Павла Лебєдєва, що втік до Росії разом із Януковичем. Серед засновників є також колишній регіонал Олег Надоша. Чи є серед керівників чи співробітників організації соціологи, ніде не вказано. При цьому Соколов зізнавався, що формулюванням запитань для опитувань займався він сам, однак на запитання, чи має він спеціальну освіту, ухилявся від відповіді.

У березні 2021 року опитування «Роботизованих телесистем» почав оприлюднювати не Соколов, а Михайло Газізов — політичний консультант та політолог, котрий до цього неодноразово виступав на підконтрольних Медведчуку телеканалах.

Офіційна вебсторінка є, по суті, сайтом-візитівкою

Сайт «Роботизованих телесистем» був зареєстрований лише через рік після заснування організації — у травні 2020 року, за 10 днів до оприлюднення перших опитувань. Це, по суті, односторінковий «сайт-візитка», який навіть не містить такої важливої інформації, як:

Проблеми з опитуваннями «Роботизованих телесистем»

Чи не до кожного опитування «Роботизованих телесистем» виникають запитання.

У всеукраїнських опитуваннях зазвичай завищені рейтинги мають проросійські партії ОПЗЖ та «Партія Шарія».

rts-vs-norm-flourish-2020-2021_06.06.2020.png

Рейтинги ОПЗЖ та «Партії Шарія» в опитуваннях РТС (червоні лінії) у порівнянні з даними авторитетних служб

Цікаво, наприклад, що в різних компаній рейтинг «Партії Шарія» час від часу змінюється (що цілком логічно), чого не скажеш про дані РТС: тут він практично завжди близько 5% — це можна пояснити тим, що саме стільки становить прохідний бар'єр для потрапляння до парламенту:

rts-sharij-rada.png

Радісні новини на сайті Шарія — нарешті його партія пройде до парламенту (ніт)

Опитування в регіонах також нерідко показують дивні цифри, якщо порівнювати їх із даними авторитетних служб чи результатами виборів.

Просування меседжів ОПЗЖ та проросійської пропаганди

Якщо проаналізувати опитування «Роботизованих телесистем» за рік, то нескладно помітити меседжі, з яких стирчать вуха російської пропаганди:

  1. Просування російської вакцини та дискредитація інших

Від жовтня 2020 року по квітень 2021-го «Роботизовані телесистеми» оприлюднили чотири опитування, в яких були запитання про вакцинацію. В усіх випадках результати ідеально «лягали» під наративи ОПЗЖ.

Наприклад, у жовтні 2020 року, посилаючись на проведене цією компанією опитування, всі три телеканали з медіагрупи Медведчука (NewsOne, 112 канал, ZIK) стверджували, що ~60% українців нібито виступають за купівлю російської вакцини від коронавірусу. Маніпуляція була закладена вже в формулюванні запитання, адже Україна не робила жодних запитів на купівлю російської вакцини.

У січні 2021 року підконтрольні Медведчуку ресурси поширювали дані «Роботизованих телесистем», згідно з якими нібито 57,2% опитаних виступали за те, щоб виробляти російську вакцину в Харкові.

У березні 2021 року ті самі ресурси (зокрема, 112.ua, ZIK, Перший незалежний канал) масово поширювали дані «Роботизованих телесистем», згідно з якими 67,8% опитаних вважали, що влада провалила вакцинацію. Причина — «через вплив політики на вибір вакцини».

5 травня 2021 року в сюжеті «Першого незалежного» — телеканалу, що прийшов на зміну заблокованим медведчуківським телеканалам «112», «NewsOne» і «ZIK», стверджувалося, що дві наявні в Україні вакцини — індійська «АстраЗенека» та китайська «СіноВак» — нібито мають низьку ефективність (що є неправдою), а тому українці, мовляв, їм не довіряють. Однак цього, звісно, могло б не статися, якби влада послухала Медведчука і домовилася з Росією про її вакцину. Далі на підтвердження цих слів журналісти наводять дані «Роботизованих телесистем» про те, що «переважна кількість респондентів не схвалюють відмову влади від перспективи виробляти „Спутник V“».

Нагадаємо, що головним агітатором російської вакцини в Україні є саме Медведчук та його однопартійці.

  1. Україна не є незалежною державою, а громадяни не почувають себе в безпеці через праворадикалів

У липні, серпні та жовтні 2020 року «Роботизовані телесистеми» випустили опитування, головними меседжами яких були такі:

На жаль, немає можливості порівняти кожне опитування РТС із даними авторитетних соціологічних служб за той самий час, однак деякий аналіз усе ж можна провести.

Наприклад, є дані відомої компанії «Кантар Україна» щодо ставлення українців до Дня Незалежності у 2018 та 2019 роках. Згідно з цими опитуваннями, не відзначають це свято лише 16% (у 2018-му) та 14% (у 2019-му), тобто є навіть тенденція зменшення тих, хто не святкує. Що не заважає РТС через рік показати більш ніж удвічі більшу цифру — 38,2% (!).

kantar-vs-rts-independence-day.png

Тенденцію до зростання тих, хто святкує День Незалежності, підтверджують і дані КМІС за 2011—2021 роки.

  1. Просування необхідності дотримання Мінських угод та прямих переговорів із терористами

5 травня 2021 року підконтрольний Медведчуку телеканал «Перший незалежний» поширив опитування «Роботизованих телесистем», що мав такі результати: «Для встановлення миру і повернення Донбасу Україна має дотримуватися Мінських домовленостей. <...>. За повне виконання "Мінськa" виступили 53,6% громадян». Як зазначав «Детектор медіа», мантру невідхильного дотримання Мінських угод постійно повторюють лідери ОПЗЖ Медведчука. Тим часом українська влада говорить про потребу оновити й переглянути положення цього документа.

Подібні пропагандистські меседжі щодо війни на Сході — про потребу зустрічі з Путіним та прямих переговорів з представниками терористичних організацій «ДНР» та «ЛНР» — «Роботизовані телесистеми» просували у травні 2021 року.

  1. ОПЗЖ — найпопулярніша партія, а відставки Шмигаля нібито хочуть 3/4 українців

18 серпня 2020 року в ефірі підконтрольного Медведчуку телеканалу «ЗІК» вийшов сюжет про опитування «Роботизованих телесистем», в якому ці дані коментували Антон Соколов, а також політологи Кирило Молчанов і Дмитро Корнійчук. Останні не є незалежними експертами і були неодноразово помічені у піарі партії ОПЗЖ та Медведчука. У цьому сюжеті всі вони просували меседж, що більшість українців підтримує дострокові вибори до парламенту, при цьому рейтинг партії Зеленського нібито істотно впав і перетік до ОПЗЖ та «Партії Шарія», що не знаходило підтвердження в опитуваннях авторитетних соціологічних служб того періоду.

У січні 2021 року в ефірі телеканалу «112» кілька разів озвучувалися результати «Роботизованих телесистем», за якими ОПЗЖ начебто найпопулярніша партія в Україні, а відставки уряду Дениса Шмигаля хочуть три чверті українців. За «дивним» збігом, саме це було однією з ключових тез представників ОПЗЖ на останніх ефірах у той час, тому таку «соціологію» радо тиражували і в інших навколопартійних медіа.

Опитування РТС активно коментують близькі до Медведчука політичні експерти та блогери

Дані опитувань зазвичай оприлюднює керівник організації Антон Соколов під час пресконференцій в інформагенції Інтерфакс-Україна, після чого їх активно поширюють та просувають підконтрольні Медведчуку медіа.

Якщо проаналізувати тих, хто згадував опитування «Роботизованих телесистем» у розділі «Блоги» на сайті korrespondent.net, виявиться, що серед цих людей будуть лише ті політичні коментатори та блогери, які займаються піаром Віктора Медведчука. Це, зокрема: Віталій Романченко, Сергій Лозовський (1, 2), Катерина Стриженова, Юлія Пілецька, Олексій Куракін (1, 2), Олександр Фомін (1, 2), Дмитро Марунич, Роман Губрієнко, Семен Правденко.

У серпні 2020 року «політолог» Олексій Вороненко (який на той момент уже був помічений у піарі Медведчука) заявляв, з посиланням на одне з опитувань «Роботизованих телесистем», що виборці нібито розчаровуються в Зеленському та «слугах» і йдуть до ОПЗЖ. Чому? Тому що «серед українців посилюється запит на прихід досвідчених державних менеджерів — а саме таким політиком і є глава політради ОПЗЖ Віктор Медведчук».

Крім того, опитування РТС у травні 2021 року піарив і політичний коментатор Євген Хурсін (ви не повірите — цей теж є піарником Медведчука).

Політтехнологи замість професійних соціологів

Як було згадано вище, офіційний сайт не містить інформації про співробітників організації та їхні посади, а опитування практично завжди презентував директор Антон Соколов, який є політтехнологом, а не соціологом.

На початку жовтня 2020 року на рівненському сайті «ОГО» вийшло інтерв’ю з Соколовим, в якому його названо «відомим соціологом», а сам матеріал містив ознаки прихованої реклами. Як тоді зізнався Соколов, формулюванням запитань для опитувань займався він сам.

З березня 2021 року до оприлюднення опитувань було також залучено політконсультанта Михайла Газізова.

Аналіз опитувань до місцевих виборів-2020

1. Вибори до Львівської міської та обласної рад

9 липня 2020 року «Роботизовані телесистеми» опублікували опитування щодо виборів до Львівської обласної ради та Львівської міської ради. Тут ми бачимо трохи завищені рейтинги ОПЗЖ та «Партії Шарія».

2. Вибори на Закарпатті

4 серпня 2020 року РТС оприлюднили дані щодо виборів на Закарпатті, зокрема рейтинги по Ужгородській міській раді, Мукачівській міській раді та Закарпатській обласній раді.

Тут ми вже бачимо більш серйозне та явне завищення рейтингів ОПЗЖ:

3. Вибори мера у Рівному, Полтаві та Хмельницькому

9 вересня 2020 року «Роботизовані телесистеми» оприлюднили дані щодо рейтингів на посади міських голів Рівного, Полтави та Хмельницького. Знову дуже дивні результати.

1) Рівне

За даними «Роботизованих телесистем», серед лідерів на посаду Рівненського міського голови були Віктор Шакирзян (11%) та Олексій Муляренко (8.2%). При цьому, як з'ясувало рівненське видання «Четверта влада», у телефонних опитуваннях лише Муляренка характеризували позитивно: меценат, господарник, «найвідповідальніший політик за останнє десятиліття».

За результатами виборів Муляренко не те, що не потрапив до другого туру, а посів 7-е місце з 6,42%. А насправді до другого туру увійшли Віктор Шакирзян [19.84%] та Олександр Третяк (ЄС) [16.93%], який і переміг у другому турі з 50.24%. При цьому у першому турі РТС давали Третяку лише 1.7%.

У вже згадуваному інтерв’ю з Соколовим, що вийшло на рівненському сайті «ОГО» у жовтні 2020-го й містило ознаки прихованої реклами, політтехнолог наводив цифри опитування РТС, за яким до другого туру потрапляли знову-таки Шакирзян та Муляренко. При цьому Соколов піарив Муляренка як відповідального політика, а Шахидзяна характеризував відверто негативно.

2) Полтава

У вересні 2020 року РТС оприлюднили опитування щодо виборів мера Полтави. За їхніми даними, розрив між лідерами перегонів нібито становив усього 8% (24.8% у Олександра Мамая проти 16.6% у Сергія Іващенка). Результат виборів показав значно більший розрив: >13% (30.06% проти 17,71%).

Але більш показовим є те, що в місцевих та загальноукраїнських ЗМІ вийшли рекламні статті, де Соколов піарив кандидата від «Слуги народу» Іващенка та просував тезу, що «його підтримає електорат інших політичних гравців, що не ввійдуть до другого туру»:

«Прошлое сражается с настоящим и будущим. Прошлое – это я говорю, что есть экс-мэры, экс-губернаторы, которые стремятся стать у руля региона, у руля крупного города. Им противопоставляют свою позицию новые лица, в основном мы видим включилась в борьбу партия «Слуга Народа».

3) Хмельницький

У вересні 2020 року РТС оприлюднили опитування щодо виборів мера Хмельницького. За їхніми даними, лідерами були Олександр Симчишин (45,6%) та Інна Ящук від «Слуги народу» (9,8%). При цьому знову, як і випадку з Полтавою, у місцевих ЗМІ дані опитування «Роботизованих телесистем» розганялися на рекламній основі. Ці статті просували тезу про другий тур.

Результат ЦВК засвідчив, що другим туром і не пахло: Симчишин переміг із розривом у майже 82% (86,83% проти 4,9% у Ящук).

4. Скандал із опитуванням на Виноградівщині (Закарпаття)

На початку жовтня 2020 року мешканцям Виноградівщини почали надходити телефонні дзвінки від «Роботизованих телесистем». За інформацією видання «Голосу Карпат», опитування містило приховану агітацію за Степана Бочкая і «чорний піар» у бік його опонентів. На думку журналістів, за цим стояла політична партія «Рідне Закарпаття».

У публічному доступі результати цього опитування нам знайти так і не вдалося. За результатами виборів переміг Бочкай з 49,7%, його найближчий опонент Бушко набрав 28,87%.

5. Вибори міського голови Києва

20 жовтня, за кілька днів до виборів мера Києва, виходить єдине опитування «Роботизованих телесистем» з даними по столиці. Головний месидж Соколова цього разу такий:

Вибори мера Києва будуть проходити в два тури. Чинного рейтингу Віталія Кличка, який становить 36,3%, для перемоги в першому турі явно недостатньо. <...> За 4 дні набрати до 50% Кличку буде вкрай складно. Якщо він набере понад 50%, то це буде якесь диво.

Нагадаємо, що Кличко таки переміг у першому турі. У принципі, на цьому можна було б і завершити аналіз цього «опитування», але глянемо також на тих, хто, на думку РТС, міг скласти конкуренцію Кличку. Це Ірина Верещук («Слуга народу») з 8.5% та Андрій Пальчевський з 7.7%.

Як запевняв Соколов, «найнебезпечнішим опонентом для Кличка в другому турі буде Ірина Верещук», і ось чому:

Для Кличка Верещук — це найбільш незручний партнер у другому турі, бо Верещук — це представник партії влади. У разі проходження до другого туру, вона матиме досить такі широкі повноваження, стане політиком №2 в Києві, що додасть їй ще більшої ваги.

Ще раз глянемо на результати виборів:

  1. Кличко: 50,51%
  2. Попов: 9,51%
  3. Притула: 7,87%
  4. Кучеренко: 6,33%
  5. Верещук: 5,44% (!!!)
  6. Пальчевський: 5,33% (!!!)

24 травня 2021 року в Інтерфакс-Україна мала відбутися пресконференція на тему «Рейтинги політичних партій, суспільно-політичні настрої, вакцинація від COVID-19», однак її було скасовано з невідомих причин.

Висновок

ТОВ «Роботизовані телесистеми» публікують лише вигідні для ОПЗЖ та Медведчука результати, водночас є всі підстави вважати, що вони є складовою частиною антиукраїнської інформаційної кампанії.

Цим ця організація подібна до фірм, які теж публікують маніпулятивні опитування на користь ОПЗЖ: «BURI Україна», «Українська соціологічна група», Центр «Соціальний моніторинг», Київський інститут соціологічних та маркетингових досліджень, Агенція стратегічного планування та комунікацій, Аналітичний центр «Соціомодус» та Інститут аналізу та прогнозування.

Найближчим часом ми проаналізуємо і їхні опитування.

медведчук пропаганда росія псевдосоціологи роботизовані телесистеми

Знак гривні
Знак гривні