Французький досвід для реформування української молодіжної політики

Нещодавно в Києві були презентовані результати незалежного громадського моніторингу в рамках проекту «Забезпечення прозорості системи підтримки заходів громадських організацій з метою реалізації державної молодіжної політики в Україні», що здійснюється за підтримки Міжнародного фонду «Відродження». Детально з результатами ви можете ознайомитися тут: http://prezi.com/sz75_ozauu78

Цей проект підштовхнув до досліджень закордонних практик державного фінансування громадських організацій. В цьому дописі йтиметься про Францію.

Конституційний закон про державні фінанси (LOLF - loi organique relative aux lois de finances) визначає основні принципи фінансування молодіжної політики. Закон також визначає умови акредитації (тобто фінансування) молоді та молодіжних об'єднань і захист молоді.
Громадські організації, що добровільно реєструються при Міністерстві у справах молоді і спорту, розглядаються як потенційні партнери і мають право звертатися за матеріальною допомогою для реалізації конкретних проектів.

Міністерство має мережу з 105 керованих державою місцевих служб і 30 національних громадських організацій, що відповідають за здійснення національної політики. Тільки акредитовані організації можуть отримувати субсидії від Міністерства. Акредитація є грантом, надання якого ґрунтується на доповіді Національної ради з питань комунального утворення і справах молоді (CNEPJ) для національної акредитації та Ради з питань комунального утворення і у справах молоді (CDEPJ) на рівні департаментів - для місцевої акредитації. На сьогодні 500 асоціацій отримали національні акредитації, 35 тис. мають місцеві акредитації. Національна акредитація "молодь і комунальна освіта", поряд з Фондом співробітництва з питань молоді та комунального освіти (FONJEP), є для DJEP (департамент молоді в міністерстві) інструментами обміну і фінансування.

Міністр надає акредитацію на національному рівні, а префект здійснює цю діяльність на місцевому рівні. Лише ті об'єднання, які працюють в молодіжній сфері та галузі комунального освіти не менше 3 років, мають право на акредитацію. При цьому вони повинні відповідати певним вимогам, таким як свобода совісті, принцип недискримінації, демократично відкриті процедури, прозорість управління і рівний доступ до управлінських посад для чоловіків і жінок.

Місцеві об'єднання, що пропонують заходи для молодих людей з пріоритетних галузей, отримують консолідовану підтримку з 2006 року. Віддалені сільські території в даний час є пріоритетним завданням, з метою забезпечення того, щоб молоді люди мали доступ до соціально-культурної діяльності, не дивлячись на проживання у віддалених районах. Освітні проекти мають три напрямки: розвиток дітей і молоді; їх включення в суспільне життя; їх успішність в школі.

Фонд співробітництва у справах молоді та освіти суспільства (FONJEP) був створений в 1964 році у формі асоціації. Фонд об'єднує органи державного фінансування і асоціації, і його основна мета полягає у сприянні оплати постійних співробітників, що займають керівні та управлінські посади, лідерів молодіжного руху і громадських об'єднань сфери комунального освіти, поряд з некомерційними юридичними особами, заснованими на приватному праві, що діють в області соціального забезпечення. Управління діяльністю здійснює Рада директорів, що складається з представників асоціацій-членів і представників фінансових органів (міністерств, територіальних органів самоврядування і державних органів), ґрунтуючись на принципі спільного управління. Держава несе відповідальність за частину винагороди "працівників FONJEP", а інші виплати здійснює національний уряд або саме об'єднання. Міністерство молоді, спорту та асоціативного життя фінансує близько 57% з 6379 посад, які є як на національному, так і на місцевих рівнях. Національні «пости», якими керує Департамент у справах молоді та комунального освіти, відносяться до федерацій або національним об'єднанням, які працюють з національних питань або глобальним цілям. Місцеві «пости», на які в даний час припадає 75% всіх робочих місць FONJEP, управляються на місцевому рівні. Префекти несуть відповідальність за їх привласнення або скасування на основі думок, висловлених місцевими уповноваженими органами Міністерства.

Як підсумок є дві рекомендації:
1. Створити аналог до системи акредитації молодіжних організацій у Франції (де, щоправда, акредитація є не лише списком визнаних партнерів серед ГО, але і підставою для субсидіювання). В Україні розміщення на сайті переліку партнерських громадських організацій оптимізувало б щорічне подання однотипної інформації про організацію в заявках на фінансування до Міністерства молоді та спорту України. Такий «реєстр» посилював би довіру громадян і державних службовців на місцевому рівні до організацій, які підтримує держава на національному рівні. Цей реєстр також потрібно було б зв’язати з інформацію про реалізовані проекти, з можливістю перегляду он-лайн звітів, кошторисів тощо.
2. Варто підтримувати не лише заходи молодіжних організацій, але й і їхню інституційну спроможність. У Франції таку підтримку надають по різному – через спеціально створений фонд. В Україні запровадження системи надання державної підтримки інституційного розвитку молодіжних громадських організацій включили до середньострокового плану пріоритетних дій Уряду до 2020 року, тож процес уже розпочався.

Франція

держава політика фінанси франція громадські організації Блог: Олена Подобєд-Франківська

Знак гривні
Знак гривні