Інформаційна війна: 50-центова армія атакує Твіттер

Тільки с початком революції чимало українців зрозуміли, навіщо взагалі потрібен Твіттер. Цей сервіс мікроблогів під час Євромайдану зарекомендував себе як потужний засіб комунікації та найоперативнішого інформування. Звичайно ж, що його можливості не залишились непоміченими відповідними структурами з ішого боку, які з перших же днів протестів почали масовану інформаційну війну.

Метод протидії був обраний вже добре знайомий – застосування ботів. Слід зазначити, що сама специфіка Твіттеру, де немає жорстких вимог ідентифікації як наприклад у Фейсбук, сприяє створенню фальшивих аккаунтів. Для людини, яка володіє мінімальними навичками програмування, створення бота не є проблемою. Можна купити навіть цілі мережі ботів. Багато ботів мають навіть людиноподібні ознаки – фото в профайлі, заповнену інформацію про себе, більш менш логічний алгоритм створення твітів.

Звичайно ботів часто застосовують в політичних цілях. Наприклад підчас президентських виборів у Мексиці 2012 року - проти опозиційних кандидатів. У Сирії, Китаю та Венесуелі армії ботів заспамлювали небезпечні для уряду хештегі, щоб зробити неможливою будь яку дискусію. До речі, у ціх країнах, а також в Ірані та в Росії використовується й інша тактика – вербування за невеличкі гроші великої кількості живих людей, що виконують функції роботів-спамерів – так звана 50-центова армія.

Елементарна ботологія

В українському Твіттері активність ботів відбувається навколо найпопулярніших революційних хештегів - #євромайдан, #euromaidan, #евромайдан тощо. Ботів можна розподілити на декілька основних категорій:

Боти-тролі. Найбільш дратуючі та при цьому найменш небезпечні боти. Постять образливі твіти, чим провокують на безцільні суперечки. До речі, тут можуть діяти й реальні живі люди, так би мовити, за власною ініціативою. Любителів лаятись вистачає завжди.

Боти-сміттярі. Просто засмічують хештегі, ускладнюючи сприйняття інформації. Постять беззмістовні твіти: набори хештегів, уривки заголовків новин тощо

Боти-дезінформатори. Найбільш шкідливі. Можуть розмущувати застаріли новини – скажімо, на початку березня можна зустріти повідомлення про штурм АП, скупчення силовиків на Грушевського тощо. Активно розповсюджують чутки – про переміщення загонів тітушок, російські танки тощо.

Особлива активність ботів співпадала з активізацію силових дій. Скажімо напередодні штурму 11 грудня, коли з ранку було зачинено кілька станцій метро, а на Хрещатику з’явились внутрішні війська, боти несамовито створювали паніку, розповсюджуючи повідомлення про зачистку Майдану, масові арешти, побиття. Хоча насправді на той момент на Майдані було відносно спокійно.

Та ж сама тактика згодом постійно використовувалась підчас загострень таким чином, щоб залякати тих, хто в даний момент знаходився біля комп’ютеру та розмірковував, чи варто їхати на Майдан. Важко сказати, скількох вдалось залякати та змусити залишатись вдома, але вочевидь такі люди знаходились.

Обличчя бота

Враховуючи кількість ботів, немає сенсу намагатись описати ознаки одного бота. Тут потрібно окреслювати ознаки мереж ботів:

  • Однотипні імена: Катя Петрова, Даша Гаврилова, Марія Петренко – кожне ім’я окремо не має нічого підозрілого, але коли в твітах з’являється сукупність схожих імен – інша справа.
  • Однотипний опис в профайлі: «блогер, цікавлюсь світом», «дизайнер, цікавлюсь всілякою всячиною».
  • Неприродній для живої людини набор твітів: репост новин без жодної системи, з різноманітних галузей.

Звичайно, це не вичерпний перелік ознак, бо ті, хто створює ботів змінюють алгоритми.

Що робити з ботами? В техслужбі Твіттера радять блокувати бота та використовувати опцію "Поскаржитись на спам". Це дієво, але за одним винятком: заблокувати тисячі ботів просто неможливо.Та й наступного ж дня з’являться нові.

Тож головний засіб боротьби з ботами - прискіпливо ставитись до інформації. Якщо це якесь інформаційне повідомлення, то воно повинно містити джерело. Якщо твіти закликають до якоїсь дії/бездіяльності – довіряти слід лише перевіреним акаунтам. І, звичайно, не давати вплинути на власну думку, тим більше власне рішення, навіть найпалкішим твітам.

Блог: Andres інтернет соціальні мережі

Знак гривні
Знак гривні