Соціальна некомпетентність як причина чвар у суспільстві
Що заважає уряду робити реформи?
Чому неможливо досягнути згоди по ключовим питанням порядку денного в країні?
Чи здатні ми вирішити конфлікти, що формувалися десятиліттями?
В основі повільного руху реформ, неможливості досягнення згоди та розв'язання конфліктів лежить колосальна соціальна некомпетентність учасників процесу. Вона пов'язана з банальним невмінням комунікувати та взаємодіяти.
Загалом, існують так звані "тверді" та "м'які" навички особистості, що забезпечують успішне життя. При цьому, традиційна освіта приділяє багато уваги розвитку "твердих" навичок - інтелекту, професійним знанням, тоді як "м'які" - вміння слухати, підтримувати стосунки, знаходити комроміси, критично мислити, управляти взаємодією і часом залишаються поза увагою шкільних та університетських програм. Тому здебільшого українці достатньо раціональні, проте емоційно та поведінково незрілі люди.
Так, нещодавній напад Барни на Прем'єр-міністра є прикладом соціальної незрілості і некомпетентності народного депутата. Він має достатньо інституційних інструментів, щоб впливати на політику уряду і, зокрема Яценюка, - депутатські запити та звернення, голосування за проекти законодавчих актів, участь у роботі фракції. Чому він не скористався цими інструментами, а вдався до хуліганського вчинку?
Бо Барна, у першу чергу, розраховував на підтримку і визнання збоку таких же соціально незрілих співвітчизників. Вони побачивши хамство в ефірі, зраділи, як діти, анітрохи не замислюючись над питанням порушення прав Яценюка на дотримання особистих кордонів та власної гідності.
Треба віддати належне й уряду. Здебільшого міністерства вдають, що не чують і не бачать намагання громадськості розпочати суспільний діалог щодо болючих питань - корупції, скорочення фінансування, очищення та оновлення управління, балансування інтересів стейголдерів.
У відповідь на постійні спроби встановити зв'язок - вперте ігнорування та протискування власних однобоких і шкідливих рішень. Чого вартий, наприклад, затверджений Кабміном проект бюджету на 2016 рік, що містить засади політики знищення соціальної сфери?
У суспільствах, де недорозвинені "м'які" навички царює насилля та тиск. Конфлікти консервуються, бо їх вирішення на користь сильнішого не знімають, а посилюють соціальну напругу. Тому, у нас, за чверть століття в усіх суспільних сферах акумулювався надзвичайний руйнівний потенціал, вивільнення якого вже призвело до втрати територій.
А влада продовжує практикувати силу замість соціальної компетенції.
А може вже досить?
Може варто повчитися давати адекватні когнітивні оцінки діям візаві та управляти емоціями?
Може вже слід навчитися регулювати власну поведінку, як дорослі люди, а не інфантильні підлітки?
І найголовніше: розвиток соціальної компетенції врешні дозволить ефективно управляти ситуацією в суспільстві та якісним зворотним зв'язком і взаємодією з громадянами.
Практична література за темою: Хинш В. Социальная компетенция