К

Ковід поширюється через повітря. Але УЗ не переймається вентиляцією вагонів, бо «в провідників мала зарплата»

Україна знову закривається на карантин. Та це жодним чином не впливає на основного транспортного оператора країни – Укрзалізницю. Як і рік тому, в пасажирських вагонах УЗ великий ризик захворіти, а то й стати учасником "суперпоширення", коли одна людина одночасно заражає багатьох інших.

“Укрзалізниця ретельно готує вагони до спецрейсів у регіони, офіційно проголошені "червоною зоною" згідно з рішенням МОЗ, та наголошує на посиленому масковому режимі для всіх провідників та пасажирів,” – йдеться в одному з багатьох офіційних повідомлень на цю тему. Далі нам розповідають про те, скільки літрів хлоровмісного розчину використовується для дезінфекції одного вагона.

Проблема тільки в тому, що вірус у більшості випадків передається через повітря. За рік пандемії керівництво УЗ могло б про це дізнатися. І літри антисептика важливі, але не врятують пасажирів купе від зараження, якщо з ними їхатиме хтось хворий. А вентиляція значно зменшить шанс отримати Covid-19.

До слова, про вентиляцію забуває і головний санлікар Ляшко.

Читайте також: Для уникнення нових заражень Covid-19 потрібно серйозно взятися за вентиляцію

ВООЗ від самого початку пандемії вважає основним способом передачі Covid-19 дихальні краплини. Передусім йдеться про великі краплини, більші за 5–10 мікронів у діаметрі. Вони розсіюються близько до зараженого. ВООЗ визначив таку небезпечну відстань, як один метр. За повідомленнями Центру з контролю та запобігання хвороб США, ця відстань — шість футів (1,8 метра).

Нагадаємо, згідно з поширеними в Україні стандартами, ширина купе становить 2 м, ширина проходу між спальними місцями – від пів метра. Враховуючи, що на сьогодні Укрзалізниця відмовилася від лімітів у заповненні пасажирських місць, і як у доковідну добу, пасажирам реалізують всі місця, потрапляння хворого до купе має з великою часткою ймовірності призвести до інфікування попутників.

Проте небезпека для тих, хто подорожує Укрзалізницею, на цьому не закінчується. Дедалі більше доказів, що випадки суперпоширення Covid-19 стаються не лише через великі краплинки, а й через "аерозолі" – дрібніші краплинки, що довго літають у повітрі. Хвора людина їх чимало надихує за кілька годин, і всі інші просто купаються у ковідній ванні. Відносно безпечним вважається 15 хвилин перебування у приміщенні з безсимптомним хворим.

У випадку з погано вентильованими приміщеннями з великим скупченням людей, якими і є пасажирські вагони, наявність такого інфекційного «аерозолю» якраз і може призводити до суперпоширення інфекції.

Щоб уникати заражень і не зупиняти життя, експерти рекомендують покращувати вентиляцію шляхом більшого припливу свіжого повітря, кращої системи фільтрації, встановлення ультрафіолетового освітлення, яке вбиває патогени.

Згідно зі стандартами, встановленими Центром контролю за хворобами США, повітря за допомогою систем вентиляції та фільтрації має повністю заміщуватися три-п'ять разів на годину. В США ще торік виділили понад $10 млрд для оновлення вентиляційних систем у публічних приміщеннях і школах. Ви щось чули про таке в Україні? Ми теж ні.

ТЕКСТИ звернулися з офіційним запитом до Укрзалізниці щодо того, які зміни у режимі вентиляції приміщень пасажирських вагонів здійснені у зв'язку з поширенням Сovid-19. Укрзалізниця надіслала розлогу відповідь на 15 пунктів.

Але, опа, несподіванка! В жодному з них не згадано про вентиляцію. Здається, такої проблеми ні для Укрзалізниці, ні для головного державного санітарного лікаря України Олега Ляшка, на підставі вказівок якого планують свої протиепідемічні заходи залізничники, просто не існує.

ТЕКСТИ також звернулися до блогера та журналіста Олександра Рудоманова, який свого часу працював менеджером Укрзалізниці та займався покращенням обслуговування пасажирів. Ось його коментар:

«Вагони УЗ мають функцію, коли провідник вмикає тумблер, і повітря механічно починає нагнітатися ззовні у купе. Так-от, приблизно 60 відсотків провідників взагалі не вміють вмикати вентиляцію. Я під час своїх перевірок іноді просив її ввімкнути, і велика кількість провідників просто не знали, де цей тумблер розташований. Ця проблема передусім стосується плацкартних вагонів. Тобто, вагони ніби обладнані системою вентиляції, але у реальності в багатьох випадках її просто не вмикають. А якщо не вмикають, то і не чистять.

Свого часу я пропонував провести тестування провідників на предмет їхніх навичок роботи з вентиляцією, і для тих, хто не володів такими навичками, провести якісь освітні курси. Але в Укрзалізниці мені сказали: «А ти знаєш, яка у провідників зарплата?» І на тому все закінчилося. Тобто ніхто нічого не захотів робити, мотивуючи це тим, що у провідників низька зарплатня. Хоча вимоги щодо роботи вентиляції містяться в державних санітарних правилах з експлуатації залізничного транспорту для пасажирських перевезень».

Читайте також: У США виділяється $ 54.3 млрд на покращення систем опалення, вентиляції, кондиціонування та фільтрації у закладах початкової та середньої освіти.

абзац вентиляція УЗ карантин коронавірус

Знак гривні
Знак гривні