Т

ТікТок став новим рупором зради

Китайську компанію ТікТок давно звинувачують у багатьох гріхах: від несанкціонованого збирання даних і передавання їх китайському уряду до просування наративів, які вигідні комуністам і які підривають демократичні цінності. ТікТок заблокували в Індії, у якої напружені відносини з Китаєм, зараз точаться розмови про те, щоб зробити те саме у США. Проте завдяки своєму формату мережа популярна на всіх континентах. У війні з Україною Росія використовує ТікТок, щоб просувати "зраду".

У 2014—2021 роках пропагандисти це робили через мережу "лайносайтів" в Україні та групи у ФБ. Фейсбук вичистив таку пропаганду. "Лайносайти" після початку війни не наважуються просувати російський порядок денний. Тому ТікТок "бумить".

Ми виокремили 5 категорій дезінформації на ТікТоку.

Дискредитація Збройних сил України

Це контент, що має на меті показати слабкість ЗСУ порівняно з російською армією. Пропагандисти постять відео нібито від українських військових, які розповідають про "здачу" українських міст і нездатність протистояти росіянам.

А також інші відео: про погану техніку й відсутність забезпечення ЗСУ; про вихваляння МО Росії на противагу Міноборони України; відео з кладовищ з прапорами України — як доказ величезних втрат ЗСУ.

Одне з відео було опубліковане в акаунті “komaroff_official”, який маскується під канал відомого українського телеведучого Дмитра Комарова. На відео з підписом “ВСУ бросили своих в Бухмуте при бегстве” показано нібито українських військових (дехто з них розмовляє українською), які говорять, що не рятуватимуть іншого українського воїна, бо поряд триває обстріл. Відео має понад 1 тис. репостів, більш ніж 2,1 млн переглядів і безліч коментарів.

Серед коментарів можна побачити такі пости: “Хлопці, ви що, на приколі... тепер я розумію, як кинули мого сина...”, “Капец!”, “На жаль, це правда. 😭😭😭💯Так залишили мого брата. 😭 Щоб забрати одного, можуть загинути багато”, “Как так можно? Это ведь свой! Бросили на верную смерть, как спиться после этого? 🥺У меня душа разорвалась 😰”.

Відео емоційне й викликає жах від думки, що українські військові здатні кинути своїх у біді. Коментарі також викликають жаль і розпач.

Однак відео брехливе. По-перше, варто перейти на акаунт автора контенту, щоб побачити його антиукраїнську позицію. По-друге, на відео не було видно того військового, про якого буцімто говорять герої запису. Незрозуміла також локація події. А те, що лунає українська мова, зовсім не означає, що говорять справді українці. Будь-який діалог можна вмонтувати у відео та видати як факт.

Також, якщо переглянути акаунти окремих коментаторів, можна дійти висновку, що це боти, завдання яких — підсилити емоції від перегляду відео. Тобто так ви не лише бачите відео, яке вас пригнічує, а й читаєте коментарі, у яких ідеться про випадки, коли українські військові залишають побратимів (наче вони дійсно були). І це ще більше пригнічує та демотивує. Такою є цілеспрямована робота для дискредитації Збройних сил України.

Інший приклад. Відео з нібито пораненим українським вояком, який розповідає журналістам про величезні втрати серед його побратимів.

Відео набрало понад 1,1 млн переглядів. Однак воно також фейкове. По-перше, його розміщено на акаунті, найімовірніше, бота — “antoninaserdyuk1”, де наявне лише це відео. Схоже, акаунт створили саме задля поширення цього одного відео.

Схема аналогічна до попереднього прикладу — голосову інформацію вмонтовано у відеокартинку. Автор посилається на свідчення українського вояка для Financial Times про те, що влада використовує бійців як гарматне м’ясо. Однак таку статтю у видані Financial Times знайти не вдалося, тому очевидно, що це вигадка. Також журналіст міжнародного видання ніколи не викладатиме зняті на роботі відео за межами свого видання, бо за таке його просто звільнять. Для підсилення негативу відеоряд демонструє кадри розбитої техніки, поранених тощо.

Більше про такий вид контенту йдеться в матеріалі Донбас.Реалії.

Зрада

Ці наративи спрямовані на підрив громадських і державних інституцій України. Вони поширюють контент, у якому йдеться про зраду очільників країни. Про особливі цілі керівництва, які розходяться з інтересами звичайних українців. Влада ставиться до народу як до “худоби” тощо.

Screenshot_1.png


Сюди також належать відео про авторитаризм президента, який начебто намагається усунути військове керівництво України, щоб зберегти свою політичну владу.

Про волонтерські організації, які крадуть допомогу.

Наприклад, акаунт “yan_pifahor” поширив відео з загиблим колишнім депутатом Олегом Барною, на якому той попереджає Зеленського й Коломойського щодо наслідків у разі зради України. Це перегукується з наративами, популярними у 2014—2019 роках. Тоді теж писали, що "влада нищить патріотів", і просували наратив у фейсбук-групах, які модерували з Москви, але в яких спілкувалися прихильники Правого сектора. Цю вдалу російську інформаційну операцію описано в нашому проєкті Тролесфера.

@yan_pifahor

#Україна#Корупція#герої Герої загинули за правду: Олег Барна Данііл Ляшук

♬ оригинальный звук - 99666

Поширювач відео створив плашку з написом “Хто наступний?”, натякаючи, що Барна поплатився за свої слова та що його вбила українська влада. Хоча побратими Барни публічно заявляли, що він загинув, коли атакував ворожі позиції.

Маніпуляція покликана створити враження, що державне керівництво фізично ліквідує українців, опозиційних владі. І такий наратив є проросійським. Хоча на сторінці цього акаунта наявні й проукраїнські відео.

Як ми писали в попередніх проєктах з дослідження дези, вдала пропаганда використовує реальність і загортає її у фальшиву обгортку брехні. " Обгорніть цю брехню навколо правдивої серцевини", — йшлося ще у методичках КДБ про поширення дези.

І досі неонацисти, які обстрілюють українців

До цієї категорії належать улюблені історії російських пропагандистів про те, що в Україні панують неонацисти і що жахливі кадри бомбардувань України — справа рук саме нацистів і фашистів. Хоч як дивно, але розповіді про ЗСУ, які начебто обстрілювали цивільних на Донбасі, спрацювали — попри яскраві докази, що це робота росіян. І чимало місцевих на окупованому Донбасі та ще в українському Маріуполі вірили, що тодішні удари по містах — діло рук української армії. Таку саму тактику застосовують і щодо обману мешканців звільненої Херсонщини — і є свідчення, що вона частково успішна.

Утиски православ'я

У ТікТоку поширювали відео про утиски РПЦ. Наприклад, окремі “тіктокери” навіть брали активну участь у провокаціях на території Києво-Печерської лаври й закликали чинити спротив намірам обмежити вплив УПЦ МП.

Злидні українців і корупція

Контент, у якому йдеться про нормальне життя перед війною, яке може повернутися в разі припинення війни. Так натякають на поступки агресору. І підсилюють ці "аргументи" за допомогою відео із захмарними цінами та без жодних пояснень про причини здорожчання.

Сюди ж належать відео з вимушеними біженцями, які не змогли налагодити своє життя в Європі. Натякаючи на неприйняття європейцями українців та створюючи картинки, що ЄС — зовсім не “рай” для життя.

Є кластер відео про корупцію в державі, поширену в часи, коли пересічні українці вмирають.

Можна припустити, що відео досягає свого сегмента аудиторії, яка не може перевірити інформацію й обурюється українською владою.

Загалом корупція в Україні — давня й улюблена тема російської пропаганди. Головна ідея цього наративу, який ми помітили, коли почали досліджувати дезу, — що українці не здатні створити нормальну державу, бо вони всі крадуть, тому лише повернення в склад Росії налагодить нормальне держане управління. До війни, як правило, до останньої складової підводили поступово. Спочатку формували кластер людей, які ночами не сплять, бо хвилюються за корупцію в Україні, а потім їм починали просувати тезу, що Путін — не такий уже й поганий, порівняно з вітчизняними баригами. Відомі приклади, коли навіть крайні націоналісти "велися" на такий трюк. Після початку повномасштабної війни ця конструкція розсипалася. Але, як бачимо, в ТікТоку не припиняють спроб далі її просувати. Це цілком логічно, адже коштує дуже дешево і, можливо, рано чи пізно дасть результат. Та й тема корупції дуже чутлива для суспільства.

Алгоритм ТікТоку

Розслідування WSJ показало, що платформі TiкToк достатньо лише одного важливого параметра, щоб визначити, чого саме хоче користувач. Цей параметр виявляють за кількістю часу, який людина проводить за переглядом певного відео. Рахується кожна секунда, впродовж якї ви вагаєтеся – гортати далі чи дивитися ще. Також щоразу, коли ви переглядаєте відео знову, – програма відстежує ваші дії. Єдиного потужного сигналу вистачить, щоб алгоритм ТікТоку визначив ваші приховані інтереси й емоції. Це дає змогу загнати користувачів у чорну діру контенту, де домінуватимуть відео на певну тему.

Звичайно, українці, які цікавляться війною та поточною ситуацією, отримують пов'язаний з цими подіями контент. Навіть розважальний ТікТок зараз наповнений кадрами з передової. Тобто Росія активно використовує ці алгоритми соцмережі.

Пропаганда створює фейкові акаунти, які маскуються під українські та просувають деструктивні наративи, або активно використовує проросійських "тіктокерів".

Через специфічне налаштування стрічки рекомендацій у ТікТоку звичайні користувачі можуть легко "повестися" на фейкові відео. Вони викликають бурхливі емоції у глядачів, що спонукає поширювати відео, ставити вподобайки, писати коментарі.

Мета такого контенту — деморалізувати українців.

пропаганда ТікТок дезінформація соцмережі

Знак гривні
Знак гривні