активуйте слайдер праворуч в зелену позицію, щоб змінити вибірку з загальної (усі опитані) на тих, хто стикався з корупцією
×
активуйте слайдер праворуч в зелену позицію, щоб перемкнути вибірку з загальної (усі опитані) на відсоток від тих, хто готовий долучитись до антикорупційної діяльності.
×
активуйте слайдер праворуч в зелену позицію, щоб перемкнути вибірку з загальної (усі опитані) на відсоток від тих, хто стикався із зазначеною сферою
×

для користувачів з вадами зору:

logo-usaidlogo-engagelogo-pact

З 2007 року в Україні кожні два роки, за винятком 2013, проводилось масштабне національне опитування щодо стану корупції в Україні. Нижче ви можете переглянути візуалізацію отриманих результатів. Вона допоможе вам проналізувати відмінності у досвіді і сприйнятті корупції в окремих регіонах та в різні роки. Ми почнемо із історії сприйняття проблеми корупції, потім подивимося на мотивацію та демографію тих, хто готовий боротися із корупцією, проаналізуємо сприйняття корумпованості влади і врешті побачимо, в яких сферах громадяни особисто стикалися із корупцією.

1. КОРУПЦІЯ НА ТЛІ ІНШИХ ПРОБЛЕМ

ВВАЖАЮТЬ КОРУПЦІЮ ДУЖЕ СЕРЙОЗНОЮ ПРОБЛЕМОЮ

50 60 70 80 90 100 н/д

Клікніть на область на карті аби побачити, наскільки важливими для неї є топ-5 національних проблем.

Динаміка сприйняття корупції (назвали проблему дуже серйозною)

78%78%200720092011201520182021

Україна

79%78%73%68%78%100%75%50%25%

Київ

51%58%42%44%64%100%75%50%25%

Корупція

Війна на Донбасі

Комунальні послуги

Медичні послуги

Високі ціни і низькі зарплати

З початку проведення нашого дослідження у 2007 році, проблема корупції сприймається як дуже серйозна не менш як ¾ громадян.

Найлегше порівняно з іншими регіонами корупція сприймається на Харківщині та у Києві, найбільш гостро – у Чернігівській та західних областях.

2. ЩО СПОНУКАЄ / ЗАВАЖАЄ ДОЛУЧАТИСЯ ДО АНТИКОРУПЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Топ 3 причини

Спонукає

71%66%63%100%75%50%25%

заважає

73%71%70%100%75%50%25%

Відчуття, що це безпосередньо стосується Ваших інтересів або інтересів Вашої сім’ї

Гарантії безпеки для Вас і Вашої родини, що забезпечують Вашу анонімність

Співчуття до людей, які стикаються з певною проблемою

Відсутність відчуття, що цим можна щось змінити

Відчуття фізичної незахищеності Вас і Вашої родини

Недовіра до органів влади, в тому числі антикорупційних

3. Готовність до антикорупційної діяльності крізь призму демографії

освіта

вік

28%36%47%100%75%50%25%

дохід

початкова або неповна середня

професійна технічна або середня спеціальна

закінчена або незакінчена вища

Регіональний розподіл

10 20 30 40 н/д
10 20 30 40 60 н/д
20 30 40 50 60 70 н/д

Освічені, багаті та молоді готові протистояти корупції більше за інших.

4. (АНТИ)КОРУПЦІЯ В ОРГАНАХ ВЛАДИ *

президент та його адміністрація

прості громадяни

40%20%57%100%75%50%25%

кабінет міністрів україни

президент та його адміністрація відповідає за подолання корупції в Україні

Корупція в президента та його адміністрації дуже поширена

президент та його адміністрація хоче подолати корупцію в Україні?

Регіональний розподіл

30 40 50 60 70 80 90 н/д
20 30 40 50 60 70 н/д
10 20 30 40 50 н/д

Динаміка по роках

78%57%200720092011201520182021
66%37%200720092011201520182021
21%6%200720092011201520182021

Серед українців зберігається доволі високе переконання про поширеність корупції в державних установах на всіх рівнях влади. Антилідерами залишаються Верховна Рада, Кабінет Міністрів, Президент та його Офіс.

Усе більше українців вважають, що саме державні органи є відповідальними за боротьбу з корупцією. Президент та його Офіс традиційно вважаються установами найбільш відповідальними за цю роботу. Проте кількість громадян, що покладають відповідальність за протидію корупції на спеціалізовані антикорупційні органи, також зросла.

Протилежну тенденцію спостерігаємо у ставленні українців до відповідальності самих громадян за боротьбу з корупцією: відсоток тих, хто вважає, що українці мають самі боротися з корупцією, зменшився.

Разом з тим, сприйняття поширеності корупції у владних органах майже однакове і у громадян, які готові долучитися до антикорупційної діяльності та тих, хто не готовий самостійно боротися з корупцією.

5. КОРУПЦІЯ В ПОВСЯКДЕННОМУ ЖИТТІ

отримання медичних послуг

система державних закупівель

53%90%53%100%75%50%25%

керівництво шкіл та вчителі

Стикались зі сферою медичних послуг протягом року

Сприймають сферу медичних послуг корумпованою

Мають особистий досвід корупції у сфері медичних послуг

Регіональний розподіл

30 40 50 60 70 80 90 н/д
30 40 50 60 70 80 90 н/д
80 90 100 н/д

Динаміка по роках

69%53%200720092011201520182021
95%53%200720092011201520182021
90%43%200720092011201520182021

Українці менше стикалися з корупцією через пандемію коронавірусної хвороби та поширення електронних сервісів (наприклад, порталу і програми «Дія»), які мінімізували прямі контакти та забезпечили конфіденційність у наданні адміністративних послуг.

Найбільш поширеною корупцію вважають на митниці, у судах, прокуратурі, сфері охорони здоров’я, вирішення питань приватизації, власності на землю та землекористування.

У візуалізації використані дані шести досліджень громадської думки про стан корупції в Україні, що проводилися з 2007 до 2021 року. Вибірка, розроблена для кожного з шести досліджень, є репрезентативною для дорослого населення (віком 18 років і старшим) України в цілому, а також для кожної області України. Дослідження проводились за випадковою багатоступінчастою вибіркою з квотним відбором на останньому етапі. На першому етапі формування вибірки в межах кожної області випадковим чином були відібрані населені пункти пропорційно до кількості населення в них. Другий етап передбачав випадковий відбір виборчих дільниць (у 2007 - 2011 роках – поштових відділень) на території відібраних населених пунктів. На території кожної з відібраних дільниць випадковим чином відбирались вулиці, будинки та квартири. Останнім етапом був відбір респондента в межах домогосподарства і безпосереднє проведення опитування. Отримані дані зіставлялись із даними про статево-вікову структуру населення за даними Державної служби статистики.

Загальна вибірка кожного дослідження перевищує 10 тис. осіб. Теоретична похибка досліджень складає 1% для загальнонаціональної вибірки.

Через те, що в полах питання про досвід корупції були сформульовані по-різному, за досвід корупції визначається згідно з питаннями про усі сфери.

Оскільки сфери та органи влади змінювалися між першим і останнім опитуванням, для забезпечення можливості порівняння деякі сфери та органи влади були ототожнені. Зокрема, так було зроблено щодо національної поліції та прокуратури, хоча в минулих опитуваннях в деяких питаннях міліція фігурувала разом із прокуратурою.

Питання202120182015201120092007
На Вашу думку, хто відповідальний за подолання корупції в Україні?Національна поліціяНаціональна поліціяМіліція та спеціалізовані правоохоронні органи для боротьби з корупцією (в переліку також були присутні НАБУ, НАЗК, СБУ)Міліція та прокуратураМіліція та прокуратураМіліція та прокуратура
На Вашу думку, наскільки поширена корупція в……Національній поліції (включаючи патрульну поліцію)?…Національній поліції (включаючи патрульну поліцію)?…в міліції (без ДАІ)?…в міліції (без ДАІ)?…в міліції (без ДАІ)?…в міліції (без ДАІ)?
На Вашу думку, хто відповідальний за подолання корупції в Україні?ПрокуратураПрокуратураПрокуратураМіліція та прокуратураМіліція та прокуратураМіліція та прокуратура
На Вашу думку, наскільки поширена корупція в…ПрокуратуріПрокуратуріПрокуратуріПрокуратуріПрокуратуріПрокуратурі

Перелік сфер дещо змінювався, а саме: в 2018 році додалася сфера системи державних закупівель, якої не було в попередніх опитуваннях, зате зникла сфера ДАІ, функції якої були ширшими за функції сервісних центрів МВС. Для підрахування досвіду корупції були обрані тільки ті питання, що відображали функції ДАІ, які перебрали сервісні центр МВС (отримання водійських прав, проведення технічного огляду, реєстрація автомобіля). Через те, що питання «Чи стикалися ви зі ДАІ?» стосувалося ширшого переліку функції ліквідованого органу, рахувати показники від тих, хто стикався зі сферою, було б некоректним.

Вважалося, що респондент мав досвід корупції у більшості зі сфер, якщо він ствердно відповідав на 3 питання щодо сфери:

  1. Чи вимагали від Вас або членів Вашої родини хабаря (грошей, подарунка, протекції, послуги) під час звернень?
  2. Чи пропонували Ви або члени Вашої родини самі хабаря (гроші, подарунки, протекцію, послуги) для отримання послуг під час звернень?
  3. Чи використовували особисті зв’язки для отримання послуг?

Утім, в опитування 2007 року були задані тільки перші 2 питання з 3, тому врахувати досвід використання особистих зв’язків у цьому опитуванні немає можливості.

У сферах охорони здоров’я, шкільної освіти та ДАІ (в опитуваннях до 2015 року включно) був заданий інший перелік питань, із специфікацією можливого корупційного досвіду, та іншим переліком відповідей. Вважалося, що респондент має корупційний досвід, якщо його примушували дати хабар або придбати дещо, або ж якщо він добровільно давав хабар, аби отримати потрібний результат, навіть якщо його не змушували (наприклад, при проведенні технічного огляду). У разі якщо за відсутності примусу матеріальні втрати з боку отримувача послуг можна витлумачити як добровільну благодійну допомогу (наприклад, купівля інструментів і ліків в лікарнях, внески у фонд школи чи класу), вважалося, що респондент мав досвід корупції лише якщо його змушували це робити.

Регіональні показники показувалися, якщо показник показувався від сукупності не менше 20 респондентів.

Вважалося, що респондент готовий долучитися до антикорупційної боротьби, якщо він заявляв про готовність долучитися до хоча б однієї з запропонованих активностей:

  • Брати участь у громадських радах або громадських слуханнях для нагляду за державними установами та їхніми рішеннями
  • Ініціювати та підписувати петиції до місцевих, обласних та національних органів влади
  • Повідомляти про корупцію засобам масової інформації, в тому числі в соціальних мережах, для привернення уваги і тиску
  • Звертатися до народних депутатів для привернення уваги і тиску
  • Повідомляти про випадки корупції правоохоронним органам (НАБУ, поліція) та НАЗК
  • Подавати скарги на випадки корупції до державних органів, у яких вона спостерігалася
  • Брати участь у мітингах та публічних протестах
  • Підтримувати антикорупційні громадські організації та ініціативи та брати участь в їх діяльності

Цю інтерактивну інфографіку підготовлено в рамках Програми сприяння громадській активності «Долучайся!», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні. Зміст інфографіки є винятковою відповідальністю Pact та його партнерів i не обов’язково відображає погляди Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) або уряду США.

Дані для інфографіки взяті з опитувань, проведених за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) в 2007 – 2009 роках MSI, а з 2011 – організацією Pact.