Бюрократія, корупція і хаос панують на лінії розмежування - Донбас SOS

Проїхати через один блокпост без перепустки коштує від 50,00 до 200,00 грн. Варто зауважити, що хабар на одному блокпосту не дає 100%-ї гарантії того, що особу пропустять на наступному блокпосту. Товар для реалізації пропускають через блокпости за умови «неофіційної» платні, виходячи із ставки за кожен кілограм ввезеного вантажу. Вага вантажу визначається за накладними або «на око». Кожен ранок на момент відкриття блокпостів відбуваються масові побори з усього накопиченого за ніч вантажного транспорту, - йдеться у заяві громадської організації Донбас SOS.

Наводимо документ повністю:

Проблеми

1. Номери телефонів координаційних центрів та груп, де оформлюють перепустки, як і Гаряча лінія Служби безпеки України постійно або зайняті, або відключені, або просто не відповідають. Дізнатись інформацію щодо перепусток неможливо.

2. Анонсована електронна система перепусток офіційно не впроваджена і продовжує працювати в тестовому режимі. Постійно з’являються повідомлення через «сарафанне радіо» про те, що електронні адреси то одного, то іншого сектору не працюють. Оперативна інформація про роботу електронної системи на офіційних сайтах відсутня.

3. Ті особи, що виїхали за межі Донецької та Луганської областей мають серйозні проблеми з подачею документів.
3.1. Черга лише для подачі документів сягає місячного терміну.
3.2. Строк очікування готовності перепустки після подачі ще один місяць.
3.3.Щоб подати документи, громадяни повинні приїхати в місто, де розташований пункт прийому, та перебувати там до двох місяців в очікуванні.

4. І головне, система перепусток призвела до нової хвилі хабарництва та корупції. Відповідно до повідомлень наших абонентів, «неофіційна» вартість перепустки від 300,00 до 1 200,00 грн. в залежності від того, наскільки терміново особі потрібна перепустка, та наскільки тісне знайомство у людини з корупціонерами. Не дивлячись на заяву офіційних осіб про те, що із хабарництвом та корупцією вестиметься боротьба, система отримання «платної» перепустки існує майже офіційно.

5. Особа, щоб проїхати через один блокпост без перепустки, дає хабар від 50,00 до 200,00 грн. Варто зауважити, що хабар на одному блокпосту не дає 100%-ї гарантії того, що особу пропустять на наступному блокпосту.

6. Згідно інформації, отриманої від суб’єктів господарювання (бізнесменів), товар для реалізації пропускають через блокпости за умови «неофіційної» платні, виходячи із ставки за кожен кілограм ввезеного вантажу. Вага вантажу визначається за накладними або «на око». Кожен ранок на момент відкриття блокпостів відбуваються масові побори з усього накопиченого за ніч вантажного транспорту.

7. Особа, яка хоче виїхати з неконтрольованої території без перепустки, зобов’язана пред’явити довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи. Про це не сказано в жодному офіційному повідомленні, та її неодмінно вимагатимуть. А якщо довідки немає, то шлях, найімовірніше, буде закритий.

8. Не варто забувати також про випадки нечемного поводження з боку деяких військовослужбовців. Неадекватна поведінка призводить до виникнення ситуацій, що принижують честь та гідність людини та громадянина.

9. Поза межами існуючої системи перепусток, залишились громадяни України, які втратили документи, або досягнули шістнадцятирічного віку та проживають на неконтрольованій території. Для того, щоб відновити або отримати паспорт громадянина України необхідно виїхати, а виїхати можливо тільки за умови отримання перепустки та пред’явлення паспорту.

Шляхи вирішення

Кількість проблем, описаних вище свідчить про неефективність чинної системи перепусток. У зв`язку з цим ми пропонуємо ряд кроків для удосконалення механізму:

1. У першу чергу, необхідно створити Єдиний центр з обробки документів. Бажано, щоб його місце розташування не афішувалося, і він перебував за межами районів проведення антитерористичної операції.

2. Пункти прийому документів повинні бути створені у всіх великих містах Донецької, Луганської, Харківської, Дніпропетровської та Запорізької областях, у Києві, всіх обласних центрах та в інших містах України в пропорційній залежності від кількості зареєстрованих там ВПО за даними Міністерства соціальної політики України.

3. У таких пунктах прийому повинні знаходитися декілька співробітників силових відомств, які будуть перевіряти справжність документів, і оператори, які будуть здійснювати сканування, збір і відправку документів на обробку в Єдиний центр (п.1).

4. Також повинна бути можливість подачі документів в електронному вигляді. Важливо, щоб подача документів здійснювалася шляхом заповнення анкети на офіційному сайті СБУ (або на окремому, спеціально призначеному для цього ресурсі). Заповнення анкети потрібно організувати таким чином, щоб система автоматично сповіщала про помилку, якщо були заповнені не всі пункти або прикладений не повний комплект документів.

5. Після подачі документів кожному запиту присвоюється індивідуальний номер. За цим номером можна буде перевірити стадію готовності пропуску на сайті без додаткового введення персональних даних.

6. На офіційному сайті СБУ (або окремому ресурсі, який висвітлюватиме питання системи перепусток) повинно бути:
6.1. чітко прописана процедура отримання перепустки та перелік документів, що подаються;
6.2. оперативна інформація щодо діючих коридорів;
6.3. контакти тих центрів, де приймають документи (Гаряча лінія СБУ не повинна займатися відповідями на питання, які стосується перепусток);
6.4. механізм перевірки готовності пропуску (п.5).

7. Кожен блокпост повинен бути обладнаний доступом в Інтернет (3G Інтернет дає можливість виходити в мережу навіть поза межами населених пунктів), щоб представник прикордонної служби мав прямий доступ до бази Єдиного центру.

8. На блокпостах також повинні бути пункти прийому документів.

9. Кожен блокпост повинен бути обладнаний відео-спостереженням і опечатаною скринькою для прийому скарг.

10. Для тих громадян, які хочуть покинути неконтрольовану територію і не мають можливості відправити документи, розробити спрощену систему виїзду:
10.1. Вони можуть подати інформацію про бажання покинути неконтрольовану територію по телефону, повідомляючи свої дані, номер та серію документів.
10.2. Погоджують дату виїзду і коридор. Їх вносять в окремий список.
10.3. Приїжджають на блокпост і проходять загальну процедуру огляду та пропуску.
10.4. У тому випадку, якщо вони захочуть знову в’їхати на неконтрольовану територію, то вони зобов’язані будуть отримати перепустку за загальними правилами.

Варто пам’ятати, що ажіотаж з отриманням перепусток тимчасовий і через кілька місяців кількість заявок буде зменшуватися.

Що ж стосується порушень законодавства посадовими особами та негідної поведінки по відношенню до громадян на блокпостах, то це повинно жорстко контролюватися керівництвом. Повинні бути створені умови для подачі анонімних скарг і пропозицій від пересічних громадян. І найголовніше, необхідно показове притягнення до відповідальності тих, хто порушує закони, принижує людську гідність і робить конфлікт ще більш гострим.

Просимо надати відповідь щодо можливості запровадження запропонованих нововведень. Хочемо зазначити, що наша команда готова до подальшої конструктивної роботи над удосконаленням механізму пропускної системи для в’їзду/виїзду на непідконтрольну уряду територію та інших питань, що стосуються внутрішньо-переміщених осіб.

Також, ми наполягаємо на проведенні службових розслідувань по відношенню до осіб, які винні в неефективності системи перепусток та її непрацездатності та притягнення до відповідальності таких осіб. Ми вимагаємо якнайшвидшого виявлення всіх корупціонерів та хабарників, які здійснюють побори із громадян за здійснення перетину лінії зіткнення без отримання перепусток та тих, що видають перепустки за гроші. Вважаємо, що такі розслідування повинні здійснюватись відкрито та гласно та показово з метою здійснення запобігання подібного в майбутньому.

корупція донбас біженці бюрократія абзац

Знак гривні
Знак гривні