Виробляв пластикову тару, тепер — далекобійні ударні дрони. Репортаж WSJ із заводу, якого не було ще пів року тому
Виробник одного з українських далекобійних дронів продемонстрував свої потужності та розповів про виробництво безпілотників американському виданню The Wall Street Journal. Texty.org.ua публікують ключові фрагменти матеріалу.
В ангарі на Заході України десятки робітників у захисному одязі збирають далекобійні ударні дрони.
З радіусом дії до 800 км, виготовлені тут безпілотники покликані задовольнити зростаючий попит, оскільки на третьому році війни Україна нарощує кампанію ударів по об'єктах на території РФ.
«Є багато замовлень, які ми досі не можемо виконати», — каже власник заводу. Він попросив не розголошувати місцезнаходження підприємства, назву безпілотника та імена робітників, щоб захистити їх від атак з боку Росії.
«П'ять місяців тому це приміщення було абсолютно порожнім», — розповів WSJ працівник заводу.
Від пластикової тари до дронів
До повномасштабного вторгнення Росії власник заводу керував бізнесом з виробництва пластикової тари на півночі Харківської області. Після евакуації на Захід України він працював у сфері залізничної логістики, коли влітку минулого року до нього звернулися співробітники спецслужб із запитом про прототип далекобійного безпілотника.
«За все своє життя ми ніколи не будували нічого подібного», — каже виробник дронів.
Бізнесмен найняв на роботу кількох ветеранів авіаційної промисловості. «У моєму віці я вже давно мав би вийти на пенсію, але моя країна воює», — сказав 74-річний колишній головний спеціаліст Харківського авіаційного заводу.
За два місяці команда побудувала дві копії безпілотника. «Вони пройшли випробування», — сказав власник.
Дивіться також: Відео дня. Війна роботів: FPV збиває наземний дрон
Наступним викликом стало масштабування. Зараз 75 людей працюють на виробничій лінії, яка починається з пресування скловолокна у матриці у формі крил, хвостової та носової частини. Після 11 годин застигання в печі деталі збираються в невеликий літак з розмахом крил 2 метри. Двигун і вибухівка встановлюються на іншому заводі.
Завод може виготовляти лише один або два корпуси кожного типу безпілотників на день. Щоб збільшити потужність, підприємець нещодавно придбав другу піч для полімеризації. Він планує розширити приміщення і найняти ще 50 людей, які працюватимуть у дві зміни.
Паралельно він розробляє власну модель безпілотника із запланованим радіусом дії понад 1 000 км (620 миль).
Виробництво далекобійних дронів в Україні
Дешевші й більш доступні, ніж крилаті ракети, безпілотники вітчизняного виробництва дозволяють Києву обійти політичні обмеження на використання зброї, наданої західними союзниками, в атаках на російську територію.
Виробники безпілотників з'явилися, щоб задовольнити попит на продукцію, починаючи від витонченого UJ-25 Skyline і закінчуючи безіменною моделлю з фюзеляжем, зробленим з відрізка водопровідної труби.
У перші дні війни Україна адаптувала комерційні безпілотники, такі як китайський Mugin-5, який, за словами оборонного аналітика Г. І. Саттона, був використаний в одній з перших атак на штаб Чорноморського флоту Росії на окупованому Кримському півострові в серпні 2022 року.
Цей та інші подібні безпілотники поступово витісняються українськими розробками — хоча вони все ще значною мірою залежать від комерційно доступних китайських компонентів.
«Що Україні потрібно зробити, так це оптимізувати виробництво і вибрати ті безпілотники, які можна виробляти в масовому масштабі», — сказав Семюель Бендетт, експерт з безпілотних літальних апаратів вашингтонського Центру військово-морського аналізу.
За словами офіцера української військової розвідки, який брав участь у їхньому запуску, лише близько 20% безпілотників досягають своєї мети, в основному через російські перешкоди.
Читайте також: Погана новина для Пентагону. Американські дрони "провалилися" в Україні, — WSJ