«Батько» кольорових революцій Джин Шарп: демонстраціями уряд не зміниш.

Відомий і міфологізований теоретик дав інтерв’ю російській службі Бі-Бі-Сі. Джина Шарпа називають ідеологом кольорових революцій. Сам він з ледь помітною усмішкою зауважує, що ще його називають "Макіавеллі ненасильницької боротьби".

Розробник тих самих сучасних революційних методик, за якими діяли "Отпор" в Белграді і "Пора" у Києві, розповів кореспондентові Бі-бі-сі Павлу Бандакову про те, чому росіянам не варто називати його методи американським експортом, чому немає сенсу в переговорах із владою і як плете світову закулісу влаштований створений ним Інститут Альберта Ейнштейна.

Інструкція від Шарпа

"Помаранчева революція" в Росії - майже офіційний кремлівський кошмар, який став головною темою на мітингах прихильників Володимира Путіна.

У грудні, відразу після багатотисячного мітингу на Болотній площі Владислав Сурков, в той момент відповідав в кремлівської адміністрації за організацію внутрішньополітичного життя в Росії, заявив в інтерв'ю "Известиям", що "є бажаючі конвертувати протест в кольорову революцію".

"Вони діють буквально за книжками Шарпа і новітнім революційним методиками. Настільки буквально, що навіть нудно, - заявив Сурков. - Хочеться порадити цим панам хоч трохи відхилитися від інструкції, пофантазувати".

Людина, котра написала інструкцію, про яку говорив тепер уже колишній заступник голови адміністрації президента, як з'ясувалося, за подіями в Росії не стежить.

За півтори години інтерв'ю про те, що відбувається на пострадянському просторі Джин Шарп взагалі примудрився жодного разу не вимовити жодного імені сучасного російського політика. Хоча при цьому йому було, що сказати.

Всі владні вертикалі однакові

"Чесно кажучи, я недостатньо знаю, щоб коментувати [події в Москві]. І взагалі я не експерт по Росії", - повідомив 84-річний Джин Шарп на самому початку бесіди.

Це було схоже на лукавство: "Ви говорите, що не стежите за те, що відбувається, але на вашому сайті є посилання на інтерв'ю пана Суркова в" Известиях ".

"Є, - погоджується Джин Шарп. - Але я не знаю, що це за людина, і чому для нього раптом так важливо називати моє ім'я".

І, загалом, це схоже на правду. Тому що Інститут ім. Альберта Ейнштейна діє приблизно так само, як методики Шарпа.

Штатних працівників - одиниці: зараз троє, в кращі роки там працювали 11 осіб. Зате постійно з'являються ентузіасти, готові перекладати і адаптувати написані інститутом тексти.

Такі самі прості і схематичні є методики засновника інституту. Джин Шарп придумав своєрідну програму з відкритим кодом. Він зібрав і докладно описав майже дві сотні методів ненасильницької боротьби, а також деякі варіанти їх взаємодії. Жорсткою інструкції немає - методи можуть бути використані в будь-якій комбінації в будь-якій країні.

Якщо говорити коротко, то в основі методу лежить принцип, що жодна влада не може бути однорідна. І навіть сама потужна вертикаль, в кінці кінців, складається з людей.

"Є різні культури, різні мови і релігії. Але якщо говорити про цю роботу - все люди однакові", - говорить теоретик ненасильницького опору.

"Де витоки будь-якої влади? Чиновники народжуються з якоюсь владою? У них що, вісім рук і чотири голови? Звичайно, ні. Вони отримують владу ззовні, - розповідає Джин Шарп. - Якщо люди вірять їм, це дає владу. Якщо люди хочуть їм допомагати в тому, що вони роблять, якщо працюють в їх бюрократії, якщо поліція виконує накази і т.д. - ось де джерела влади. Але в деяких випадках вони можуть зникати".

Теорія і методика Шарпа зводиться до того, щоб знаходити слабкі точки режиму. При цьому його книжки-рекомендації написані дуже конкретно: методи пронумеровані і систематизовані.
Метод визначення слабких точок у владі читайте у підручнику з ненасильницького спротиву

Наприклад, автор каже, що існують три категорії відмови від співпраці з владою: соціальний відмову (включає 16 методів), політичний (38 методів) і економічний.Остання категорія в свою чергу поділяється на бойкоти (26 методів) і страйки (23 методи). І далі в тому ж дусі.

Вибір комбінацій залишається за тими, хто буде перетворювати теорію в практику.Автор лише зазначає, що успіх гарантується комплексним підходом.

"Масові демонстрації носять виключно символічний характер, - говорить ідеолог кольорових революцій. - Якщо режим щодо демократичний - це працює. Але чим авторитарний режим, тим більше потрібно зробити для того, щоб відібрати у нього джерела влади. Символізм не змінює урядів".

Хто влаштував "помаранчеву революцію"?

У Росії ім'я Шарпа стало більш-менш широко відомо після української "помаранчевої революції".

Джин Шарп каже, що його роль у подіях 2004 року була зовсім незначною, хоча і визнає, що підтримував контакт з українськими опозиціонерами.

"Вони десь знайшли копію "Від диктатури до демократії". Як, я не знаю, - згадує Шарп. - Цю роботу переклали, але їх організація була настільки бідна, що не було грошей опублікувати переклад. Вони надіслали нам імейл: допоможіть трохи грошима ".

"Ми послали їм, здається, 6000 доларів, - продовжує політолог. - А потім дізналися, що вони надрукували цю роботу якимось неймовірним тиражем. Це був єдиний випадок прямого контакту і нашої участі у подіях" помаранчевої революції ".

"У нас немає організацій на місцях та філій, - говорить Джин Шарп. - Ми просто не можемо фінансувати це. І потім, ми не могли б їх контролювати, тому складно побудувати робочі стосунки".

Джин Шарп каже, що йому, як письменнику і автору посібників, приємно, що його тексти можуть щось змінювати у світі, але закликає не перебільшувати роль своїх книг: "Можна надрукувати що завгодно, і це просто папірці, які лежать на столі. Люди, які роблять роботу, заслуговують похвали".

Він каже, що в 2004 році перемогли громадяни України, а в 2000-му - громадяни Сербії: "Я не робив нічого особливого ні на Україну, ні в якій іншій країні".

Втім, є конкретні події, якими вчений пишається: наприклад, боротьба за незалежність трьох балтійських республік у 1990-1991 році, коли Шарп був у Прибалтиці і консультував лідерів руху за незалежність.

"Так, це правда. І я візьму провину за це, бо вважаю це великим досягненням", - говорить він.

Група представників Інституту Альберта Ейнштейна двічі приїжджала в Прибалтику.Американці консультували перемогли на виборах до цих ще радянських республіках політиків, які прагнули відновити незалежність.

В Литві вони працювали з Аудрюс Буткявічюс, спочатку який був генеральним директором Департаменту охорони краю, а потім став міністром оборони країни. У Латвії - з Талави Юндзісом, також отримав пост глави міноборони після відновлення незалежності.

Самопоширення самовизволення

Найзнаменитіший текст Шарпа - "Від диктатури до демократії" - писався для Бірми.З цією метою на початку 1990-х автор перебував на контрольованих бірманськими повстанцями територіях.

"Ми думали, що Бірмою все і закінчиться", - згадує політолог, але текст почав поширюватися по планеті.

За словами Шарпа, книгу знайшли в магазині в Бангкоку студенти з Індонезії і привезли додому. У Сербію примірник привезли "борці за мир з Каліфорнії", після Белграда про книжку дізналися на Україну і т.д.

Наскільки стихійно відбувалося це поширення, сказати складно. Але текст дійсно досить простий і доступний, а тема виглядає привабливою для багатьох країн.

Зараз "Від диктатури до демократії" перекладена на 44 мови. В Інституті Альберта Ейнштейна кажуть, що перекладів буде ще більше, але спеціально їх не замовляють. Як не замовляли, за їхніми словами, і російський переклад: його зробили невідомі ентузіасти, а інститут найняв професійного редактора, щоб перевірити текст.

Всього в організації знають про чотири російських перекладах.

Щоб не відповідати на численні запитання, інститут видав додаткову інструкцію з дзвінким назвою "Самовизволення", по суті, є роз'ясненням до того, як використовувати всі інші матеріали.

Ця брошура переведена на китайський, в'єтнамський і фарсі. Як каже асистент доктора Шарпа, на підході курдська і арабська версії.

Політолог або політтехнолог?

Непротивлення злу насильством звучить пасторально, але Джин Шарп, загалом, не намагається здаватися ідеалістом.

"Вибирати ненасильницькі дії має сенс не просто тому, що це добре чи приємно, а тому що це більш ефективно", - говорить він.

"Потрібно вчитися діяти стратегічно, а не просто робити щось, що тобі подобається, від чого тобі стає приємно, - продовжує Шарп. - Не займатися символізмом, а думати по-військовому, як Карл Клаузевіц!"

У серед іншого, він вважає безглуздим вступати в переговори з режимом: "Всі переговори визначаються тим, у якого боку під столом прихована більше дубина, і завжди відображають розподіл влади і сили".

"Переговори - це трюк, який спрямований на те, щоб опозиція здалася. Вони, як правило, засіб маніпуляції та контролю", - стверджує Шарп, додаючи, що треба бути готовим до всього, і в тому числі до того, "що в твоїх людей будуть стріляти".

Разом з тим ідеолог ненасильницького опору зазначає, що "чим жорсткіше буде діяти режим, тим сильніше ефект бумеранга: все більше людей будуть відмовляти йому в підтримці, буде слабшати його база".

"Це політичне джиу-джитсу. Я використовую їх же силу проти них", - говорить Джин Шарп.

Від літнього бостонського історика ці слова звучать дещо несподівано. Але можливо, він вже давно не стільки історик-теоретик, скільки політтехнолог-практик?

"Якщо називати політтехнологом того, хто спрямовує дії людей, то ні, - ухильно відповідає Шарп. - Я лише пишу про те, що люди можуть робити на підставі того, що вже робили. А також про те, чого краще не робити".

Доктор Шарп не дуже цікавиться тим, що відбувається в академічній політології. Він не їздить на конференції, бо вважає більшість з них марною тратою часу. І останнім часом взагалі не виїжджає за межі США, а нинішній приїзд до Лондона - рідкісний випадок.

Російський слід кольорових революцій

Незважаючи на те, що Джин Шарп останнім часом майже не залишає Бостон, його ім'я все частіше зустрічається поряд із звинуваченнями на адресу Сполучених Штатів в "експорті кольорових революцій" як прояві імперіалізму.

"Я інструмент американського уряду, а вони посадили мене у в'язницю на дев'ять місяців за громадянську непокору армійському обов’язку?!" - Вигукує Джин Шарп, який після в'язниці покинув батьківщину і дев'ять років жив в Європі: в Норвегії та Англії, захистивши дисертацію з політології в Оксфорді.

"Давайте не будемо плутати: американський уряд робив багато поганих, жахливих речей, в тому числі насаджувало своїх людей, скидаючи демократичні уряди, плануючи вбивства - наприклад, Патріса Лумумби в Конго. Люди можуть знайти безліч інших прикладів", - говорить доктор Шарп.

"США - жодним чином не ангел, - продовжує він. - Але є деякі люди, які бачать диявола навіть за добрими справами".

В Інституті Ейнштейна завжди підкреслювали, що це - незалежна організація. Втім, додає доктор Шарп, "було б занадто широким допущенням заявити, що у нас немає нічого спільного з урядом".

При цьому історії про казкові умови, в яких плануються революції в Інституті Ейнштейна, викликають у його засновника ледь помітну посмішку: "Шкода, що ми з вами не в моєму офісі. Ви б побачили, як ми живемо. Протягом кількох років у нас вштаті взагалі працювало тільки двоє: я і моя помічниця ".

Говорити про те, що ненасильницька боротьба - американський продукт, імпортований в інші країни, на думку Шарпа, просто неправильно.

"А для росіян це просто непатріотично, - заявляє політолог. - Велика історія ненасильницького опору в Росії - проти царизму і сталінізму - дуже вражає. Я дуже багато чому навчився у росіян".

В Оксфорді Шарп вивчав Лютневу революцію, а також праці Ганді, в яких Махатм посилається на "російські методи боротьби з тиранією". (Ганді захоплювався Толстим - ТЕКСТИ)
Переклад праці Ганді «Сатьяграха у Південній Африці» читайте тут

"Якщо росіяни відмовляються від своєї історії і кажуть, що [ненасильницька боротьба] є американським методом - це дуже погано", - говорить історик.

Його помічниця додає, що раніше вони намагалися реагувати кожен раз, коли їх організацію звинувачували у співпраці з ЦРУ. Але потім зрозуміли, що це заняття безперспективне і лише забирає час та ресурси.

Ніякої секретності в діяльності Інституту Ейнштейна немає. Але хоче він того чи ні, реальний Джин Шарп вже деякий час як має лише непряме відношення до того Шарпу, який живе в чужому телевізорі та іноземних газетах.

Що б він не говорив, "охоронці" будуть бачити у всьому, що пов'язано з Джином Шарпом, змову, а кустарі-революціонери будуть самі перекладати його методики.
Джерело: Російська служба Бі-Бі-Сі
Джин Шарп

Джин Шарп

теорія шарп спротив ненасильство

Знак гривні
Знак гривні